Slovenských potravín je na pultoch stále menej, sťažujú sa výrobcovia

Slovenskí potravinári sa sťažujú na klesajúce zastúpenie potravín domácej produkcie na pultoch obchodov.

27.06.2013 12:26
pečivo, chlieb, jedlo Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Potravinárska komora Slovenska (PKS) upozornila, že podiel potravinárskych produktov vyrobených v krajine pod Tatrami na celkovej ponuke obchodných sietí tento rok klesol na nové minimum. Podľa komory Slovensko je v tejto oblasti najhoršie v porovnaní s ostatnými krajinami višegrádskej štvorky.

Obchodníci reagovali, že na obrate predajní sa slovenské potraviny podieľajú viac než polovicou.

„Obchodníci ponúkajú spotrebiteľom čoraz viac zahraničných potravín napriek ubezpečeniu o záujme zvýšiť zastúpenie slovenských potravín na svojich pultoch. S poľutovaním musím konštatovať, že prísľuby obchodníkov o zvýšení tohto podielu sa stále nenapĺňajú,“ uviedol prezident PKS Daniel Poturnay. Podľa prieskumu agentúry GfK, ktorý si komora objednala, podiel slovenských potravín v obchodoch klesol na 44 percent. Pred dvoma rokmi to bolo ešte 50 percent.

Potravinárska komora upozornila, že v Európskej únii je Slovensko v pomyselnom rebríčku zastúpenia domácej produkcie na pultoch obchodov na štvrtom mieste od konca. Lepšie výsledky dosiahli okrem iných štátov aj Česká republika, Maďarsko a Poľsko.

Slovenskí potravinári už v minulosti upozornili, že často len ťažko dokážu splniť podmienky obchodných reťazcov týkajúce sa dodávok potravín. Podľa PKS slovenské firmy znevýhodňujú tiež nižšie dotácie farmárom. Využitie kapacít slovenských potravinárskych podnikov kleslo pod hranicu 50 percent, rad výrobcov potravín v uplynulých rokoch zanikol.

Najväčšie zastúpenie slovenských potravín je na pultoch domácich obchodných sietí COOP Jednota a CBA. Na opačnom strane rebríčka skončil diskontný reťazec Lidl. Z jednotlivých výrobkov sa podobne ako v minulosti najlepšie darilo slovenským minerálnym vodám, mlieku a pivu; zahraničná produkcia dominuje pri ponuke cukroviniek a konzervovaných produktov.

Slovenský zväz obchodu a cestovného ruchu reagoval, že za dôležité nepokladá zastúpenie domácich potravín v ponuke, ale ich podiel na predaji.

„Podľa vlastného merania sa podiel predaja slovenských výrobkov v jednotlivých obchodných systémoch pohybuje od 54 do 72 percent,“ reagoval zväz. Upozornil, že plány vlády na zvýšenie podielu slovenských potravín na pultoch obchodov sa nenaplní, ak sa nespamätá poľnohospodárska výroba a potravinársky priemysel.

Slovenskí obchodníci budú musieť v predajniach zverejňovať zoznam s údajmi o podiele predávaných potravín podľa krajiny pôvodu. Rebríček zostaví ministerstvo poľnohospodárstva na základe údajov od obchodníkov. Podľa skorších informácií by sa tak prvýkrát malo stať v lete alebo na jeseň.

2 debata chyba