Zvrat pri Višňovom, tunel má stavať Doprastav

Diaľničný tunel Višňové s dĺžkou viac ako sedem kilometrov bude pravdepodobne stavať firma Doprastav. Národná diaľničná spoločnosť Doprastavu poslala akceptačný list, ktorým prijíma ponuku stavbárov. Pôvodne akceptačný list vlani v novembri dostala najlacnejšia ponuka spoločnosti Skanska. Tá však bola po námietkach z tendra vylúčená. Skanska naznačuje, že sa odvolá a megazákazka tak môže vyústiť do sporu.

16.06.2013 20:00
Tunel Višňové, Počiatek, diaľnice Foto: ,
Minister dopravy Ján Počiatek (vpravo) počas obhliadky tunela Višňové - Dubná skala 13. júna 2013.
debata (89)

"Po analýze, ktorú už máme k dispozícii od našich aj externých odborníkov, musím konštatovať, že dôvod vylúčenia našej ponuky je mimoriadne zvláštny až absurdný. Jediné logické vysvetlenie je to, že došlo zo strany obstarávateľa k nezmyselnému omylu. V opačnom prípade by sme to museli vnímať ako zámer vylúčiť naše združenie za každú cenu,“ povedala šéfka Skansky Magdaléna Dobišová.

Skanska spolu so Strabagom dala na diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala s dĺžkou 13,5 kilometra ponuku 338 miliónov eur a konzorcium s Doprastavom 383 miliónov eur. Štátna expertíza pritom počítala s cenou vyššou ako 900 miliónov eur.

Doprastav akceptačný list od diaľničiarov privítal. "Čakali sme na tento list viac ako desať rokov,“ povedal spolumajiteľ Doprastavu Ivan Šesták pre Hospodárske noviny.

Ide o ďalší tender, v ktorom Skanska neuspela, aj keď dala najnižšiu cenu. Rovnako pochodila aj v tendri na modernizáciu železničnej trate Trenčianska Teplá – Zlatovce, odkiaľ ju vyradila druhá najlacnejšia firma TSS Grade. Úrad pre verejné obstarávanie v tomto prípade železniciam nariadil znovu vyhodnotiť ponuky vo verejnej súťaži. Napriek tomu, že zmluva na výstavbu modernej trate už bola podpísaná s TSS Grade. Prípad je teraz na súde.

Konzorcium so Skanskou bolo vyradené po tom, čo Doprastav namietal v ich ponuke systém vetrania. Úrad pre verejné obstarávanie neskôr nariadil diaľničiarom ešte raz prehodnotiť predložené ponuky uchádzačov a štát si vybral pre zmenu Doprastav. Vetranie však už dôvodom na nesúhlasenie s ponukou Skansky a Strabagu tentoraz nebolo.

Skanska so Strabagom ani Doprastav nechceli bližšie konkretizovať, akú konkrétnu technológiu vetrania uplatnia vo Višňovom. Nezávislý expert, ktorého si najala Národná diaľničná spoločnosť, však zhodnotil, že všetky v súťaži navrhované systémy vetrania sú v poriadku.

Doprastavu sa len nedávno podarilo odblokovať bankové účty. V kuloároch sa hovorilo o ďalších problémoch firmy v prípade, že by jej utiekla ďalšia štátna zákazka. Spomedzi diaľničného balíka sa mu totiž nepodarilo získať diaľnicu Dubná Skala – Turany ani prvý a druhý úsek medzi Jánovcami a Jablonovom. Diaľnicu Hubová – Ivachnová dostane zrejme Váhostav.

Tunel Višňové by sa mal začať raziť tento rok, jeho výstavba potrvá päť rokov. Potvrdil to aj predvčerom minister dopravy Ján Počiatek po obhliadke prieskumnej štôlne tunela so zástupcami Európskej komisie. "Súťaž už nejakú dobu beží a myslím si, že sa blíži v najbližších týždňoch až mesiacoch do finále. Takže očakávame, že tento kľúčový úsek sa začne aj realizovať.“ Stavba bude zrejme financovaná paralelne z eurofondov dvoch programových období – 2007 až 2013 a 2014 až 2020.

© Autorské práva vyhradené

89 debata chyba