Bežné diaľničné známky skončia

Diaľničné nálepky, na ktoré sú vodiči osobných áut dlhé roky zvyknutí, čoskoro skončia.

04.05.2013 06:38
Diaľnica
Ilustračné foto
debata (24)

V roku 2015 ich nahradia elektronické diaľničné známky. Terajšie známky majú podľa Národnej diaľničnej spoločnosti svoje nevýhody.

"Nálepky sa môžu krátkodobo vypredať. Problémom je aj komplikovaná kontrola či snaha o ich falšovanie,“ menuje generálny riaditeľ diaľničiarov Milan Gajdoš.

Po novom si vodiči kúpia známku cez predajné miesto či internet a systém ich zaradí do databázy. Zmení sa teda aj kontrola známok. "Budú existovať elektronické zariadenia, ktoré budú automaticky snímať evidenčné čísla vozidiel a porovnávať ich s databázou,“ vysvetlil Milan Rác, riaditeľ úseku spoplatnenia a IT v diaľničnej spoločnosti. Plánujú, že systém bude stáť zhruba 15 miliónov eur na päť rokov, teda 3 milióny eur ročne.

V súčasnosti predaj diaľničných nálepiek prináša diaľničiarom 51 miliónov eur ročne a za ich distribúciu platí približne 6 percent ich hodnoty. Proces nákupu diaľničnej známky by sa tak mal výrazne zjednodušiť. Predovšetkým začiatkom roka, keď je nápor na nové diaľničné známky, sa motoristi sťažujú, že na benzínových pumpách či poštách ich nedostať.

Elektronické známky používajú v susednom Maďarsku. Predávajú sa cez on-line systém. Pri takomto nákupe vodič zadá EČV auta, krajinu, z ktorej pochádza a dátum, kedy má diaľničná známka platiť. Následne ju zaplatí a zaslanú faktúru si vytlačí. Ňou sa potom preukáže pri policajnej kontrole. Známka sa dá kúpiť aj na pumpe. Prístup do on-line systému má len predajca, ktorému šofér zaplatí podľa toho, akú diaľničnú známku si vybral.

"Následne zapíše do systému aj evidenčné číslo auta a vytlačí mu registračný kód pre prípad diaľničnej kontroly. Či máte zakúpenú známku, však kontroluje kamerový systém na cestách,“ doplnil Zoltán Bojar zo Slovenského autoturist klubu.

Štátu tak po novom odpadnú náklady na distribúciu a tlač známok, ale aj na poistenie vozidla, ktoré nalepovacie známky rozváža. Podľa Bojara sú tak elektronické známky technicky aj finančne menej náročným riešením pre štát, pretože sa nemusí zaoberať distribúciou či ich skladovaním. Síce sa od začiatku roka 2015 bude za prejazd diaľnicou platiť elektronicky, nezmenia sa pravidlá spoplatnenia, a teda naďalej zostanú ročné, mesačné a 10-dňové známky.

Ročná známka na auto do 3,5 tony stojí aktuálne 50 eur. Pred časom sa polemizovalo o návrate týždňových známok. Európska komisia vydala totiž usmernenie k používaniu diaľničných nálepiek, z ktorého vyplývalo, že používať by sa mali najmenej týždňové diaľničné známky. Podľa rezortu dopravy sú 10-dňové nálepky pre motoristov lepším riešením.

Zmeny však čakajú na vodičov nákladných vozidiel. V tomto roku sa spoplatní ďalších 225 km ciest I. triedy, prevažne na východe Slovenska. Zvýši sa aj diferenciácia ekologických sadzieb elektronického mý­ta.

© Autorské práva vyhradené

24 debata chyba