Železnice chcú čistejšie vozne, overí to aj minister

Železničiari budú na novovytvorených pracovných pozíciách kontrolovať čistotu vo vozňoch, ktorú zabezpečuje externá firma.

04.12.2013 20:00 , aktualizované: 05.12.2013 08:00
vlak, kupé Foto: ,
Znečistené vozne a nepríjemná aróma na toaletách by mali byť minulosťou.
debata (16)

Preveria, či sú odpadkové koše čisté, či sú v poriadku sedadlá, okná a stolíky, poumývaná podlaha, vytepované koberce alebo vydezinfikovaná toaleta. Vlakový prepravca totiž bojuje dlhé roky s nespokojnosťou cestujúcich, ktorí sa sťažujú predovšetkým na špinu či zápach.

Nepríjemná aróma na toaletách by mala byť takisto minulosťou vďaka neviditeľným kontrolným fóliám, ktoré Železničná spoločnosť Slovensko čoskoro začne testovať. Zamestnanec štátnej železničnej firmy, pracujúci na pozícii preberač čistenia, má za úlohu skontrolovať prácu externej firmy a ak uvidí, že vagón je špinavý, dostane firma pokutu. „Títo ľudia budú pracovať osem hodín denne. Zatiaľ máme päť takýchto zamestnancov na pracovisku v Košiciach, kde to testujeme. V priebehu roka 2014 by sme chceli prijať preberačov čistenia aj na zvyšných pracoviskách,“ odhadla Jana Morháčová, hovorkyňa osobného železničného prepravcu, ktorá zároveň dodala, že na obsadenie tejto pozície bol riadne vypísaný konkurz.

Preberači čistenia nerobia žiadnu inú činnosť, preto sa podľa prepravcu vedia lepšie zamerať na výkon kontroly. Doteraz prekontroloval vozne výpravca alebo sprievodca, no cestujúci stále videli nedostatky. Na tie ich upozornil aj Najvyšší kontrolný úrad a takisto požadoval vyššiu kontrolu čistoty vo vozňoch a pokuty pri jej nesplnení. „Ak zistí preberač čistenia nezrovnalosť, dá externej firme pokyn znova vozeň prečistiť. V prípade, že na prečistenie nie je čas a vlak musí zo stanice ihneď odísť, práce sa nezaplatia,“ vysvetľuje Morháčová.

Železničné vagóny čistí podľa zmluvy počas nasledujúcich rokov spoločnosť Euroclean. Je to tá istá firma, ktorá čistila vozne počas predchádzajúceho štvorročného obdobia. Cena čistiacich prác vyjde štát v prípade využitia služby na štyri roky v Bratislave na 7,4 milióna eur, v Žiline na 3,1 milióna eur, v Košiciach na 6,5 milióna a vo Zvolene bude stáť upratanie vlakov necelé 2 milióny eur. Euroclean bol síce v súťaži najlacnejší, ostatných však buď vylúčili, alebo sa vzdali a z verejnej súťaže odišli.

Či je na stanici a vo vlaku čisto, preveria ešte aj ľudia z rezortu dopravy Jána Počiatka. "O ich presnom počte sa ešte nerozhodlo. Pôjde o pracovníkov zo Sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve, ktorí doteraz plnili iné povinnosti,“ tvrdí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Kontroly budú plánované a neplánované. Zamestnanec ministerstva po kontrole ohlási výsledok prednostovi stanice. Z tejto kontroly bude vyhotovený protokol. Prednosta potom nedostatky preverí. "V prípade kontroly štandardov vlakov bude postup obdobný, ako je v prípade neplánovanej kontroly štandardov staníc, namiesto prednostu stanice bude partnerom vlakvedúci,“ doplnil Kóňa.

Okrem špiny v interiéri vozňov má osobný dopravca problém aj s vyumývaním vlakov zvonku. Keď je zimné obdobie a teplota klesne pod nulu, nemajú vhodné priestory, v ktorých by vyčistili exteriér. Preto si chcú železnice buď zrekonštruovať, alebo postaviť nové haly. Zastrešené priestory budú podľa Morháčovej v Nových Zámkoch, Humennom, vo Zvolene, v Žiline, Bratislave a v Košiciach. Doteraz sú železničiari nútení ísť čistiť vozne v zime až do Prahy.

Vedenie osobného železničného prepravcu sa takisto zamýšľa nad zmenou výberu cestovného. Sprievodca totiž často nestihne prejsť celým vlakom, a tak niektorí cestujúci jazdia zadarmo. Automaty na lístky, ktoré umiestnili v Tatrách, vydržali na svojom mieste necelé tri dni a stali sa obeťou vandalov. Ďalšou možnosťou by bolo zaviesť automaty priamo vo vozňoch, no či sa tak udeje, závisí od finančných možností spoločnosti. Tento rok skončí štátna firma opäť v strate, niečo pod 10,5 milióna eur. Na budúci rok je očakávaná strata vo výške 9 miliónov eur. Železnice tvrdia, že v zisku dokážu byť len vtedy, ak sa platba štátu za ich služby zvýši z doterajších 205 miliónov eur ročne.

© Autorské práva vyhradené

16 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #kupé #čistota vozňov