RegioJet prestane v Česku voziť vozíčkarov, vraj pre nich meškajú

Český železničný dopravca RegioJet zo skupiny Student Agency, ktorý prevádzkuje rýchliky medzi Prahou a Ostravskom, nebude od 1. novembra prevážať cestujúcich so zníženou pohyblivosťou - teda vozíčkarov.

21.10.2013 12:03 , aktualizované: 19:35
Vlak, koľaje, železnice Foto: ,
Ilustračné foto
debata (15)

Dôvodom sú meškania vlakov, ktoré vznikajú pre administratívne a technické problémy, vyplýva z tlačovej správy dopravcu. Proti kroku RegioJetu sa ohradil predseda Národnej rady osôb so zdravotným postihnutím ČR Václav Krása, považuje ho za diskriminačné. České dráhy aj Leo Express službu vozíčkarom naďalej ponúkajú.

„Nie sme schopní týmto cestujúcim ponúknuť zodpovedajúci priestor na sedenie. Ich preprava vyžaduje z našej strany zabezpečenie administratívnych a technických požiadaviek, ktoré sú v niektorých prípadoch časovo náročné,“ uviedol RegioJet. Ide predovšetkým o zabezpečenie zdvíhacej plošiny pre nástup a výstup, ktorej vlastníkom sú České dráhy. Ďalším problémom je v niektorých staniciach aj prístup na nástupište.

V súvislosti s tým RegioJet odporúča využívať vlaky konkurencie. Na náprave však podľa správy RegioJet pracuje.

„Píšem otvorený list predsedovi vlády, ministrovi dopravy a majiteľovi spoločnosti Radimovi Jančurovi. Zámerne chcem situáciu vyhrotiť, pretože je potrebné si uvedomiť, že tu máme zákony, ktoré je potrebné dodržiavať. Ide o nariadenie Európskeho parlamentu a rady a náš antidiskriminačný zákon,“ povedal Krása.

„To isté platí aj pre autobusy Student Agency. Jančura mi na rovinu povedal, že by prišiel o štyri miesta, že pre vozíčkarov nič robiť nebude. Takto to nejde,“ povedal Krása.

Majiteľ spoločnosti Radim Jančura povedal, že ide o opatrenie, ktoré reaguje na ceny za použitie plošiny. „České dráhy si účtujú 3600 až 7200 korún v závislosti na čase objednania a na type obsluhy. Do 48 hodín platíme štandardnú sadzbu, do 36 hodín o polovicu vyššiu. Potom sa už plošina objednať nedá,“ zdôraznil Jančura. ČD si však za cenou stojí.

Na náprave stavu však podľa správy RegioJet pracuje. „Už teraz sme v prípade potreby nakladali vozíčkarov vlastnými silami a budeme to robiť aj naďalej.“ uviedli.

České dráhy poskytujú cestujúcim prevažne na regionálnych spojoch už rad vlakov s nízkopodlažným oddelením, v rýchlikoch bez nízkopodlažných vozidiel zaisťujú nástup a výstup práve zdvíhacou plošinou.

Leo Express disponuje novými vlaky, ktoré na cestujúcich na invalidnom vozíku pamätajú nízkopodlažnými oddeleniami. Ich nástup je nenáročný aj preto, že na trati z Prahy do Ostravy sú nástupišťa vo výške podlahy vlaku. Pri dverách je výsuvná plošina a ľudia si musia kúpiť v rezervačnom systéme lístok presne na miesto, pre vysunutie plošiny musí zákazník informovať dopravcu na zákazníckej linke aspoň 24 hodín vopred.

15 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #RegioJet #invalidi #Student Agency