Štát asi odstaví Doprastav či Skansku na druhú koľaj

Stavebné firmy, ktoré boli pred pár dňami usvedčené z kartelovej dohody, by si v najbližších verejných tendroch nemuseli škrtnúť.

09.01.2014 11:10
diaľnica, D1, Važec - Mengusovce Foto: ,
Šesť firiem sa malo dohodnúť, koľko si vypýtajú za postavenie osemkilometrového diaľničného úseku D1 Mengusovce - Jánovce.
debata (20)

Rezort dopravy pod vedením Jána Počiatka totiž momentálne hľadá spôsob, ako sa popasovať s účasťou firiem v súťažiach o diaľničné úseky. "Účasť týchto spoločností na verejných obstarávaniach v budúcnosti je špecifickou právnou otázkou. Preto o usmernenie, ako ďalej postupovať v súlade s platnou slovenskou legislatívou, požiadame Úrad pre verejné obstarávanie, ktorý je odborným garantom v tejto oblasti,“ tvrdí Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

Medzi firmami, ktoré musia zaplatiť 45 miliónovú pokutu za kartelovú dohodu, je Doprastav, Skanska DS, Strabag, Inžinierske stavby, Betamont a MotaEngil. "Najvyšší súd podľa medializovaných informácií potvrdil rozhodnutie Protimonopolného úradu spred ôsmich rokov, ktorým označil dohodu šiestich firiem ešte z čias druhej Dzurindovej vlády za kartelovú,“ dopĺňa Kóňa.

Šesť firiem sa malo dohodnúť, koľko si vypýtajú za postavenie osemkilometrového diaľničného úseku D1 Mengusovce – Jánovce. Teraz štát uvažuje o vytvorení akéhosi čierneho zoznamu, kde by boli zaradené firmy, ktoré porušili zákon, a dostali by tak stopku v súťažiach o stavby diaľnic a rýchlostných ciest. Tento rok by sa mala spustiť verejná súťaž na stavbu R3 Tvrdošín – Nižná a Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová či D1 Budimír – Bidovce, ale aj na D3 Čadca – Svrčinovec. V roku 2015 sa počíta s výstavbou úseku D1 Turany – Hubová, obchvatu Prešova, stavbou diaľnice D3 Žilina – Kysucké Nové Mesto a následne do Oščadnice, pokračovať sa má aj s budovaním R2 v okolí Rožňavy.

Ešte vždy nie je rozhodnuté, ktorá firma postaví osemkilometrový tunel Višňové. O stavbu súperia Skanska spolu so Strabagom a Doprastav. Ak by ani jedna z nich nedostala zákazku pre kartelovú dohodu, treťou v súťaži bola Dúha, za ňou Hant BA DS a s najdrahším rozpočtom prišiel Váhostav s Hochtiefom.

Ak by sa naplnili ministrove slová o čiernom zozname, spomínané firmy by zrejme tunel a ani ďalšie zostávajúce diaľnice nestavali. "S čiernym zoznamom sa počíta. Vyslovene ako so zoznamom osôb, ktoré by sa nemali zúčastňovať verejného obstarávania. Tento neseriózny podnikateľ dostane zákaz na tri roky. Budú tam menovite firmy, ktoré pravidelne porušovali zákon. Myslím si, že to nie je v rozpore s legislatívou,“ povedala predčasom Zita Táborská, šéfka Úradu pre verejné obstarávanie v rozhovore pre Pravdu. Hovorca úradu Ján Mažgút sa k aktuálnym otázkam denníka vyjadril v tom zmysle, že ešte nedisponujú rozsudkom Najvyššieho súdu SR. "Relevantné vyjadrenie k predmetnej veci bude zo strany úradu možné až po nadobudnutí jeho právoplatnosti, respektíve oboznámení sa s obsahom tohto rozsudku,“ dodáva Mažgút.

Skanska by mala stavať osemkilometrový úsek od Zvolena po Pstrušu so siedmimi mostmi. Vo verejnej súťaži totiž diaľničiarom ponúkla postaviť rýchlostnú cestu R2 za najmenej – za 88 miliónov eur. Najnižšiu cenu ponúkla aj za postavenie žilinského obchvatu D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. S najnižšou cenou prišla táto stavebná firma ešte v prípade trinásťkilometrovej diaľnice D1 s tunelom Višňové. Doprastav zase pracuje na úseku od Pstruše po Kriváň, kde sa stavia rýchlostná R2, ďalej na diaľnici D3 Svrčinovec – Skalité a na D1 Fričovce – Svinia. Skanska má za kartelovú dohodu zaplatiť pokutu 9 miliónov eur, Strabag 12,2 milióna a Doprastav vyše 6 miliónov eur.

© Autorské práva vyhradené

20 debata chyba
Viac na túto tému: #Skanska #diaľnice #Doprastav #kartel