Matej: Diaľnica D1 sa do roku 2019 nemusí stihnúť

26.09.2013 13:26
Severná D1, diaľnica
Ilustračné foto Autor:

Dokončenie chýbajúcich úsekov na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami sa môže predĺžiť z plánovaného roku 2019 o jeden až tri roky. Uviedol to vo štvrtok riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej s tým, že výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sa v budúcom roku majú znížiť a pre neuzavreté tendre sa nezačali práce na viacerých úsekoch hlavnej domácej diaľnice.

„V kombinácii krátených výdavkov so situáciou, že aj po novele zákona o verejnom obstarávaní sa nerozhodli tendre a stojí výstavba, odhadujeme termín 2020 až 2022. Ak bude pokračovať krátenie, nemáme šancu,“ povedal Matej o termíne dokončenia hlavnej domácej diaľnice. Myslí si, že termín ukončenia D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2019 je ešte stále dodržateľný, ale na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest by podľa neho muselo ísť ročne okolo 1,6 mld. eur.

Podľa prvého návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok by mali výdavky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja dosiahnuť 2,149 mld. eur. V porovnaní s minulým rokom je to takmer o 127 mil. eur, resp. o 5,6 % menej. „To už nie je ani pribrzdenie, to je čistý škrt. Je to taká veľká suma, ktorá v dnešnej situácii môže priniesť veľmi negatívny dopad nielen na segment stavebníctva, rozvoj jednotlivých regiónov, ale aj na samotný štátny rozpočet,“ predpokladá Matej.

Na trase D1 Bratislava – Košice treba ešte postaviť, resp. dokončiť deväť úsekov v celkovej dĺžke 117 kilometrov. V súčasnosti sú rozostavané štyri úseky D1 Dubná Skala – Turany, Jánovce – Jablonov (úsek je rozdelený na dve samostatné stavby) a Fričovce – Svinia v dĺžke 46,1 kilometra. Pre neukončené súťaže zatiaľ nezačala výstavba troch úsekov Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, Hubová – Ivachnová a Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v dĺžke 40,1 kilometra a v príprave je výstavba dvoch úsekov Prešov, západ – juh a Turany – Hubová v dĺžke 30,8 kilometra.

Na rozvoj cestnej infraštruktúry je pre budúci rok určených zatiaľ 903,196 mil. eur, čo je medziročne menej o 17,9 %, resp. o 196,433 mil. eur. Na železničnú dopravu by o rok malo ísť 997,420 mil. eur, čiže o 4,8 %, alebo o 45,395 mil. eur viac. Z toho dotácie na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry majú dosiahnuť 272,5 mil. eur, čo je viac o 4,8 %, resp. o 12,5 mil. eur. Na prevádzku osobnej vlakovej dopravy chce štát dať rovnako ako v tomto roku, teda 205 mil.

#D1 #diaľnice #Ondrej Matej
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku