Mitsubishi zvažuje investíciu na Slovensku

Japonská automobilka Mitsubishi sa zaoberá možnosťou investovať na Slovensku. Predseda predstavenstva spoločnosti Mitsubishi Corporation Yorihiko Kojima v piatok aj s delegáciou svojich manažérov rokoval v Bratislave s premiérom Robertom Ficom a jeho ministrami. Podobné rokovania v minulosti predchádzali príchodu troch veľkých automobiliek na Slovensko. V prípade Mitsubishi je možná aj investícia v strojárstve.

24.05.2013 20:00
Fico, Keidanren Yorihika Kojimu, Katsuhika... Foto: ,
Predseda predstavenstva spoločnosti Mitsubishi Corporation Yorihiko Kojima rokoval v piatok v Bratislave s premiérom Robertom Ficom. Napriek tomu, že Mitsubishi prišiel s celou delegáciou a na diskusii sa zúčastnili aj slovenskí ministri, nie je jasné, či koncern investuje na Slovensku.
debata (76)

Či má Mitsubishi namierené na Slovensko a v akej oblasti by rozvinulo biznis zatiaľ nie je jasné. „Nehovorili sme úplne o konkrétnostiach, v každom prípade japonským firmám vieme ponúknuť výborné podmienky na investovanie,“ povedal po rokovaní generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre rozvoj obchodu a investícií Róbert Šimončič. Ten nedávno pre Pravdu potvrdil, že päť svetových firiem zvažuje investície na Slovensku a najmenej jedna z nich má byť práve z Japonska. Ešte v piatok večer mali prebehnúť s Mitsubishi podrobnejšie rokovania.

Pre Japoncov je výhodné investovať na Slovensku aj pre uvoľnenú menovú politiku súčasného japonského premiéra Šinzo Abé. „Ak chcú úspešne bojovať s defláciou (poklesom cien), musia podporovať export a vstupovať na európsky trh, zo Slovenska by bolo pre Japoncov určite výhodné,“ povedal viceprezident zväzu strojárskeho priemyslu Juraj Borgula. V prípade akýchkoľvek výrobkov by totiž veľká časť súčiastok bola dovážaná priamo z krajiny vychádzajúceho slnka. Podobne súčiastky z východu dovážajú na Slovensko už etablovaní ázijskí výrobcovia elektrotechniky Samsung či Foxconn.

Koncern Mitsubishi okrem výroby áut pôsobí prakticky v každom odvetví priemyslu vrátane financií, energetiky, spracovania kovov, výroby strojných zariadení, chemikálií, potravín či technológií chrániacich životné prostredie a podľa analytikov sú skôr pravdepodobnejšie investície na vybudovanie továrne produkujúcej strojné zariadenia.

Štvrtá automobilka na Slovensku najskôr stáť nebude. „Nemyslím si, že pôjde o investíciu do novej automobilky, keďže len prednedávnom uzavrel Mitsubishi svoju jedinú továreň v Európe a pochybujem, že by tak rýchlo zmenil svoj pohľad na európsky trh,“ povedal analytik spoločnosti Cyrrus Jiří Šimara. Ten vidí prípadný záujem Japoncov skôr o investície v strojárstve. „Skôr by som tipoval, že pôjde o investície do strojárenského priemyslu, napríklad vybudovanie kapacít na výrobu obrábajúcich systémov a podobne,“ dodal Šimara. Mitsubishi súčasné aktivity rozširuje napríklad aj do maloobchodných podnikov, infraštruktúry, finančných produktov a výroby priemyselného tovaru. V 90 krajinách má sieť viac ako 500 spoločností a zamestnáva takmer 60-tisíc ľudí.

Názory na smerovanie japonského investora sú rôzne. „Pre Mitsubishi by ani samotná výroba automobilov priamo na Slovensku nebola na zahodenie. Je to totiž dobre vybudovaná sieť subdodávateľov a výrobné náklady sú tu nižšie v porovnaní so západnou Európou,“ dodal Borgula. Pre tieto dôvody na Slovensko prišiel ako prvý nemecký Volkswagen, nasledovaný francúzskym PSA Peugeot Citroën a kórejskou Kia.

Automobilový priemysel je tak dlhé roky označovaný za motor slovenskej ekonomiky ťahajúci hospodársky rast. „Dokazuje to aj fakt, že v roku 2012 sa podieľa na celkových tržbách slovenského priemyslu až 41 percentami, z toho 30,5 percenta predstavuje výroba automobilov, zvyšných 10,5 percenta sú ostatné spolupracujúce odvetvia,“ spresnil prezident združenia automobilového priemyslu Jaroslav Holeček. Väčšina automobilov sa vyváža do zahraničia, vďaka čomu sa automobilový priemysel podieľal až celou štvrtinou na minuloročnom exporte Slovenska.

V roku 2012 vzrástol počet zamestnancov v automobilovom priemysle o 3,5 percenta na súčasných 74-tisíc. S rastom o dvetisíc zamestnancov sa počíta aj v roku 2013. Na Slovensku bolo v roku 2012 celkovo vyrobených 926¤555 automobilov. V porovnaní s rokom 2011 taký výroba stúpla o 44,9 percenta. "Pre rok 2013 stále počítame s miernym nárastom výroby automobilov,“ dodal Holeček.

Pesimistický odhad Združenia automobilového priemyslu SR počíta v tomto roku s vyrobením 930-tisíc oceľových tátošov. Slovensko si tak posledné roky drží svetové prvenstvo vo výrobe automobilov na jedného obyvateľa. Konkrétne v roku 2012 sa vyrobilo 171 automobilov na tisíc obyvateľov. Druhá Česká republika vyrobila 118 automobilov, tretie Slovinsko 85 automobilov a priemer Európskej únie je 38 vozidiel na tisíc obyvateľov.

© Autorské práva vyhradené

76 debata chyba