Po R4 môžu jazdiť motoristi, výstavba trvala tri roky

Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) vo štvrtok odovzdala do užívania motoristom úsek R4 Košice - Milhosť po viac ako troch rokoch prác.

07.11.2013 12:23 , aktualizované: 13:31
Košice, Milhosť, R4 Foto: ,
Otvorenie rýchlostnej cesty Košice - Milhosť, od 7. novembra 2013 po nej môžu jazdiť motoristi.
debata (28)

Premiér Róbert Fico pri otvorení cesty uviedol, že do programu ju zaradila jeho vláda. Zdôraznil, že táto cesta ma veľký význam pre košický región a môže byť ďalším impulzom pre príchod investorov. Na otázku novinárov, či sa pri rokovaniach s maďarským premiérom zasadí, aby Maďari urýchlene začali stavať diaľnicu z Miškolca smerom k slovenskej hranici, Fico povedal, že maďarského premiéra o to poprosí. "My sme si domácu úlohu splnili. V priebehu 24 mesiacov sa má realizovať prepojenie na cestu prvej triedy v smere na Miškolc,“ povedal Fico.

Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš informoval, že výstavba trvala 37 mesiacov. Na otázku ako vidí realizáciu cesty R-4 v smere Prešov – poľská hranica, uviedol že je to predmetom rokovania s Európskou úniou a pripravujú sa štúdie realizovateľnosti, ktoré ukážu, či tieto úseky budú môcť byť financované z európskych fondov v novom programovacom období.

„Profesionalita a dobrá cena sú dostatočnými predpokladmi na to, aby sa naplnila spokojnosť všetkých strán, či už ide o investora, zhotoviteľa, ale i samotných motoristov, ktorí budú cestu užívať,“ povedala k odovzdaniu úseku R4 generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Podľa projektového manažéra zhotoviteľa Ivana Gajdoša práce uskutočnili podľa plánovaného časového harmonogramu, jediné zdržanie spôsobil rozsiahly archeologický výskum v mieste plánovanej trasy cesty.

„Vlastnými kapacitami sme realizovali 80 % prác a pri zvyšnom objeme sme veľmi dobre spolupracovali s firmami a pracovníkmi z tohto regiónu,“ dodal Gajdoš. Za dôležité označil, že počas celej výstavby nevznikol žiadny závažný pracovný úraz.

Starosta obce Kechnec Jozef Konkoly očakáva, že R4 prevezme na seba väčšiu časť dopravného zaťaženia z cesty I/68. Podľa neho sa to priaznivo prejaví na znížení negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie v zastavanom území obcí.

Dokončenie výstavby vyše 14-kilometrového úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť k hranici s Maďarskom podľa ministerstva dopravy nijako nemení jeho hlavnú prioritu a tou je dobudovanie chýbajúcich úsekov hlavnej diaľnice D1 na severe a východe Slovenska.

„Ministerstvo dopravy samozrejme víta každé zlepšenie dopravnej infraštruktúry,“ informoval rezortný hovorca Martin Kóňa v súvislosti s ukončením výstavby spomínaného úseku R4.

Výstavba rýchlostnej cesty začala v septembri 2010 a pôvodne sa mala skončiť v marci tohto roka, pre rozsiahly archeologický prieskum však trvala namiesto dva a pol roka o sedem mesiacov dlhšie.

Úsek R4 vybudovala spoločnosť Skanska SK, a. s. ktorá zákazku získala za zmluvnú cenu 77,6 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo bolo 66,4 % z predpokladanej ceny prác 116,82 mil. eur. Financovanie výstavby úseku R4 zabezpečili peniaze z Európskej únie a zo štátneho rozpočtu. Bude rýchlejšou a bezpečnejšou náhradou spojenia Košíc s Maďarskom po ceste I/68, je na ňom štrnásť mostov a križovatky Košice – juh a Kechnec.

Po dokončení R4 pri Košiciach môžu motoristi zvažovať, akú trasu si zvolia pri ceste z východu Slovenska do Bratislavy, v závislosti od dĺžky, rýchlosti či nákladov na palivo a diaľničné nálepky. Jednou z možností je jazda cez severné Maďarsko. Od štátnej hranice po Miskolc na maďarskej strane však stále chýba diaľnica v dĺžke okolo šesťdesiat kilometrov, ale ďalej sa dá ísť už súvisle po diaľnici v smere na Budapešť, Győr až do Bratislavy.

„Spojenie Bratislavy a Košíc je síce výrazným symbolom spájania Slovenska. Treba si však uvedomiť, že nejde len o spojenie dvoch najväčších slovenských miest, ale aj o vybudovanie kvalitnej cestnej infraštruktúry pre ľudí, ktorí žijú naprieč celým Slovenskom,“ poznamenal Kóňa.

Vzdialenosť od spoločnej hranice po Miskolc bez diaľnice je pritom približne rovnaká, ako ešte chýba na zatiaľ nerozostavaných úsekoch D1 medzi Žilinou a Ružomberkom, resp. pri Prešove. Ide o päť úsekov v dĺžke 62 kilometrov, vo výstavbe sú ďalšie štyri úseky v dĺžke 46 kilometrov. Na D1 medzi Žilinou a Prešovom je tak potrebné dokončiť celkom ešte 108 kilometrov. Podľa rezortu by mali byť dokončené najskôr do roku 2019, ale pravdepodobne neskôr. Až potom bude medzi Bratislavou a Košicami plynulé prepojenie po D1 cez Žilinu. Pokiaľ diaľnica v Maďarsku vedie po rovine, úseky D1 v SR sa stavajú v zložitom teréne s mostmi a tunelmi.

Trasa z Košíc do Bratislavy cez Maďarsko je asi o sto kilometrov dlhšia ako z Košíc cez Rožňavu, Lučenec, Zvolen a Nitru do Bratislavy. Po Zvolen sa dá ísť po cestách I. triedy, odtiaľ po Trnavu po R1 a ďalej do hlavného mesta SR po D1. Chýbajúcich pätnásť úsekov R2 medzi Košicami a Zvolenom v dĺžke dvesto kilometrov by malo byť podľa dlhodobých plánov NDS postavených postupne v rokoch 2015 až 2022. O dva roky by mali byť odovzdané úseky Zvolen, východ – Pstruša a Pstruša – Kriváň.

28 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta #Košice #diaľnice #Milhosť #R4