Nehôd na diaľnici pribúda, výstavbu D1 to nespomalí

Výstavba severnej diaľnice D1 sa znova podpísala pod nešťastie. Najnovšie vyšetrovanie pádu robotníka z mosta zo 14-metrovej výšky v okrese Martin, rovnako ako objasnenie, čo bolo za nedávnym výbuchom v tuneli Šibenik pri Levoči, nespôsobí neskoršie odovzdanie diaľnice vodičom, pretože na úseku sa ďalej pracuje.

01.10.2013 12:15 , aktualizované: 20:00
most, pád, Turčianske Kľačany, diaľnica Foto: ,
Mladý robotník mal spadnúť z mosta v týchto miestach.
debata (3)

Stavebné stroje sa zastavili zatiaľ v jedinom prípade, a to keď sa vlani zrútila konštrukcia mosta pri Iliašovciach v regióne Spiša. Prerušené práce sa podpísali pod polročný sklz.

V utorok doobeda sa pri výstavbe diaľničného mosta pri Turčianskych Kľačanoch, ktorý je súčasťou diaľnice D1, vážne zranil 20-ročný robotník. Spadol z výšky asi 14 metrov a utrpel viacero zranení.

Ak subdodávateľská firma, pre ktorú mladík pracoval, nedodržala bezpečnostné predpisy, dostane 100-tisícovú pokutu. Diaľnicu od Dubnej Skaly po Turany stavia Váhostav, ale robotník nebol jeho zamestnancom. Váhostav diaľnicu vysúťažil za minulej vlády, neskôr však priznal, že cena za úsek ťahá firmu skôr do straty.

Tri verzie prečo došlo k pádu

Mladý robotník, ktorý pracoval na moste martinskej diaľnice, má podľa informácií Pravdy okrem iného zranené pľúca, slezinu i panvu. „Pri prácach na moste zamestnanec subdodávateľa prehadzoval kábel z ľavého mosta na pravý most. Počas prehadzovania kábla sa pridržiaval dreveného zábradlia, ktoré sa prelomilo a tento pracovník spadol z výšky asi 14 metrov. Okamžite bola privolaná záchranná služba, na miesto nehody priletel aj záchranný vrtuľník, ale vzhľadom na to, že zranený nemal otvorené poranenia, bol prevezený sanitkou do martinskej nemocnice,“ konkretizoval Tomáš Halán, hovorca Váhostavu.

Podľa Kataríny Kapustovej, hovorkyne martinskej nemocnice, má robotník poranené viaceré orgánové systémy a ide o takzvanú polytraumu. „Jeho zdravotný stav je vážny a momentálne je predčasné hodnotiť ho z dlhodobého hľadiska,“ dodala Kapustová.

K pracovnému úrazu privolala polícia aj inšpektorov práce, ktorí počas dňa vypočúvali svedkov. Zatiaľ však nie je preukázané, či je za nešťastím neopatrnosť jednotlivca, alebo či bol, alebo nebol mladý robotník dostatočne oboznámený, prípadne preškolený na prácu, ktorú robil. Možná je aj tretia príčina. „Pokiaľ by sa preukázalo, že spoločnosť, pre ktorú pracoval na dohodu, nedodržala bezpečnostné predpisy, porušila teda svoje povinnosti, tak jej hrozí sankcia až do výšky 100-tisíc eur. Najmenej však 33-tisíc eur, nakoľko sa jedná o ťažkú ujmu na zdraví,“ uviedol hlavný inšpektor z Inšpektorátu práce v Žiline Rudolf Kubica.

Nehody boli aj v minulosti

Dvadsaťročný Patrik pracuje pre subdodávateľskú firmu zo Stropkova od júla tohto roka. Má s ňou uzavretú dohodu o vykonaní práce na dobu určitú. Práce na stavbe napriek nešťastiu nezastavili a podľa Halána naďalej pokračujú. Zvyšní robotníci, ktorí pracovali na diaľnici, sa k detailom nehody nechceli vyjadriť.

Úrazy, v niektorých prípadoch aj smrteľné, sa však nevyhýbajú robotníkom na žiadnej diaľničnej stavbe. V roku 2010 na úseku D1 medzi Spišským Podhradím a Jablonovom vypadli dvaja muži zo 7-metrovej výšky z pracovnej plošiny. Mechanizmus plošiny pravdepodobne narazil na prekážku, mužov vymrštilo z plošiny na zem a kým im ostatní kolegovia dobehli na pomoc, jeden z nich bol už mŕtvy. Rok 2009 bol mimoriadne nešťastný pre vtedy rozostavanú diaľnicu D1 Sverepec – Vrtižer. Najskôr spadol robotník do šachty diaľničného piliera, neskôr zo 14-metrovej výšky spadol pracovník, pod ktorým sa prepadol betónový šalovací dielec, a zomrel. O pár mesiacov nato ďalší mladý robotník pri prechode z podpornej konštrukcie na pracovisko spadol z výšky asi 4,5 metra.

Najpotrebnejší úsek na D1

Pri páde sa mu na nižšom podlaží konštrukcie vo výške dva metre zachytila prilba, ktorá mu chránila hlavu, a utrpel vážne poranenia mozgu, ktorým neskôr podľahol. V roku 2008 zase z diaľnice pri Jánovciach spadol robotník z výšky 10 metrov z nezistených príčin. Keďže spadol rovno na nohy, tie čiastočne stlmili náraz.

Diaľničný úsek D1 Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,5 kilometra stavia od roku 2011 žilinský Váhostav. Výstavba diaľnice, ktorej súčasťou je 28 mostov, bude ukončená na budúci rok. Váhostav dostane za postavenie štvorprúdovky takmer 138 miliónov eur. Rezort dopravy označil tento úsek ako najpotrebnejší zo všetkých chýbajúcich na severnej diaľnici D1. Diaľnica by totiž mala výrazne odľahčiť cestu 1. triedy, ktorá prechádza mestami Vrútky, Martin a Sučany.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #robotník #pád #zranený