Kamióny zmiznú z dedín výmenou za nižšie mýto

Ľudia na vidieku, ktorí majú pred domom cestu tretej triedy, na nej od januára kamión už neuvidia. Štát dopravu po týchto cestách zakáže.

24.09.2013 21:00
kamión, doprava, cesty Foto:
Ilustračné foto
debata (4)

Menej nákladniakov môže byť časom aj na cestách 2. triedy. Na nich bude štát monitorovať pohyb dopravcov a následne ich môže odradiť zavedením mýta. Ako kompenzáciu za to vláda zlacní mýto pre kamióny, ktoré spĺňajú prísnejšie ekologické limity.

Nákladným autám tak budú musieť od roku 2014 postačovať na tranzit len mýtom spoplatnené diaľnice, rýchlocesty a cesty 1. triedy a zatiaľ nespoplatnené cesty 2. triedy.

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka chce úplne zakázať vstup kamiónom na cesty nižšej kvality, ktoré dopravcovia často využívali na obchádzanie platených úsekov. Starostovia dedín sa potom sťažovali, že ťažké nákladiaky im ničia obecné cesty a ľuďom praskajú steny domov.

"Cesty 2. a 3. triedy nie sú konštrukčne pripravené na to, aby tadiaľ chodili ťažké kamióny. Po siahodlhých diskusiách s vyššími územnými celkami a kamionistami sme dospeli k záveru, kde plánujeme zakázať pohyb kamiónov po cestách 3. triedy a do veľkej miery podľa inštrukcií obmedziť pohyb kamiónov aj na cestách 2. triedy,“ tvrdí minister dopravy Počiatek.

Každý dopravca teda bude mať po novom povinnosť mať pustenú palubnú OBU jednotku aj na cestách nižších kategórií, hoci nebude za ich využívanie zatiaľ platiť. Vďaka tomu bude mať rezort dopravy veľmi presné údaje o tom, kde je aká intenzita nákladnej dopravy. V polročnom cykle sa potom bude tento monitoring opäť prehodnocovať, či niekde pribudnú zákazové alebo budú povoľovacie značky.

Ministerstvo dopravy však vyšlo kamionistom v ústrety pri schvaľovaní nových sadzieb mýta. "Dohodli sme sa predovšetkým na ekologických sadzbách pre vozidlá Euro V, definitívne potvrdenie sadzieb na ostatné typy kamiónov nám má prísť čoskoro z ministerstva. Ekologické kamióny budú mať na mýte zľavy v rozmedzí dvoch až štyroch percent oproti tomu, čo platia doteraz. Dohodnúť sa na tejto zľave bol veľký boj, no korektný,“ opisuje Pavol Reich, generálny tajomník združenia dopravcov Česmad. Podľa neho bola síce predstava trochu iná, no na päťdesiatpercentnej zľave by sa s rezortom určite nedohodli a ako hovorí, ani v to nedúfali.

Pôvodne chceli pre emisnú triedu Euro IV a Euro V 10-percentnú zľavu, pre triedu Euro VI až 35-percentné zníženie. Neskôr to opravili na 8-percentnú zľavu pre Euro IV a Euro V a 18 percent pre Euro VI. Rezort dopravy však nechcel vytvoriť samostatnú kategóriu pre tie najekologickejšie kamióny. "Ak si ešte porovnáme české ekologické sadzby, stále je tu rozdiel okolo 10 až 12 percent oproti nám. Bolo nám však prisľúbené, že sa o ekologických sadzbách budeme baviť na každoročnej báze,“ dodáva Reich.

Nazdáva sa tiež, že nižšie sadzby akosi namotivujú dopravcov obnoviť si svoj park a kúpia si nákladné auto aspoň v triede Euro V. No napríklad pán Michal, ktorý prevádzkuje nákladnú dopravu, hovorí, že ekologické sadzby by museli byť výrazne odlíšené od tých klasických, aby ho to prinútilo zainvestovať. Na mýte zaplatí ročne 18-tisíc eur a jeho vozový park sa skladá z áut triedy Euro III a Euro IV. "Dopravcovia, ktorí jazdia po Európe, tak im sa môže oplatiť kúpiť si ekologickejší kamión. No ja jazdím väčšinou smerom na východ,“ vysvetľuje.

Na porovnanie, za kamión zo štyrmi nápravami v emisnej triede Euro III zaplatí dopravca na diaľnici 0,199 eura za kilometer a na ceste 1. triedy 0,149 eura. Dopravca s ekologickým kamiónom zaplatí za diaľnicu mýto 0,196 eura a za cestu 1. triedy 0,146 eura za kilometer.

Reich očakáva, že pozitívny ohlas u dopravcov prinesie aspoň zľavový systém, ktorý sa im podarilo presadiť. "Podstatou je, že zľavu na mýtnom dostane ten, kto so svojím vozidlom najazdí čo najviac kilometrov po spoplatnených úsekoch. Napríklad keď spraví dopravca 10-tisíc kilometrov, čo sa niektorým podarí tak za dva mesiace, tak od 10 001. kilometra bude mať zľavu tri percentá zo sadzby, ktorú platí. Ak najazdí 20 000 kilometrov, zľava bude päť percent,“ vysvetľuje Reich.

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Mýto #cesty #kamión