Diaľnice budú stavať po celom Slovensku

Tento rok bude v znamení rozsiahlej výstavby úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Stavať sa budú na Považí, v Turci, Liptove, na Spiši, ale aj v Podpoľaní, Ponitrí, na Kysuciach a Orave.

03.01.2014 12:00
debata (21)

Celkovo sa dá očakávať, že stavebné firmy budú v roku 2014 pracovať na rozostavaní a dostavbe vyše 160 kilometrov kvalitných ciest – medzi ne patria diaľnice D1 a D3 a rýchlostné R2 a R3. Dopravní analytici odhadujú, že ich budovanie dá prácu až 20-tisíc ľuďom.

zväčšiť Foto: Pravda
graf, diaľnice, rýchlostné cesty

Hospodárska kríza a nedostatok zákaziek boli dôvodmi, prečo sa stavebný sektor zmietal už piaty rok v problémoch. Stavebná produkcia totiž v porovnaní s predkrízovým rokom 2008 klesla až o 33,2 percenta. "V roku 2014 bude odovzdaných do užívania celkovo 31,17 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest a v realizácii bude ďalších 160,12 kilometra diaľnic a rýchlostných ciest. Deklarovaný cieľ vlády o počte dokončených a do užívania odovzdaných približne 133 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest je reálne napĺňaný, existuje však riziko, ktoré plnenie plánu môže ohroziť, a to proces verejného obstarávania,“ tvrdí Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

Napríklad v prípade diaľničného úseku D1 Hubová – Ivachnová sa hľadanie vhodného staviteľa natiahlo cez verejnú súťaž až na dva roky. Nakoniec pridelil štát túto stavbu Váhostavu, ktorý skončil porovnaním cenových ponúk na štvrtom mieste. Naťahuje sa aj súťaž na staviteľa osemkilometrového tunela Višňové. Najlacnejšie ho vie postaviť Skanska so Strabagom, ale po ich vylúčení mal tunel postaviť Doprastav. Neskôr sa však karta obrátila. Po opätovnom zvážení ponúk vybrali štátni diaľničiari znova Doprastav. Skanska so Strabagom sa odvolali, a kto teda postaví najpotrebnejšiu diaľnicu s tunelom v okolí Žiliny, stále nevedno.

Okrem spomínaných úsekov sa v tomto roku rozbehnú práce na takmer celej severnej D1. Váhostav postaví diaľnicu pri Martine, Ružomberku a Levoči. Spolu so Strabagom a Doprastavom stavia žilinská firma kysuckú D3 od Svrčinovca po Skalité. V roku 2014 by sa mal nájsť aj staviteľ pokračujúceho diaľničného úseku do Čadce. Doprastav má pod palcom stavebné práce na diaľnici pred Prešovom a spolu s Váhostavom a so Strabagom sa bude podieľať na postavení D1 od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku. Vodičom odovzdá Národná diaľničná spoločnosť tento rok dva úseky na D1, a to 16-kilometrovú časť severnej diaľnice od Dubnej Skaly po Turany a deväťkilometrový úsek Jánovce – Jablonov.

Na Orave sa bude stavať rýchlostná R3 pri Tvrdošíne. Aktuálne pripravuje štát užšiu súťaž na jej zhotoviteľa. Starostovia z Oravy sa už pred časom búrili a spísali petície, kde prosili o riešenie neúnosnej situácie. Premiéra dokonca žiadali o urýchlenie výstavby spomínanej rýchlostnej cesty a ak by vtedy neuspeli, boli pripravení hlavný ťah do Poľska blokovať. Rýchlostný úsek mal byť totiž podľa pôvodných plánov hotový tento rok, ale to by sa nesmelo v roku 2011 prestať stavať. Štát ešte zvažuje, či má R3 v tomto smere význam, keďže cesta kopíruje diaľnicu D3.

Búrili sa aj na Ponitrí, kde ešte počas prvej vlády Roberta Fica im bola prisľúbená rýchlostná cesta R2 Ruskovce – Pravotice. Úseku sa nakoniec miestni dočkajú, za 88 miliónov eur ju postavia Inžinierske stavby Košice. Časti R2 smerujúce južnejšie postavia opäť stavební velikáni, a to Skanska, Váhostav, Doprastav a Strabag. Skanska postaví osemkilometrovú R2 od Zvolena po Pstrušu a zvyšné tri firmy spoločne desaťkilometrový úsek od Pstruše po Kriváň.

Stavebné firmy sa na masívnu výstavbu pripravujú aj posilnením zamestnancov. "Je veľký predpoklad, že budeme prijímať nových zamestnancov na diaľničné úseky, ktoré momentálne staviame. Zisťujeme aktuálne potreby jednotlivých úsekov, prácu by noví zamestnanci mohli nájsť na výrobkom úseku a v odštepnom závode Pozemné stavby. Ide o pozície projektový manažér, stavbyvedúci, majster stavebnej výroby, cenár a nákupca,“ tvrdí Tomáš Halán, hovorca Váhostavu. "Na výstavbe týchto ciest sa bude podieľať priamo a v rámci pridruženej stavebnej výroby viac ako 20-tisíc pracovníkov,“ dodal Palčák.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta #diaľnice #NDS