Cargo získalo kľúčovú zákazku od U. S. Steelu

Železničný prepravca ZSSK Cargo získal pred pár dňami kľúčovú zákazku, ktorú mu priklepli košické oceliarne. Z poľského prístavu privezie do U. S. Steelu až 350-tisíc ton železnej rudy, ktorú oceliari začali nakupovať u kanadských partnerov.

28.05.2013 20:00 , aktualizované: 29.05.2013 08:00
USSK, U.S. Steel, železniarne, Košice Foto: ,
U.S. Steel Košice
debata (22)

Primárnou sa stala cena a najvýhodnejšie pre U. S. Steel bolo dovážať rudu zo Severnej Ameriky, namiesto rudy z Ruska a Ukrajiny. Zákazky na prepravu materiálu dostávalo doteraz poľské PKP Cargo.

Poliaci vybavili dve lode, v poradí tretiu až siedmu loď s rudou by mal do Košíc doviezť náš prepravca. Ďalšie podrobnosti zákazky nechcel Martin Halanda, hovorca Carga, z obchodných dôvodov špecifikovať. Pre Cargo to však môže byť šanca, ako sa vymaniť z červených čísiel. Spoločnosť totiž skončila minulý rok so záporným hospodárskym výsledkom a strata dosiahla 23,9 milióna eur.

Ešte bývalá vláda chcela pre dopravcu nájsť strategického partnera. Verejnú súťaž na poradenské služby za 2 milióny eur vyhlásil exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) a terajší minister Ján Počiatek sa v súťaži rozhodol pokračovať. Úrad pre verejné obstarávanie však nariadil súťaž zrušiť, pretože došlo k porušeniu zákona a podmienky v tendri boli diskriminačné. Súťaž tak musí byť vyhlásená nanovo. Rezort dopravy už má predstavu o budúcnosti Carga.

"V súčasnosti je na stole viacero alternatív. Spojenie so strategickým partnerom je síce jednou z nich, ale existujú aj opatrenia, ktoré sa dajú urobiť do vnútra tejto spoločnosti a tiež veľmi výrazne pomôžu k jej ozdraveniu. Pokiaľ nepadne definitívne riešenie, nebudeme tieto alternatívy komentovať,“ poznamenal hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

Do úvahy by mohlo prísť rozdelenie na štyri dcérske firmy. Do troch by mohol vstúpiť strategický partner a jedna by zostala naďalej pod vedením štátu. Cargo sa už dohodlo s ruským TransContainer a vytvoria spoločný podnik na kontajnerovú prepravu.

Ak by domáci prepravca neuspel v súťažiach na prepravu kanadskej rudy, vážne by to podľa Dušana Kašu, prezidenta Federácie strojvodcov, ovplyvnilo činnosť prekladiska v Čiernej nad Tisou, ako aj činnosť rušňovodičov na trati Čierna nad Tisou – Košice a Maťovce – Haniska pri Košiciach.

"Táto zmena je údajne daná kvalitou suroviny, a to vyššou výdatnosťou americkej rudy. Napriek tomu, že ohrozuje tisíce pracovných miest, je daný argument minimálne pochopiteľný,“ dodáva Kaša. O tom, že do oceliarní prepraví železnú rudu po novom slovenské Cargo, informoval Rozhlas a televízia Slovenska.

Vláda sa už v podpísanom memorande s U.¤S. Steelom z 26. marca zaviazala zabezpečiť, že Cargo vynaloží primerané úsilie poskytovať prepravné služby pre oceliareň za konkurenčné ceny. U. S. Steel tiež vyhlásil, že bude využívať Cargo ako preferovaného dopravcu za predpokladu, že jeho ceny budú konkurenčné. Pre Cargo sú košické oceliarne kľúčovým partnerom. V minulom roku pre U. S. Steel prepravil 11,83 milióna ton tovaru, čo z jeho celkových výkonov v objeme 35,3 milióna ton predstavovalo viac ako tretinu.

22 debata chyba