Predajcovia nápojov si počas úpeku mädlia ruky

Horúčavy sú rajom pre predajcov piva a minerálok. V lete vypije priemerný Slovák približne 9 litrov piva za mesiac, čo je oproti zvyšku roka o tri litre viac.

07.08.2013 20:00 , aktualizované: 08.08.2013 08:00
pivo, alkohol, krčma, terasa, leto, partia,... Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

Rovnako je to aj s pitím nealkoholických nápojov, pričom ľudia uprednostňujú najmä sýtené nápoje, balené vody, ľadové kávy alebo energetické nápoje. Ich spotreba v letných mesiacoch stúpne až o polovicu.

Kým v chladnejších mesiacoch v roku vychádza denná spotreba vody na jedného Slováka v priemere niečo vyše dvoch litrov na deň, v najhorúcejších letných dňoch sa počet litrov vypitých za deň šplhá k piatim.

„Tým, že je tento rok extrémne horúco, dopyt po nápojoch stúpa. Ľudia viac kupujú balené vody ako v minulom roku, keď bolo leto chladnejšie a obchodníkom vyššie tržby neprinieslo. Tento rok sa nemôžu obchodníci vôbec sťažovať,“ hovorí Lucia Tomišová, výkonná riaditeľka Asociácie výrobcov nealkoholických nápojov a minerálnych vôd na Slovensku. Jej slová potvrdzujú aj čísla samotných výrobcov.

Napríklad firma Heineken, pod ktorú patria aj značky ako Zlatý Bažant, Corgoň či Kelt, zaznamenala od júna doteraz až 40-percentný nárast tržieb oproti zvyšku roka. „Predajnosť zlatého moku je v priemere počas leta 1,5-krát vyššia ako v zime. Napríklad vlani v horúcom júli Slováci vypili až dvakrát viac piva z nášho portfólia ako v chladnom decembri,“ potvrdzuje nárast tržieb hovorkyňa Heinekenu Hana Šimková.

Slováci sa počas horúčav radi schladia najmä pri nízkoalkoholických nápojoch, ako je radler, a 10-percentných pivách. Predajnosť radlera sa cez leto šplhá aj na dvojnásobok jeho celoročného priemeru predaja.

„Z dôvodu nárastu záujmu o miešané nápoje na báze piva, tzv. radlery, sme sa aktuálne rozhodli obohatiť našu ponuku radlerov o špecifickú príchuť červeného pomaranča,“ povedala zase Miriam Šrámová, hovorkyňa spoločnosti Pivovary Topvar. Novinkou je tiež radler s chuťou pomela a grepu. „Okrem alkoholických radlerov dnes sú už na trhu aj nealkoholické varianty radlerov,“ dodala Šrámová.

Pivári potvrdzujú, že veľké množstvo koncertov a festivalov čiastočne prispieva k predaju čapovaného piva, no nezaostáva ani predaj piva v nevratných obaloch. „Brigádujem toto leto na stavbe. Denne vypijem aj osem litrov vody, aj tak všetko vypotím. Desinku pivo si dám potom večer doma za odmenu, že som v robote na tom priamom slnku ďalší deň v poradí v zdraví prežil,“ hovorí s úsmevom Patrik Szabo z Nových Zámkov.

Analytik agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomír Drahovský však poukazuje aj na vyššie tržby výrobcov nealkoholických nápojov. Ich tržby by sa podľa jeho slov mali zvýšiť vďaka horúcim letným dňom v medziročnom porovnaní o približne desať percent. To by malo v konečnom dôsledku zlepšiť čísla maloobchodu, ktorý ešte predčasom vykazoval straty. „V tomto roku bol veľmi chladný máj a jún, v júli a auguste preto doháňame menší prepad tržieb pre predchádzajúce chladnejšie mesiace,“ hovorí Jaroslava Musilová, PR manažérka Kofoly ČeskoSlovensko.

Výrobcovia nápojov, ako aj obchodníci preto dúfajú, že aktuálne väčšie teplá im pomôžu zastaviť pokles spotreby nealkoholických nápojov, ktorá má už tretí rok po sebe klesajúcu tendenciu. „Na Slovensku sa za minulý rok vypilo približne 406 miliónov litrov minerálnej alebo pramenitej vody, čo je o jedno percento menej ako v roku 2011. Priemerný Slovák v roku 2012 vypil 75,1 litra vody,“ dopĺňa k štatistike predaja balených vôd Tomišová.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #pivo #pitný režim #nápoje #nealko