Šéfka ÚVO navrhuje spresniť podmienky obstarávania

Napriek výrazným zmenám v procese verejného obstarávania, ktoré vlani priniesli tri novely zákona, podmienky obstarávania by bolo potrebné ešte upraviť.

03.01.2014 16:35
debata

Predsedníčka Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Zita Táborská si myslí, že niektoré veci by bolo dobré zjednoznačniť a spresniť, aby sa proces obstarávania zrýchlil. To však podľa nej už závisí od vôle zákonodarcov.

„Stretávame sa s nejakými skutočnosťami, ktoré nie sú jasne popísané v zákone. Snažíme sa to vysvetliť výkladovými stanoviskami alebo upozorneniami,“ povedala Táborská v rozhovore pre agentúru SITA. „Veľa metodických usmernení je aj vydaných a zverejnených na stránke úradu. Cieľom je informovať verejnosť, aby sa mohla riadiť podľa týchto predpisov a aby bola rozhodovacia prax úradu predvídateľná,“ dodala Táborská. Podľa nej to bol tiež jeden z bodov jej projektu, s ktorým kandidovala na predsedníčku úradu.

Z dôvodu významných zmien v procese verejného obstarávania sa zvýšil počet zamestnancov i rozpočet ÚVO. „Úrad bol dlhodobo veľmi podhodnotený, finančne aj personálne. Keď bol zriadený v roku 2000, mal zhruba 111 zamestnancov a polovičné kompetencie. Keď som nastúpila na post predsedníčky úradu v polovici roka 2012, mal 117 systemizovaných miest a reálne bolo obsadených okolo 110,“ priblížila Táborská. Za dvanásť rokov podľa nej úrad nezaznamenal žiadny progres, čo sa prejavilo na fluktuácii, kvalite práce aj na rýchlosti rozhodovania. Po tom, čo vláda vlani odsúhlasila zvýšenie finančných prostriedkov na platy zamestnancov úradu, sa podľa jeho šéfky fluktuácia rapídne znížila.

ÚVO má momentálne 155 zamestnancov. „Momentálne nám to stačí,“ tvrdí Táborská, ale dodáva, že v tomto roku im na základe novely verejného obstarávania pribudnú ďalšie povinnosti, ktoré mali posunutú účinnosť. „Máme ešte priestor na zvýšenie počtu zamestnancov, ale je to závislé od toho, v akom rozsahu budeme vykonávať kontrolnú činnosť pre riadiace orgány pri čerpaní eurofondov. Nakoľko úrad kontroluje aj európske prostriedky na základe dohôd s jednotlivými riadiacimi orgánmi,“ dodala Táborská. Nabrať ľudí vo veľkom počte podľa nej nie je dobré, lebo popri plnení štandardných úloh treba nových zamestnancov aj zaučiť. Úrad v súčasnosti zaškoľuje odborných pracovníkov, ktorých prijal hlavne na kontrolu, rozhodovanie o námietkach a vedenie Vestníka verejného obstarávania.

Vláda vlani schválila zvýšenie limitovaného počtu zamestnancov ÚVO zo 117 o ďalších 39 na 156 k 1. marcu 2013. Ministerstvo financií malo do konca minulého roka priebežne uvoľňovať pre úrad 1,968 mil. eur na posilnenie hmotnej zainteresovanosti jeho zamestnancov a rozšírenie kapacít. Vláda vychádzala z analýzy potrieb navýšenia administratívnych a finančných kapacít úradu. Úrad mal na rok 2013 schválený rozpočet v pôvodnej výške takmer 2,905 mil. eur, z toho na mzdy a ostatné osobné vyrovnania 1,284 mil. eur.

debata chyba
Viac na túto tému: #ÚVO #verejné obstarávanie #Úrad pre verejné obstarávanie #Zita Táborská