September 2013: Štát spustil úspešnú bločkovú lotériu

Od septembra tohto roka sa spustila na Slovensku bločková lotéria, ktorá sa stala raritou v EÚ. Štát týmto krokom motivoval ľudí k tomu, aby si pýtali bločky, a predajcovia tak z každého predaného tovaru a služby odvádzali daň z pridanej hodnoty.

30.12.2013 06:44
bloček, bločky, bločková lotéria Foto: ,
Ilustračná fotografia
debata

Napriek kritike časti opozície aj odbornej verejnosti zaznamenala lotéria až nečakaný úspech. Daňové úniky na registračných pokladniciach sa na Slovensku odhadovali zhruba na 150 miliónov eur ročne a lotéria časť z nich koncom roka stihla zmazať.

Už po dvoch mesiacoch od spustenia sa lotéria ukázala ako úspešný projekt. Ako jedno z 50 vládnych opatrení na boj s daňovými únikmi aj lotéria prispela popri dobrom vývoji ekonomiky k tomu, že ministerstvo financií zvýšilo na roky 2013 a 2014 odhady výberu priamych aj nepriamych daní až o 529 miliónov eur.

Daniari prostredníctvom prihlásených bločkov zefektívnili svoje kontroly. Slúži im na to práve databáza bločkov. Do konca roka 2013 prihlásili ľudia do lotérie viac ako 30 miliónov bločkov. Daniari si tak po novom pri kontrole u podnikateľa ľahko porovnali vydané bločky s účtenkami, ktoré boli z pokladnice prihlásené do lotérie. Nemuseli tak už robiť pred kontrolou často dlhodobé náhodné nákupy. Takto zistili, že podnikateľ z niektorých bločkov neodviedol daň. Podnikateľ si tak už nemohol dovoliť vydať falošný bloček, lebo ak si ho zákazník zaregistruje do lotérie, daniari pri kontrole na podvod prídu.

Daniarom pri odhaľovaní nepoctivých obchodníkov pomáhali ľudia aj priamym upozornením na nekalé praktiky. Finančná správa už za prvé dni od spustenia lotérie zaznamenala nárast podnetov od ľudí na nevydávanie bločkov od obchodníkov, prípadne na falošné účtenky prostredníctvom telefonátov či mailov. Kým pred spustením registrácie mali daniari za deň priemerne tri upozornenia na tieto nekalé praktiky obchodníkov, od oficiálneho spustenia registrácie do lotérie 16. septembra ich mali približne 20 denne.

Paradoxne spustenie bločkovej lotérie vyvolalo aj veľký záujem zo strany obchodníkov. Tí sa v konkurenčnom boji snažili prilákať zákazníkov na bezplatnú registráciu bločku. Zákazník s nákupom nad jedno euro môže tak o registráciu do lotérie požiadať v niektorých obchodoch priamo pri pokladnici. Nemusí posielať esemesku, ktorá je spoplatnená sumou 12 centov, ani sa nemusí doma pripájať na internet či bežať s pokladničným bločkom do najbližšej zberne TIPOS-u, kde by zaplatil poplatok 20 centov.

Prvou predajňou, ktorá sa do lotérie takýmto spôsobom zapojila, bola sieť predajní s kancelárskymi a školskými potrebami ŠEVT. O lotériu prejavili záujem DM drogerie markt a COOP Jednota Slovensko. Tá je s vyše 2¤600 predajňami najväčší predajca potravín na Slovensku. DM drogerie markt mal v roku 2013 u nás 110 prevádzok. Od novembra sa bezplatne môžu zaregistrovať bločky aj v predajniach CBA Slovakia. Spoločnosť má vyše 300 prevádzok. Od Nového roka pribudne aj sieť predajní Fax Copy, ktorá má po celom Slovensku okolo 50 predajní. Svoju účasť koncom roka 2013 zvažoval aj obchodný reťazec Tesco, Billa, ale aj Kaufland, Moja Samoška a Terno.

Na peňažných a vecných výhrach štátna lotériová spoločnosť Tipos, ktorá lotériu prevádzkuje, mesačne vypláca 120-tisíc eur. Ročne je to takmer 1,5 milióna eur. Mesačne vyhráva v lotérii 28 ľudí. Každý druhý týždeň Tipos žrebuje desiatich výhercov, ktorí si rozdelia výhry od 100 eur až do 10-tisíc eur. Tí, ktorí v prvej šanci, ako ju Tipos nazval, nevyhrajú, môžu uspieť ešte v daný mesiac druhýkrát. V tzv. druhej šanci totiž raz za 28 dní vyhrávajú ôsmi Slováci vecné ceny, do konca roka 2013 to bol osobný automobil v hodnote 10-tisíc eur. V tomto prípade sa žrebujú najprv pokladnice zo všetkých krajov. Následne sa vyžrebujú spotrebitelia, ktorí v daných prevádzkach nakupovali a prihlásili svoj bloček do žrebovania.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bločková lotéria #ročenka 2013