Slovensko začína viac zarábať na rope

Po vlaňajšom razantnom poklese ziskov štátneho Transpetrolu by tržby firmy v tomto roku mali stúpnuť.

25.06.2013 10:43
Kamión, ropa, palivo, benzín, nafta, tanker Foto:
Ilustračné foto
debata (6)

Firma totiž uzavrela zmluvy o odbere ropy so Slovnaftom a aj s rafinériou v českom Litvínove. Ani jedna zo strán podrobnosti nezverejnila, šéf Transpetrolu Ivan Krivosudský však očakáva podobné výnosy ako v roku 2011, teda na úrovni zhruba 58 miliónov eur.

Práve výpadok dodávky do Českej republiky vlani spôsobil pokles výnosov na necelých 51 miliónov. Dôvodom bolo zatvorenie rafinérie Paramo i okresanie odberu do Českej rafinérskej v Litvínove. Nie je jasný aký vplyv na odber českej ropy bude mať kríza. Česká ekonomika je tento rok v recesii, podobne ako ekonomiky viacerých krajín eurozóny. Situácia sa mala v druhej polovici tohto roka zlepšiť, ale návrat k hospodárskemu rastu ekonómovia najnovšie odhadujú až v úvode roka 2014.

„Zmluva so Slovnaftom je uzatvorená na dva roky s opciou na ďalšie dva roky, pričom jej hodnota je asi 50 miliónov eur,“ spresnil šéf Transpetrolu. Čo sa stane po vypršaní zmluvy, povedať nevedel. Existuje totiž reálna možnosť, že po zrekonštruovaní prepojky medzi ropovodmi Družba a Adria neďaleko Šiah by Slovnaft uprednostnil odber ropy z Maďarska a Transpetrolu by tak opäť razantne klesli tržby.

V memorande medzi Slovnaftom a Transpetrolom obidve firmy už vlani potvrdili, že minimálne ďalších sedem rokov objem prepravenej ropy po celej trase Družby na Slovensku zostane zachovaný. Čo však bude potom, Krivosudský v súčasnosti nevie. Má to vyplynúť z rokovaní medzi obidvomi stranami.

Takisto sa však môže razantne zmeniť aj situácia na trhoch v strednej Európe. Priznáva to aj šéf Slovnaftu Oszkár Világi. „Rafinérsky priemysel v Európe je už niekoľko rokov pod tlakom pre klesajúci dopyt po ropných produktoch a zvýšený globálny konkurenčný boj,“ podotýka prvý človek jedinej slovenskej rafinérie.

Jedným dychom však Világi kritizuje zámery Transpetrolu na rozširovanie počtu svojich zákazníkov prostredníctvom vybudovania prepojenia ropovodu Družba s rafinériou v rakúskom Schwechate. „Jednak prepojenie nezlepší energetickú bezpečnosť Slovenska. Takisto som stále nevidel žiadne analýzy, ktoré by dokazovali, že toto prepojenie bude pre Slovensko výhodné,“ podčiarkuje šéf Slovnaftu.

Predseda predstavenstva Transpetrolu však oponuje, že práve ropovod do Schwechatu by zabezpečil zisky pre štátneho prepravcu ropy. „Tento projekt zabezpečí dlhodobé dodávky ropy pre rafinériu Schwechat a v prípade výpadku ktoréhokoľvek z doterajších odberateľov dokáže zabezpečiť nielen primeraný zisk, ale aj rentabilitu prevádzky spoločnosti,“ argumentuje Krivosudský.

Výstavbe ropovodu, z ktorého desať kilometrov má ísť cez Slovensko a asi 50 km cez Rakúsko, však bránia viaceré environmentálne problémy i odpor zástupcov samosprávy. Ropovod totiž má ísť k rakúskej hranici zo Slovnaftu cez chránené oblasti. V neposlednom rade sa s ním nepočítalo ani pri tvorbe plánov rozvoja bratislavskej župy či mesta Bratislavy.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba