Viac na cesty, menej na letiská

Štátny rozpočet pravidelne zabúda na naliatie financií do leteckej dopravy. Rezort dopravy tak musí rok čo rok žiadať o navýšenie rozpočtu o niekoľko miliónov eur. V budúcom roku môžu na ministerstve dopravy v tejto oblasti vyskakovať do výšky len 1 milióna eur. Šéf rezortu dopravy Ján Počiatek dostane celkovo podľa návrhu rozpočtu na budúci rok 2,17 miliardy eur.

12.10.2013 10:42
Severná D1, diaľnica Foto:
Národná diaľničná spoločnosť dostane na investície a údržbu na rok 2014 k dispozícii 2,06 miliardy eur.
debata (9)

V tomto roku mali v leteckej doprave po dodatočnej žiadosti 7,1 milióna. Reálna potreba je zhruba 9 miliónov eur. Počiatek preto nedávno otvorene priznal, že medzi prvými, kto na nízky rozpočet doplatí, budú regionálne letiská a tie v Žiline a na Sliači zrejme utlmia svoju prevádzku.

„Stále hľadáme spôsoby, ako by sa dali regionálne letiská zachovať. Aj preto sme na rokovaniach o budúcoročnom rozpočte žiadali zachovať dotáciu pre letiská aspoň na tohtoročnej úrovni, teda sumu o 5 miliónov eur vyššiu, ako nám bola navrhnutá. Bohužiaľ na veci sme sa doteraz s ministerstvom financií nedohodli. Stále však hľadáme riešenia tohto problému,“ tvrdí Martin Kóňa, hovorca rezortu dopravy.

Aj exminister dopravy Ján Figeľ (KDH) dostal na leteckú dopravu omnoho menej, ako počítal a vtedy na Mikloša naliehal, že táto preprava potrebuje rozhodne viac prostriedkov. Rozpočet sa potom navýšil na viac ako 10 miliónov eur.

Kým do letísk štát naleje menej peňazí, na cesty pôjde viac. „Na investície realizované Národnou diaľničnou spoločnosťou a Slovenskou správou ciest mimo Operačného programu Doprava vrátane vlastných zdrojov Národnej diaľničnej spoločnosti sú k dispozícii výdavky v sume 138 miliónov eur, čo v porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2013 predstavuje zvýšenie o 73,3 milióna eur, to je o 113 percent,“ píše sa v návrhu rozpočtu na rok 2014. Vyššia suma v kase cestárov je z dôvodu, že diaľničiari budú čerpať investičný úver vo výške 101 miliónov eur. "Tieto peniaze budú použité na prípravu rozšírenia diaľnice D1 Bratislava – Trnava na klasický šesťpruh,“ konkretizuje Kóňa.

Pridané dostanú cestári aj na opravy diaľnic a ciest. Spolu majú na budúci rok k dispozícii takmer 110 miliónov eur, čo je o osem miliónov eur viac, ako dostali tento rok. Na výstavbu ciest a železníc však pôjde v roku 2014 menej zhruba o 20 miliónov eur. "Spolu s vlastnými zdrojmi Národnej diaľničnej spoločnosti na investície a údržbu je na rok 2014 k dispozícii 2,06 miliardy eur, čo v porovnaní so schváleným rozpočtom roku 2013 predstavuje pokles o 0,97 percenta. Na tomto poklese sa podieľajú zdroje EÚ, spolufinancovania a prostriedky štátneho rozpočtu,“ uvádza návrh rozpočtu z dielne rezortu financií.

Síce prostriedkov z Európskej únie bude na budúci rok menej, ani objem, ktorý sme mali k dispozícii tento rok sa neminul úplne. Na cesty a železnice malo smerovať 870 miliónov z eurofondov, reálne to bolo len necelých 390 miliónov eur. „Prieťahy vo verejnom obstarávaní spomalili niektoré z projektov, s ktorými sme v tomto roku počítali,“ vysvetľuje Kóňa. Na budúci rok môžeme dostať z únie 814 miliónov eur, čiže o 15 percent menej, ako malo ísť v tomto roku.

Milióny nielen z eurofondov, ale aj zo štátneho rozpočtu pôjdu predovšetkým na dobudovanie diaľnice D1, kde chýba úsek s tunelom Višňové a diaľnice za Martinom a pri Ružomberku. Stavbárov bude vidno aj na rýchloceste R2 pri Zvolene a Bánovciach nad Bebravou či na severnej D3. Počiatek chce totiž do ďalších volieb rozostavať 310 kilometrov diaľnic a rýchlociest. Takisto poputujú na nákup nových vlakov, prostriedkov MHD či obnovu vlakových tratí.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #letisko #cesty