Kríza ľudí odrádza od plynového pohonu

Na Slovensku rapídne ubúda počet vozidiel, ktoré chcú majitelia prestavať na pohon skvapalneným plynom LPG.

01.05.2013 12:00
LPG, tankovanie Foto:
Ilustračné foto
debata (11)

Denníku Pravda to v prieskume potvrdilo päť firiem, ktoré sa zaoberajú montážami splynovacích zariadení do benzínových áut. Hlavným dôvodom je podľa nich pretrvávajúca kríza a s ňou spojené šetrenie všetkých nákladov.

„Počet prestavieb v prvom štvrťroku nám klesol oproti rovnakému obdobiu vlaňajška zhruba o päťdesiat percent,“ vyčísľuje napríklad Radoslav Lehotský zo spoločnosti Legas auto.

Podľa Zdenka Hinka z Ledixu sa pritom ceny montáží od vlaňajška nezmenili. „Máme rovnaké ceny ako vlani a napriek tomu pociťujeme útlm 40 až 50 percent,“ vraví Hink. O podobných číslach hovorili aj zástupcovia ďalších troch firiem. Nechceli však, aby boli mená ich zamestnávateľov medializované.

Výnimkou spomedzi oslovených spoločností je iba hlohovecký Agrofinal, ktorému podľa Jaroslava Sandeckého predaj stúpol. „Počas prvého štvrťroka nám predaj stúpol približne o dvadsať percent,“ spresňuje Sandecký. Jeho zamestnávateľ však na rozdiel od ostatných oslovených montážnych spoločností ceny prestavieb vozidiel znížil.

Ján Vrtoch zo spoločnosti Probugas, ktorá dodáva čerpačkám skvapalnený plyn, vidí v poklese nových montáží okrem krízy aj nasýtenosť slovenského trhu. „Kto svoje auto už mohol prestavať na LPG, ten to už urobil,“ myslí si Vrtoch. Menšia dostupnosť čerpacích staníc skvapalneného plynu však podľa neho nie je problém. Na Slovensku je ich totiž už zhruba 300, kým benzín možno natankovať na osemsto pumpách.

Napriek razantne klesajúcemu predaju nových zariadení, vďaka ktorým môžu benzínové autá využívať na pohon aj skvapalnený propán-bután, podľa hovorcu Slovnaftu Antona Molnára spotreba LPG mierne stúpa. „Počas posledného vlaňajšieho štvrťroka sa v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2011 predaj propán-butánu zvýšil približne o dve percentá,“ tvrdí Molnár.

Viacerí majitelia nových benzínových áut sa však obávajú, že prídu o záruku, ak vozidlo dajú prestavať na pohon skvapalneným plynom. „Tento problém sa však netýka celých automobilových koncernov, ale iba jednotlivých predajní. Napríklad prestavbu renaultov jedna predajňa toleruje a iná nie, napriek tomu, že zasahujeme iba do systému prívodu paliva a nie do samotného motora,“ podotýka Zdenko Hink a dodáva, že kto si chce kúpiť auto a predpokladá, že ho neskôr bude chcieť obohatiť o propán-butánový pohon, mal by sa na to predajcu opýtať ešte pred kúpou.

Pri úvahách o investovaní do zmeny pohonu však treba počítať s relatívne vysokými investičnými nákladmi. V súčasnosti sa totiž ceny prestavby jedného auta vrátane poplatkov za prihlásenie pohybujú okolo tisíc eur. Pri súčasných cenách benzínu Natural 95 a LPG to znamená, že investícia sa vráti až po minutí 1 330 litrov propán-butánu.

Napríklad Škoda Fabia s 1,2-litrovým motorom a kombinovanou spotrebou 5,9 litra benzínu na sto kilometrov minie tento objem po prejdení zhruba 22-tisíc kilometrov. Pri jazde v meste sa návratnosť zníži na necelých 16-tisíc kilometrov, pretože výrobcom deklarovaná spotreba sa narastie na 7,8 litra.

Kto však má možnosť natankovať propán-bután za severnými hranicami Slovenska a má auto s podobnou kombinovanou spotrebou ako zmieňovaná Škoda Fabia, investícia do LPG sa mu vráti už po prejdení približne osemnásťtisíc kilometrov. V Poľsku je totiž podľa oficiálnych štatistík Európskej komisie liter tohto typu pohonnej hmoty lacnejší zhruba o trinásť centov.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba