Mýto naviažu na infláciu, bude aj na okresných cestách

Cestní dopravcovia s vozidlami nad 3,5 tony si budú môcť uplatňovať zľavu z aktuálnej výšky sadzby mýta po odjazdení určitého množstva kilometrov v príslušnom roku. Sadzby mýta sa po novom budú upravovať každoročne k 1. januáru podľa indexu spotrebiteľských cien v medziročnom porovnaní k septembru predchádzajúceho roka. Úpravy môžu byť nielen hore, ale aj dole.

16.08.2013 13:56
OBU jednotka, mytny system, myto, palubná jednotka Foto:
Ilustračné foto
debata (10)

Mýto sa zavedie aj na cestách II. a III. triedy vo vlastníctve samosprávnych krajov, ale na začiatku bude mať nulovú sadzbu. Počíta s tým návrh nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií, ktorý ministerstvo dopravy predložilo do medzirezortného pripomienkového konania. Zmeny v mýtnom systéme majú začať platiť 1. januára 2014.

Spôsob výpočtu mýta, výšku sadzby mýta za jeden kilometer cesty pre jednotlivé kategórie vozidiel podľa ich hmotnosti, počtu náprav a emisnej triedy, ako aj systém zliav z mýta a podrobnosti o ich uplatnení určí vláda nariadením. Takisto rozhodne o výške sadzby mýta upravenej o infláciu na príslušný kalendárny rok. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ako správca výberu mýta na základe toho určí mýto za prejazdenú vzdialenosť. Ministerstvo dopravy rozhodne o vymedzení úsekov ciest s elektronickým výberom mýta.

„Cieľom spoplatnenia ciest II. a III. triedy bude v prvej fáze zavedenie nulovej sadzby s cieľom monitorovania nákladných vozidiel, pričom následne môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu najvyťaženejších úsekov ciest II. a III. triedy,“ zdôvodnilo plánované zavedenie mýta na krajských cestách ministerstvo dopravy. Keď sa mýto na týchto cestách začne vyberať, po znížení o nevyhnutné náklady NDS na zabezpečenie výberu bude príjmom krajov. Tie budú môcť využiť peniaze z mýta iba na výstavbu, správu a údržbu svojich ciest. Ak budú náklady NDS súvisiace s výberom mýta na cestách II. a III. triedy vyššie ako príjmy, budú ich znášať kraje.

Náhradný výber mýta určí NDS po schválení ministerstvom dopravy v prípade výpadku elektronického mýtneho systému alebo jeho komponentov, znemožňujúcich riadny výber mýta, ako aj výpadku GNSS signálu a ohrozenia bezpečnosti alebo plynulosti cestnej premávky. Náhradným spôsobom sa bude mýto vyberať na základe technických údajov vozidla s použitím príslušnej sadzby mýta pre danú kategóriu vozidla. Ak v dokladoch nebude uvedená emisná trieda vozidla, použije sa na výpočet mýta emisná trieda EURO 0.

Návrh zákona vytvára aj rámec pre poskytovanie Európskej služby elektronického výberu mýta na území SR. Vzniknú tak predpoklady pre prepojenie elektronických cestných mýtnych systémov v Európskej únii. „Vozidlo prejde naprieč Európou po spoplatnených cestách a uhradí mýto na základe jednej zmluvy. Prevádzkovateľ vozidla dostane jedno súhrnné vyúčtovanie bez ohľadu na to, ktorými štátmi alebo regiónmi jeho vozidlo prešlo. Nová Európska služby elektronického výberu mýta má uľahčiť platenie mýta v rámci celej Európskej únie a má byť k dispozícii na všetkých spoplatnených úsekoch ciest, mostoch, tuneloch a trajektoch,“ dodalo ministerstvo dopravy.

O správne podklady pre výber mýta sa má podľa rezortu dopravy postarať elektronické zariadenie, tzv. interoperabilná palubná jednotka. V rámci služby elektronického výberu mýta v EÚ bude stačiť len jedno takéto zariadenie pre každé vozidlo. Takto sa eliminujú problémy pri získavaní špecifických palubných jednotiek a odpadne administratívna záťaž spojená s registráciou vozidla, uzatváraním zmlúv alebo napríklad skladaním záloh v nekompatibilných mýtnych systémoch na národnej alebo dokonca miestnej úrovni. Návrh mýtneho zákona zároveň preberie európske smernice o poplatkoch za používanie určitej dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami z roku 1999 a o interoperabilite elektronických cestných mýtnych systémov v spoločenstve z roku 2004.

10 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #ceny mýta #cesty II. a III. triedy