Chýbajúci tunel Soroška začnú stavať o rok

Rýchlostná cesta R2, ktorá bude prechádzať juhom a pôjde od Trenčína až po Košice, sa v okolí Rožňavy začne stavať už na budúci rok.

06.02.2014 12:30
Soroška, cesta Foto: ,
Horský priechod Soroška je úsekom častých dopravných nehôd.
debata (11)

Súčasťou 14-kilometrového úseku R2 Rožňava – Jablonov nad Turňou je aj tunel Soroška, ktorý má byť hotový v roku 2020. V plánoch sa počíta s dvoma rúrami. Obyvateľom Gemera tunel pomôže, pretože horský priechod s rovnakým názvom má mnoho nehodových úsekov.

Momentálne sa pracuje na určení trasy rýchlostnej cesty. Štúdia realizovateľnosti až pre 50-kilometrový úsek R2 od Tornale až po Včeláre však dá odpoveď aj na to, v ktorej časti je potrebný plný a kde zatiaľ postačuje polovičný profil. Diaľničiari ju dali za 340-tisíc eur vypracovať firme Amberg Engineering.

"Z hľadiska prírodných pomerov prechádza trasa cez niekoľko prírodných celkov, na krátkom úseku cez Rimavskú kotlinu a Bodviansku pahorkatinu, v dlhom úseku cez viaceré celky Slovenského krasu. Reliéf Slovenského krasu je špecifický a v podmienkach strednej Európy unikátny. Charakteristický je plochými planinami, rozčlenenými veľmi strmými okrajovými svahmi spadajúcimi do riečnych údolí,“ charakterizuje prírodné podmienky Martin Bakoš, generálny riaditeľ Amberg Engineering.

Bakoš zároveň poznamenal, že oblasť Gemera je tradičným banským územím a pozdĺž trasy rýchlostnej cesty sa nachádza množstvo chránených ložísk nerastných surovín. "Slovenský kras je územie, kde rozsiahle krasové plošiny akumulujú množstvo vôd a podzemnými obehovými cestami ich transformujú do okrajových prameňov. Výber trasy je ovplyvnený aj výskytom plynovodu Družba a ropovodu Bratstvo,“ dopĺňa Bakoš. Podľa neho zatiaľ vo všetkých prípadoch rátajú s tunelom Soroška, ktorého dĺžka bude od 3,2 do 4,7 kilometra. Tunel sa navyše bude nachádzať v tesnej blízkosti železničného Jablonovského tunela. Autá budú môcť v tuneli jazdiť rýchlosťou 100 km/h.

Úsek so Soroškou tak bude prvým, ktorý sa začne budovať o rok v smere od Rožňavy na východ. V roku 2017 je naplánovaná stavba nadväzujúcej rýchlostnej cesty od Rožňavy po Gombasek a do Tornale sa R2 začne rysovať až od roku 2019. Aj na tejto ceste vyrastie tunel, ale o niečo menší ako Soroška. Súčasťou 18-kilometrovej rýchlocesty bude totiž dvojkilometrový tunel Plešivec. Cesta od Tornale až po Včeláre by tak mala byť realitou v roku 2022.

Často vzniká diskusia, či sa štát nemal pokúšať o spojenie medzi Bratislavou a Košicami južnou vetvou, keďže prírodné podmienky sú zväčša v týchto lokalitách prijateľnejšie. "Nie vždy však platí, že rovina je menej náročný terén a že to nie je zložité stavebné prostredie. Závisí od typu geológie, od únosnosti podložia, v teréne, kde je pahorkatina, môžete využiť vydolovaný materiál na násypy, na juhu by ste museli terén, naopak, niečím spevniť,“ myslí si dopravný expert Ľubomír Palčák. Severná diaľnica D1 však zastala na úseku Turany – Hubová a jej dokončenie sa odhaduje okolo roku 2022.

© Autorské práva vyhradené

11 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta #diaľnice #R2