Ochranári: Príroda dala diaľničiarom lekciu

Ochranári sa dlhé roky so štátom nevedia zhodnúť na tom, kadiaľ trasovať diaľnicu D1 Turany - Hubová. Od roku 2002 najprv ministerstvo životného prostredia odporúčalo tunelový variant. Neskôr, v roku 2005, už štát preferoval trasu po povrchu a presviedčal o nej ochranárov aj Brusel. Zusuv pôdy v Šútove teraz nahráva opäť variantu s tunelom Korbeľka. Ján Topercer, samostatný vedecký pracovník a ekológ z Botanickej záhrady Univerzity Komenského, hovorí o lekcii, ktorú všetkým dala príroda.

09.08.2013 15:00
D1, diaľnica, Turany Foto: ,
Hornaté úseky za obcou Turany možno pretne tunel Korbeľka.
debata (20)

Vnímate ako svoju výhru, že štát začína opäť uvažovať o tuneli Korbeľka?
Zosuv v lome Kraľovany – Rieka je len jeden z prinajmenšom dvanástich vážnych nevyriešených problémov pri úžinovom variante úseku diaľnice D1 Turany – Hubová. My sme s politikmi nikdy nehrali tie ich hry na "výhry“ a "urýchlenie výstavby“ a podobne. Vždy sme sa hlavne usilovali a usilujeme, aby naša argumentácia bola otvorená a stála na najlepších dostupných faktoch, nie na ideológiách, politike a bočných záujmoch. Ako prírodovedec oceňujem aj lekciu, ktorú na tomto úseku D1 dáva príroda tej pretrvávajúcej tupej a domýšľavej ideológii "poručíme šutru, dešti“.

V čom vidíte hlavné pozitíva tunela Korbeľka?
Variant s tunelom Korbeľka by mal významne menšie negatívne vplyvy na územia Natura 2000. Oproti šiestim dotknutým územiam pri úžinovom variante by sa Korbeľka dotkla iba troch, z toho len dvoch priamo – Veľkej Fatry a Váhu. Okrem toho Korbeľke nehrozia také veľké geotechnické riziká, lebo obchádza nielen zosuv v lome Kraľovany – Rieka, ale aj veľký kraľoviansky zosuv na úpätí Kopy a rojkovský zosuv. Neohrozuje ani významné krasové javy, ako je jaskyňa Ľudmila. Výrazne menej poškodí aj hodnoty rázovitej hornovážskej tiesňavovej krajiny a možnosti jej dlhodobo udržateľného využívania. Oveľa menšie budú aj hrozby pre environmentálnu hygienu a bezpečnosť dopravy, pretože pri úžinovom variante hrozí riziko častej silnej námrazy. Zásadný je aj fakt, že oba tunelové varianty (Korbeľka a tunel Veľká Fatra, pozn. red.) sú asi o tri kilometre kratšie a podľa viacerých expertíz aj lacnejšie. Nejde len o úspory nadobúdacích nákladov, ale aj dlhodobé úspory bežných nákladov, ako spotreba pohonných látok, prevádzkové náklady vozidiel a časové náklady cestujúcich.

Pozitív ste vymenovali naozaj mnoho. Napriek tomu sú aj mínusy.
Je ich podstatne menej a podstatne menej významných, ako pri úžinovom variante. Ako nie zanedbateľné predbežne vyhodnocujeme riziko ohrozenia vodných zdrojov a negatívne vplyvy vetrania tunela. Mieru rizika spresnia ďalšie podrobné prieskumy, najmä hydrogeologický.

Starostovia okolitých dedín sú za tunel. Prečo si myslíte, že sa prikláňajú k tomuto variantu?
Aspoň tí z najviac dotknutých obcí ako Šútovo asi áno, ibaže nielen tunajší starostovia dosť poslušne držia "stranícku líniu“ a tá tu bola dlho vytýčená inak. Na druhej strane zas žijú vo svojich chotároch, poznajú ich a vedia posúdiť váhu argumentov pre a proti inak ako dámy a páni z krásavice na Dunaji.

Okrem povrchového variantu popri existujúcej ceste a severného variantu s tunelmi Korbeľka a Havran sa dá ešte stavať diaľnica južne od Ľubochne a Hubovej cez tunel Veľká Fatra.
Variant s dlhým tunelom Veľká Fatra, tiež nazývaný južný tunelový variant, má západný úsek spoločný s variantom Korbeľka, od ktorého sa potom odkláňa oblúkom viac na juh.

Ten je výhodnejší ako Korbeľka?
Voči úžinovému variantu má viac-menej tie isté prednosti ako Korbeľka, navyše ponúka strategickú možnosť vybudovať integrovaný dopravný koridor združujúci diaľnicu a rýchlostnú železnicu.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #diaľnice #D1 Turany - Hubová #tunel Korbeľka #Ján Topercer