Regióny sa búria. Žiadajú štát, aby staval diaľnice

, , 09.10.2013 15:18
Diaľnica, značka
Ilustračné foto Autor:

Už roky čakajú regióny Slovenska plnenie vládnych diaľničných sľubov.

Výstavba štvorprúdoviek aktuálne mešká na Považí, Kysuciach, v Liptove, na Orave, hornej Nitre či v Zemplíne. Minister dopravy Ján Počiatek tvrdil, že tento rok rozostavia 80 kilometrov diaľnic, ale výstavba stagnuje.

Stroje sa napriek sľubom zatiaľ neobjavili pri Trenčíne na ceste R2 v smere na Prievidzu, pri Žiline a Ružomberku na kľúčovej diaľnici D1, kysuckej D3 a oravskej R3. Z Prievidze v utorok na Úrad vlády priniesli petíciu, v ktorej 16-tisíc ľudí žiada, aby cesta R2 bola zaradená medzi najvyššie vládne priority. Podľa primátorky Prievidze Kataríny Macháčkovej premiér v roku 2008 hovoril, že R2 sa začne stavať v roku 2010 a dokončená bude v roku 2014. Rezort dopravy najnovšie sľúbil, že budovať sa začne koncom tohto roka.

Petíciu už spísali aj oravské obce pri budúcej R3. Sťažnosti až na niektoré rozostavané úseky D1 prichádzajú aj z ďalších regiónov. Úrad vlády v utorok denníku Pravda neodpovedal na otázku, či šéfovi rezortu dopravy Jánovi Počiatkovi po jeden a pol roku vo funkcii dôveruje premiér rovnako.

Rezort výstavbu nevie urýchliť. „Petícia občanov bohužiaľ nie je argumentom, ktorý by Európska únia brala za relevantný pri rozhodovaní o financovaní jednotlivých úsekov z eurofondov,“ reagoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Mestá a obce sa začínajú čoraz výraznejšie ozývať a vyzývajú vládu k činom. Doprava totiž naberá na intenzite a do regiónov odmietajú prísť investori, ktorí by dali ľuďom prácu.

"Rýchlostná cesta R2 je základom dopravnej infraštruktúry v našom regióne. My konkrétne v Prievidzi máme priemyselný park, ktorý je prázdny a investorom bráni táto okolnosť do Prievidze prísť. V roku 2014 mala byť cesta R2 ukončená. Bohužiaľ, realita je úplne iná,“ hodnotí Macháčková, primátorka Prievidze.

Pridávajú sa k nej aj ostatné mestá v okolí. "Dúfam, že vláda dá tomuto regiónu zelenú a konečne sa začne stavať rýchlostná komunikácia R2 smerom na Trenčín. To je jediné, čo chýba tomuto regiónu, dobrá infraštruktúra. Keď bude rýchlostná komunikácia, tak tento región čaká veľký rozvoj,“ predpokladá Dušan Šimka, primátor Novák.

Vzbura aj na severe

Nespokojní sú aj na severe Slovenska. Starostovia z Oravy spisujú petície, prosia o riešenie neúnosnej situácie. Pred mesiacom poslali premiérovi list, kde ho žiadajú o urýchlenie výstavby rýchlostnej cesty R3 od Tvrdošína až po Sedliacku Dubovú. Ako Pravda informovala včera, ak starostovia u premiéra neuspejú, sú pripravení hlavný ťah do Poľska blokovať. Tunajšie obce a mestá sa totiž spoliehali na prísľub rezortu dopravy, že tento rok sa začne stavať 5 kilometrov dlhý úsek Tvrdošín – Nižná. Ten mal byť pritom podľa pôvodných plánov hotový už na budúci rok, no to by sa nesmelo v roku 2011 prestať stavať.

"Pripravujeme súťaž na štúdiu realizovateľnosti oravskej R3. Táto štúdia je základnou podmienkou financovania prostredníctvom eurofondov, ich úlohou je nájsť najvýhodnejšie riešenia, a to z dopravného, ekonomického, environmentálneho a technického hľadiska,“ vysvetľuje Kóňa.

Kvalitné cesty chýbajú aj investorom, predovšetkým dobudovanie diaľnice D1 a D3 v okolí Žiliny a firmy hovoria otvorene len o sľuboch. "Už existujúci podnikatelia, firmy a investori na severnom Slovensku nie sú obsluhovaní súvislou diaľnicou, ktorú tu plánuje ministerstvo už 20 rokov. Noví investori nám hovoria, že už nedôverujú našej lokalite na investovanie, pretože po roku 2012 sa len sľubuje,“ povedal nedávno pre Pravdu Ján Mišura, šéf Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory v Žiline.

So stavbou diaľnice bude štát meškať aj ďalej za Košicami. Úsek medzi Budimírom a Bidovcami sa mal začať stavať začiatkom júna 2014. Diaľničiari priznávajú, že začiatok stavebných prác sa posúva na koniec budúceho roka. Pritom práve Fico sľúbil Zemplínu, že výstavbu rozbehnú v spomínanom termíne. Región sa totiž nevie popasovať s vysokou nezamestnanosťou a investori pre absenciu cesty neprichádzajú.

Petícia nič nezmení

Kraje mali pritom dostať diaľnice a rýchlocesty skôr prostredníctvom malej novely zákona o verejnom obstarávaní. Tá totiž nastavila nové pravidlá a stavbári nemusia okrem iného predkladať stovky dokladov preukazujúcich splnenie podmienok. Námietky sa majú vyhodnocovať na konci súťaže všetky spoločne a nie každá zvlášť, ako to bolo doteraz, keď dochádza k prerušeniu tendra. Takto sa obstaráva práve výstavba úsekov rýchlostnej R2 a D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka a D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. Kto bude tieto cesty stavať, stále nie je jasné.

"Ľudsky vieme pochopiť záujem občanov každého regiónu, aby diaľnica či rýchlostná cesta vedúca práve cez ich región bola najvyššou prioritou. Štát sa však na dôležitosť jednotlivých úsekov musí pozerať z celoslovenského hľadiska aj z hľadiska financovania,“ dodáva Kóňa.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#diaľnice
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku