České diaľnice môžu byť až o pätinu lacnejšie, tvrdí NKÚ

České diaľnice by podľa zistení českého Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) mohli byť až o pätinu lacnejšie.

05.08.2013 11:48
Diaľnica, značka Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Priemerné náklady na obstaranie jedného kilometra diaľnice boli 416 miliónov korún, v prípade rýchlostnej komunikácie 378 miliónov korún za kilometer. Vyplýva to z informácií úradu, ktorý sa zameral na problémy ovplyvňujúce náklady a prípravu výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií od roku 2008 do septembra 2012. NKÚ vychádza v odhade okrem iného z porovnania stavebných nákladov v Česku a v Nemecku.

Kým v Česku sú stavebné náklady na jeden kilometer diaľnice 355 miliónov korún, v Nemecku je 260 miliónov korún, a sú teda o 27 percenta nižšia, uviedol NKÚ.

Sieť diaľnic a rýchlostných ciest mala byť podľa koncepcie českého ministerstva dopravy z deväťdesiatych rokov už dostavaná. Ak všetko pôjde tak ako doteraz, bude ale dokončená až za 32 rokov a bude to stáť 520 miliárd Kč, čo je o 64 percent viac, než sa počítalo v roku 1999. Je to okrem iného spôsobené nedostatkami v koncepčnej a riadiacej činnosti ministerstva dopravy, uviedli kontrolóri.

Výstavba diaľnic a rýchlostných komunikácií sa podľa NKÚ neúmerne predlžuje. Od schválenia investičného zámeru do dokončenia stavby uplynie najčastejšie 12 rokov. K časovým sklzom dochádzalo predovšetkým v súvislosti s územnými a stavebnými konaniami. Pretrvávali problémy s vymedzením trás. Napríklad v úseku R35 Křelov-Slavonín navrhlo Riaditeľstvo ciest a diaľnic (ŘSD) najvýhodnejšiu trasu už v roku 1993, a to za 683 miliónov korún. V roku 2001 ale stavbu kvôli nesúhlasu obcí rozdelilo na dva úseky, ktorých stavebné náklady sa vyšplhajú minimálne na 2,1 miliardy korún a z ktorých jeden stále nie je dostavaný.

K zvyšovaniu nákladov na výstavbu diaľnic a rýchlostných komunikácií ale nedochádza len v územnom a stavebnom konaní. Rastú aj v čase samotnej výstavby komunikácií. Kontrolóri zistili, že u 13 stavieb došlo k 920 zmenám, kvôli ktorým stavebné náklady stúpli o takmer dve miliardy korún. Nepredvídateľné práce naviac sa pritom na tejto sume podieľali len z menšej časti.

Predpokladané náklady najviac rástli v priebehu územných konaní, zvýšili sa o 21,9 miliardy korún, teda o 68 percent. U stavebných konaní kontrolóri zaznamenali nárast o 5,9 miliardy korún (o 37 percent).

V stavebných a územných konaniach sú tiež procesné vady, kvôli ktorým ich môžu ich účastníci často a opakovane napádať. „To vedie k ďalším prieťahom. A dôležitú úlohu hrá aj majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a nehnuteľností potrebných na výstavbu, ktoré bežne trvajú dva až tri roky, v extrémnych prípadoch aj desať rokov,“ upozornil NKÚ.

Kontrolóri preverili tiež 38 verejných zákaziek za 6,4 miliardy korún. Porušenie zákona zistili u 21 z nich za celkovo 4,3 miliardy korún. ŘSD napríklad v prípade 11 akcií zadalo práce navyše vo výške päť až 29 percent z pôvodnej ceny. Tieto práce si pritom objednalo od pôvodného dodávateľa bez verejného obstarávania a v niektorých prípadoch aj bez písomnej zmluvy.

Česko nemá podľa NKÚ od roku 2007 žiadny záväzne schválený strednodobý ani dlhodobý koncepčný materiál, ktorý by vymedzil priority a naliehavosť dokončenia jednotlivých stavieb v závislosti od dostupných finančných zdrojov.

„Súčasný systém financovania viedol k tomu, že ŘSD začínalo prípravu i samotnú výstavbu projektov, bez toho aby na ich dokončenie malo zabezpečené peniaze. Navyšovanie nákladov potom celý problém len umocnilo,“ uviedol NKÚ.

NKÚ analyzoval 74 stavieb za 215 miliárd korún, skontroloval 29 akcií za 83 miliárd korún. Preveril prácu ministerstva dopravy, Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry a Riaditeľstva ciest a diaľnic.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #výstavba #Česko #diaľnice #cena