NDS opäť odmietla Skansku a Strabag pri tuneli Višňové

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) zamietla žiadosť združenia stavebných firiem Skanska a Strabag o nápravu rozhodnutia v tendri na výstavbu diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.

02.07.2013 17:24
Severná D1, diaľnica Foto:
Ilustračné foto
debata (3)

Diaľničiari totiž nezmenili svoje rozhodnutie o vylúčení uvedeného združenia. Informáciu o zamietnutí žiadosti potvrdila v utorok spoločnosť Skanska SK a.s. Stavebné firmy po odmietavom stanovisku NDS môžu ešte podať námietky na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) proti vyradeniu z verejnej súťaže. Podľa informácií agentúry SITA Skanska a Strabag podanie námietok zvažujú, na čo majú desať dní.

Skanska a Strabag požiadali NDS o nápravu rozhodnutia o ich vylúčení z diaľničného tendra 24. júna. Svoje vylúčenie z tendra, rok po otváraní ponúk, pričom pôvodne diaľničiari ich ponuku prijali, označili stavebné firmy za omyl. Dôvodom vylúčenia podľa združenia nebola neobvykle nízka cena ani technológia vetrania tunela Višňové, čo namietal neúspešný uchádzač. NDS podľa spoločnosti Skanska zdôvodnila vylúčenie združenia chybným určením dĺžky únikových ciest v tuneli.

„Dôvod vylúčenia ponuky nášho združenia je mimoriadne prekvapivý až zvláštny. Jediné rozumné vysvetlenie pre nás je, že na strane obstarávateľa došlo k omylu, prípadne k nesprávnemu posúdeniu ponuky. V opačnom prípade by sme naše vylúčenie museli vnímať ako účelové a tendenčné,“ informovala pred vyše týždňom generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK a.s. Magdaléna Dobišová.

Skanska a Strabag navrhli postaviť takmer 13,5-kilometrovú diaľnicu pri Žiline, ktorej súčasťou bude 7,5-kilometrový tunel Višňové, za najnižšiu cenu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to 37,7 % z pôvodnej predpokladanej ceny prác 896,53 mil. eur. Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, a.s., Metrostav a.s. a Marti Contractors Ltd., a to 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov. Úrad pre verejné obstarávanie na základe námietok združenia vedeného Doprastavom, ktoré spochybňovalo cenu a technológiu vetrania tunela navrhnuté Skanskou a Strabagom, nariadil opätovné vyhodnotenie ponúk. NDS následne vylúčila najlacnejšiu ponuku a predbežne prijala druhú ponuku v poradí. Ponuky piatich uchádzačov sa otvárali 26. júna 2012, verejné obstarávanie výstavby diaľnice s tunelom Višňové sa začalo ešte koncom roku 2011.

3 debata chyba