Cestárom sa začína zima, peňazí im opäť nepribudlo

Cestári začínajú zimnú sezónu s podobnými rozpočtami ako vlani. Problémy so snehom sa dajú predpokladať na menších cestách, ktoré patria pod samosprávy.

30.10.2013 14:25
Cesta, výtlk, auto, oprava, asfalt Foto: ,
Vlaňajšia dlhá zima zničila ciest, cestári museli opravovať viac výtlkov ako po minulé roky.
debata (2)

Obciam totiž vláda nemieni príliš otvoriť finančné kohútiky a samosprávy mali už tento rok pri odpratávaní snehu veľké starosti s peniazmi. Naopak, na cestách prvej triedy a diaľniciach cestári sľubujú ešte lepšiu pripravenosť ako vlani.

Hoci počasie v porovnaní s vlaňajškom, keď na cestách vyčíňala poľadovica a horské priechody boli nezjazdné, je teraz veľmi príjemné, diaľničiari tvrdia, že sneh ich tento rok neprekvapí. "Na zimu sme už pripravení, či sa to týka personálneho, alebo materiálneho zabezpečenia. Máme dostatok posypového materiálu a pohonných hmôt, tak, aby nás zima neprekvapila. Máme 250 kusov techniky a v skladoch viac ako 18-tisíc ton chemického a inertného materiálu,“ menuje šéf diaľničiarov Milan Gajdoš.

Nové posýpače cestári nenakúpili, tie terajšie sú vraj v dobrom stave. Vlani sa nakúpila desiatka, ďalšie stroje kúpia až na budúci rok. "Na údržbu diaľnic a rýchlociest chceme dať v zime 12 miliónov eur. Či to bude dosť, alebo málo, to je teraz ťažko povedať, uvidíme podľa intenzity sneženia,“ zamýšľa sa Gajdoš. Od začiatku novembra do konca marca tak diaľničiari počítajú, že na posypoch minú približne rovnako ako počas vlaňajšej zimy. Keď im peniaze vyčlenené zo štátneho rozpočtu dôjdu, použiť budú musieť vlastné zdroje.

"Počasie má svoje vrtochy, diaľničiari sú pripravení na všetko, ale niekedy sa pozornosť musí doplniť aj zo strany vodičov,“ dopĺňa Gajdoš s tým, že po dlhoročných skúsenostiach vytypovali pre vodičov niekoľko úsekov, kde im hrozí nebezpečenstvo. Sú to predovšetkým diaľničné úseky na severnej D1 od Ivachnovej po Liptovský Mikuláš a od Prešova po Košice, ale aj na R1 Zvolen – Banská Bystrica.

"Tu máme už dlhšie obdobie problém s hmlami. Ak sa k snehu pridá vietor, tak pre záveje by maximálnu pozornosť mali vodiči venovať na D1 Senec – Hlohovec, Liptovský Mikuláš – Mengusovce, Prešov – Košice a na D2 Bratislava – Lozorno. S námrazou musia vodiči rátať nielen na mostoch a v blízkosti tunelov, ale aj na D1 pri vežiach jadrovej elektrárne v Jaslovských Bohuniciach a pri U. S. Steele Košice. Tieto objekty ovplyvňujú nami spravované úseky a vytvárajú nebezpečné miesta na diaľnici,“ pokračuje Gajdoš.

Vlani o takomto čase skončili kamióny skrížené na horských priechodoch, autá s letnými gumami v priekopách, na ceste bola poľadovica a husto snežilo. Síce zákon o cestnej premávke striktne neprikazuje používať zimné obutie, hovorí o tom, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla môže svoje auto použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené zimnými pneumatikami.

Dopravní experti sa však zhodujú v názore, že v momente, keď klesne teplota vzduchu pod +7 oC, je vhodné nasadiť zimné gumy. Gajdoš ešte upozorňuje na výjazdy posýpačov na diaľniciach: "V prípade, že idú pluhy v zostave, tak prípustné predbiehanie je naznačené šípkou, ak to možné nie je, tak na zadnej strane mechanizmu je krížik.“

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #cesta #sneh #cestári #zimná údržba