České električky sa kazia, Bratislava im dá dôveru

Hlavné mesto čoskoro na svoje trate nasadí moderné, nízkopodlažné električky. Nakúpi ich od českej Škoda Transportation za 72 miliónov eur.

15.10.2013 07:30
električka, MHD, test, Bombardier Foto: ,
Na nákup nových električiek pre Bratislavu pôjde 72 miliónov eur.
debata (28)

Električky od tohto dodávateľa však majú problém na pražských trasách a tamojší dopravný podnik musí za ich opravy zaplatiť viac ako 830-tisíc eur. Bratislava však verí, že model električiek, ktorý bude premávať cez mesto, sa kaziť nebude.

"Nové električky budú v zmysle zmluvy vyrobené špeciálne pre Bratislavu. Ide o nové modely, ktoré dosiaľ v žiadnom inom meste nejazdia. Zmluvné podmienky garantujú akékoľvek mimoriadne situácie, ktoré by mohli teoreticky nastať. Nevidíme dôvod na to, aby sme komentovali situáciu v Prahe,“ reagovala Adriana Volfová, hovorkyňa Dopravného podniku Bratislava.

Problémy na pražských električkách typu ForCity 15T sa začali najskôr s kolesami. Nedostatok sa týkal gumy, ktorá sa na kolesá dáva preto, aby nedochádzalo k vibráciám a aby tlmila hluk a nárazy. Guma prestávala na kolesách držať a hrozilo jej zvlečenie. Kolesá tak museli vymeniť na tridsiatke nových električiek. Ďalší problém nastal pri tom istom modeli s brzdami. Sedemnásť električiek museli z pražských tratí odstaviť, pretože sa brzdové doštičky neúmerne opotrebovávali.

Praha platí za poruchy

Poruchy sa minulý rok začali objavovať aj na inom modeli pražských električiek, a to 14T Porsche. Kaziť sa začali prevodové skrine, ale medzi menšie nedostatky patrili aj praskajúce sedačky či ich zlé uchytenie. Tretina nových najmodernejších električiek s dizajnom Porsche pre chybnú prevodovú skriňu musela prestať jazdiť.

"Najväčší problém v súčasnej dobe je s prevodovkami. Prevádzkou vznikajú nadmerné vôle medzi uložením nápravy v ložisku a skriňou prevodovky. Predpokladáme, že tieto vôle vznikajú náročnou prevádzkou, napríklad veľkou hustotou zastávok v Prahe. Poruchy na električkách typu 14T sme zistili až po štyroch rokoch prevádzky. Určitý podiel poruchy je však už z výroby a následne sa porucha preukázala v prevádzke,“ konkretizuje pre denník Pravda Aneta Řehková, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Praha.

Ako ďalej Řehková povedala, prevodové skrine chcú priebežne opraviť všetky. Celkovo podľa nej ide o 354 kusov prevodových skríň a náklady na jednu opravu sa pohybujú vo výške 60-tisíc korún. Za opravy tak dajú viac ako 21 miliónov korún, teda približne 830-tisíc eur. Poruchy totiž dopravca nahlásil Škode už po záručnej lehote, preto to bude musieť zaplatiť z vlastného.

Výrobca funkčnosť garantuje

Česká Škoda Transportation navyše odmieta, že by električky dodané jej firmou mali problémy s funkčnosťou. Keďže si už dopravný podnik robí servis a údržbu sám, nemajú vraj ani informácie o ich súčasnej disponibilite. "Električky typu 29T a 30T pre Bratislavu budú vychádzať z moderných električiek typu 26T, ktoré jazdia v maďarskom meste Miskolc. Nemožno to teda porovnávať s električkou 14T, ktorých výroba začala pred desiatimi rokmi,“ tvrdí Michal Tobrman, hovorca Škody Transportation.

Bratislavčanom sú známe požiare na autobuse typu Solaris spred šiestich rokov, ktoré dodala poľská firma. Vo verejnej súťaži ponúkla vtedy najnižšiu cenu. Nové autobusy začali byť poruchové tesne po ich uvedení do prevádzky. Najskôr išlo len o bežné chyby, napríklad vypálené žiarovky, nefunkčná vysielačka, unikanie vzduchu zo vzduchového systému, presakovanie chladiacej kvapaliny. Po tom, čo autobus zhorel, dopravný podnik zistil, že autobusy od tohto výrobcu horeli aj v Košiciach a v Ostrave. Príčinou mala byť porucha na štartéri.

Dodávku tridsiatich nízkopodlažných električiek s klimatizáciou vyhrala Škoda Transportation vo verejnej súťaži. Vypýtala si za ne viac ako 72 miliónov eur a ich nákup z veľkej miery uhradí Európska únia. Milióny mali pôvodne smerovať na projekt podzemnej železnice Filiálka v Bratislave, no projekt sa ukázal ako nerealizovateľný a tak rezort dopravy rozhodol o nákupe prostriedkov MHD v hlavnom meste a Košiciach.

Košičania dostanú nové autobusy

Nielen hlavné mesto si obnoví vozový park mestskej hromadnej dopravy. V Košiciach sa skončila verejná súťaž na nákup 127 nových autobusov. Dopravný podnik za ne zaplatí 28,7 milióna eur. Kúpna zmluvu sa podpísala so spoločnosťou SOR Libchavy. Prvé nové autobusy by sa mohli v Košiciach objaviť na prelome rokov 2013 a 2014. Všetky majú byť dodané do konca septembra 2014.

Z celkového počtu nových autobusov bude 61 nízkopodlažných, 56 nízkopodlažných kĺbových, 5 malokapacitných nízkopodlažných a 5 elektrobusov. „Nákup nových autobusov formou dlhodobého investičného úveru schválili poslanci mestského zastupiteľstva v Košiciach v decembri 2012. Na základe toho sme vyhlásili na jar tohto roku verejnú súťaž na nákup 127 autobusov. Keďže súťaž nebola napadnutá žiadnym z uchádzačov, pripomienky k nej nemal ani Úrad verejného obstarávania, dopravný podnik podpísal kúpnu zmluvu so spoločnosťou SOR Libchavy,“ uviedla Michaela Karaffová, hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice.

Výraznou obmenou vozového parku sa podľa nej zvýši komfort a bezpečnosť dopravy pre obyvateľov mesta. Predpokladá tiež, že vďaka nim získajú naspäť cestujúcich, ktorých odrádzala súčasná úroveň cestovania v mestskej doprave.

© Autorské práva vyhradené

28 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #električka #Škoda Transportation