Najväčší reťazec vydával ľuďom nepravé bločky

Bloček bez loga ministerstva financií a s nesprávnym kódom pokladnice dostali viacerí spotrebitelia za nákup v obchodnom reťazci Tesco.

03.10.2013 20:00 , aktualizované: 04.10.2013 08:00
bloček, bločky, bločková lotéria Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (82)

Nespokojní zákazníci na to upozornili Finančnú správu po tom, čo si bloček nevedeli prihlásiť do bločkovej lotérie. Tesco chybu priznalo s tým, že išlo o problém s dodávateľom pokladničných systémov. Reťazec však tvrdí, že napriek problémom daň odviedol.

Nepravé bločky sa vyskytli v menšej prevádzke Tesca v Žiline. Podľa informácií Pravdy to však nemusí byť jediný prípad, keďže daniari budú pokračovať v preverovaní ďalších prevádzok, z ktorých majú hlásenia od ľudí. Je možné, že problém sa týka aj ďalších reťazcov, čo sa však Pravde zatiaľ nepodarilo overiť.

Daniari: Podnety sú aj na reťazce

Daniari zatiaľ oficiálne potvrdili len to, že problém s bločkami sa netýka len malých predajní. Na nezrovnalosti upozorňujú ľudia na základe bločkovej lotérie, ktorou sa štát snaží od septembra znížiť úniky daní. „Sú prípady, kedy príde aj viac podnetov na jednu prevádzku či viac podnetov na veľké obchodné reťazce,“ potvrdila hovorkyňa Finančnej správy Patrícia Macíková. „Dostávame podnety, ktoré sú prevažne na bločky, pri ktorých občania pochybujú o ich pravosti respektíve o ich zákonnej správnosti. Prišlo nám veľké množstvo bločkov, ktoré sa nepodarilo zaregistrovať do lotérie z dôvodu neplatného daňového kódu pokladnice (DKP),“ dodala.

Tescu zatiaľ žiadna pokuta vyrubená nebola, pretože pokuty v správnom konaní nenasledujú ihneď po vykonanej kontrole. Tesco pritom zvažuje, že sa do bločkovej lotérie zapojí, a to tak, že preinštaluje pokladnice a pokladník jedným stlačením tlačidla po požiadaní zákazníkom automaticky registruje bloček z nákupu do lotérie. O lotériu je veľký záujem, keďže v prvom kole žrebovania bolo o výhry za 20-tisíc eur v hre až 7 miliónov bločkov.

Tesco: Pochybil dodávateľ

Tesco reagovalo, že pochybil externý dodávateľ pokladničných systémov a registračných pokladníc pri samotnom inštalovaní. Nezadal totiž nové DKP podľa údajov z ministerstva financií. To spôsobilo, že bločky takejto pokladnice sa nedali prihlásiť do lotérie, keďže systém nevedel dané číslo spárovať. Tesco tvrdí, že takýto problém sa vyskytol iba v jednej prevádzke, išlo o štyri pokladnice. „Dodávateľ zodpovedný za inštaláciu priznal svoju chybu a aj ju okamžite napravil. Nesprávne zadané DKP číslo ale nijako neovplyvnilo odvod DPH. Daň bola odvádzaná v poriadku a v správnej výške,“ hovorí hovorkyňa Tesca Zuzana Lošáková.

Podľa predsedu Asociácie výrobcov, dovozcov a predajcov elektronických registračných pokladníc Petra Pörsöka vo všeobecnosti platí, že servisní technici pracujú len s údajmi, ktoré dostanú od majiteľa pokladnice a daňového úradu. Technici teda pracujú s oficiálnou pokladničnou knihou. „Na základe týchto údajov pokladnicu naprogramujú. Ak je nesprávne DKP, tak to nie je chybou servisného technika, ale už samotného majiteľa či daniara. Chyby sa stávajú už aj pri ručnom prepisovaní daniarmi. Majiteľ pokladnice však na konci inštalácie podpisuje servisný preberací protokol, či je všetko v poriadku,“ tvrdí Pörsök.

Propagácia lotérie v reťazci

Finančná správa odporúča podnikateľom, aby zabezpečili kontrolu správnosti uvedených údajov, inak im hrozí pokuta od 30 až do 6¤600 eur. „V prípade, ak podnikateľ zistí nesúlad medzi výrobným číslom umiestneným na pokladnici a číslom uvedeným v knihe pokladnice, ako aj v prípade nesúladu DKP a iných údajov zapísaných v knihe pokladnice a vo fiškálnej pamäti, odporúčame zabezpečiť zjednanie nápravy,“ odkazuje Macíková.

TIPOS, prevádzkovateľ bločkovej lotérie, momentálne rokuje s Tescom o jeho vstupe do lotérie. Zatiaľ sú však rokovania v úvodných fázach. Tesco si pritom v rokovaniach s TIPOS-om určilo, že by v prípade zapojenia sa do lotérie účtovalo za každú registráciu niekoľkocentový poplatok. Podľa hovorcu TIPOS-u Rastislava Čépeho však na partnerov apelujú, aby zákazníci zavedenie lotérie na bločkoch nepocítili. V zberniach TIPOS-u je však pri prihlásení do lotérie za každý bloček účtovaných 20 centov. Prihlasovanie cez internet je bezplatné.

Obchodný reťazec nedávno ponúkol priestor na zadnej strane bločkov českej reklamnej agentúre za bezplatné poskytnutie kotúčov s bločkami do pokladníc na propagáciu bločkovej lotérie. Tesco sa však o tom, že budú na bločkoch propagovať práve lotériu, dozvedelo až neskôr. TIPOS za trojtýždňovú propagáciu na bločkoch zaplatil 15-tisíc eur.

© Autorské práva vyhradené

82 debata chyba
Viac na túto tému: #Tesco #reťazce #bločková lotéria #bločky