Širokorozchodná má ísť cez Slovensko, štáty podpísali dohodu

Až do Viedne cez Ukrajinu a Slovensko sa v budúcnosti možno predĺži širokorozchodná Transsibírska magistrála.

05.07.2013 17:57
debata (103)

Riaditelia železničných spoločností z Ruska, Ukrajiny, Slovenska a Rakúska v piatok o tom podpísali dohodu o porozumení. Celkové náklady na projekt sa odhadujú na šesť miliárd eur, definitívnu sumu ale ešte bude treba spresniť, informovala rakúska agentúra APA.

Cieľom je spojiť strednú Európu s rastovými trhmi na Ďalekom východe, vrátane ruského Vladivostoku a čínskej Šanghaja.

Teraz sa vypracuje štúdia uskutočniteľnosti a podnikateľský model. Štúdia by mala byť hotová do konca roka 2013. Do polovice roku 2014 by potom malo padnúť konečné rozhodnutie o projekte, vyhlásil riaditeľ ruských štátnych železníc Vladimir Jakunin. V projektovej štúdii bude tiež stanovená presná suma na projekt.

Vo Viedni sa plánuje stavba nákladného terminálu na rozlohe približne 200 hektárov. Rakúsko si z realizácie projektu sľubuje vytvorenie 3000 nových pracovných miest a ročné príjmy 120 miliónov eur. Rakúskej železničnej spoločnosti ÖBB by mohol stúpnuť objem prepraveného nákladu zo súčasných 113 miliónov ton o desať percent.

Na Slovensku je podľa šéfa železničnej spoločnosti ŽSR Štefana Hlinku v pláne výstavba subterminálu. Slovensko tiež podľa neho dúfa, že bude mať prospech z výstavby a prevádzky železničnej trati.

Lode v súčasnosti vozia náklady na Ďaleký východ 30 dní. Železnice by túto dobu mala výrazne skrátiť. Podľa prvých návrhov by cesta tovaru z Vladivostoku Transsibírskou magistrálou do Moskvy a potom cez Kyjev a Bratislavu do Viedne mala trvať 15 dní. Či sa ale železnice stane silným konkurentom pre lodnú prepravu, sa ešte len ukáže. Preprava kontajnera po železnici je totiž teraz asi trikrát drahšia ako preprava po mori, ktorej cena z Ázie do Európy je teraz zhruba 700 eur.

103 debata chyba