Diaľnica cez Liptov sa predĺži

V utorok sa začala výstavba 15–kilometrového úseku medzi liptovskými obcami Hubová a Ivachnová. Dlho očakávaný úsek pomôže najmä Ružomberku, pretože z centra mesta odkloní tranzitnú dopravu medzi západom a východom Slovenska.

12.02.2014 16:53
D1, Hubová - Ivachnová Foto: ,
Základný kameň úseku D1 Hubová - Ivachnová pri Ružomberku.
debata

Novú časť severnej diaľnice D1 by mohli motoristi začať využívať v roku 2017. Liptovský úsek stavia konzorcium na čele s Váhostavom.

„Týmto úsekom, síce len 15–kilometrovým, sa začína mesto čistiť. Problém prašnosti v meste je veľmi veľký a jedným z riešení je aj vybudovanie diaľničného úseku,“ povedal primátor Ružomberka Ján Pavlík.

zväčšiť Foto: Pravda
graf, výstavba diaľnic

Výstavba má trvať tri a pol roka, po ktorých by malo byť centrum mesta odbremenené od zložitej dopravnej situácie. Najmä v špičke, vždy počas piatkov a nedieľ sú mestské križovatky zaplnené autami, tvoria sa dopravné zápchy a pribúdajú nehody. Mesto očakáva, že výstavba pre obyvateľov Ružomberka prinesie pracovné príležitosti a nová infraštruktúra po dobudovaní priláka investorov. Podľa odhadov nový úsek pre motoristov môže znamenať časovú úsporu 11 minút. Výstavbu otvorili oficiálne v stredu v centre Ružomberka.

„Stavenisko je odovzdané, prebiehajú základné prípravné operácie na výstavbu, to znamená, že sa začnú prekládky sietí, niektoré prístupové cesty už sú pripravené, niektoré sa ešte doplnia. Očakávame, že motoristická verejnosť bude môcť samotnú výstavbu pozorovať niekedy v období leta,“ priblížil generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Milan Gajdoš.

Diaľnicu pri Ružomberku bude stavať slovensko–české konzorcium, ktorého členmi sú žilinský Váhostav a spoločnosť OHL ŽS z Brna. Výstavba by mala stáť takmer 273 miliónov eur. Tri lacnejšie ponuky boli pritom vylúčené. V súťaži neuspeli najlacnejší Hant BA DS, Inžinierske stavby Košice, Dúha Prešov a štátnu zákazku nedostali ani Skanska, Doprastav a Strabag. Cenová ponuka najlacnejšej stavebnej firmy predstavovala sumu 207,5 milióna eur. Verejná súťaž na stavbu liptovskej D1 navyše trvala dva roky, od októbra 2011. Neprestajné námietkovanie neúspešných a prešetrovanie Úradu pre verejné obstarávanie spôsobilo, že diaľnica sa nepostaví do plánovaného termínu v roku 2016 a jej financovanie musel štát vyrokovať v únii cez dve programovacie obdobia.

„Rozhodujúce je, že súťaž prebehla presne podľa zákona a vygenerovala túto cenu. Cena je stále oveľa nižšia, ako bola odhadovaná cena zákazky. Dá sa povedať, že cena za tento úsek je dozvuk éry tých super lacných diaľnic, čo však vidíme, že na niektorých úsekoch skutočne komplikuje výstavbu,“ vraví minister dopravy Ján Počiatek.

Liptovská diaľnica sa bude končiť pred obcou Hubová, kde sa napojí na existujúcu cestu I/18. „Je to daň za postupnú výstavbu diaľnic, že výstavbou nového úseku nám vznikne nejaké úzke miesto tam, kde sa končí diaľnica. Ale na druhej strane nový diaľničný úsek vždy pomôže konkrétnemu regiónu,“ mieni Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného.

Cesta prvej triedy, kde skončí diaľnica, prechádza okolo Hubovej popri rodinných domoch. „Je pravdepodobné, že tam vznikne lievik, pretože v letných mesiacoch cez našu obec prejde 20–až 30–tisíc áut v špičke. Pre našu obec je veľmi dôležitý až pripravovaný úsek Turany – Hubová. Určite sme však radi, že sa konečne začne stavať aspoň úsek medzi Hubovou a Ivachnovou,“ povedal starosta Hubovej Stanislav Nechaj.

Výstavba úseku medzi Turanmi a Hubovou je stále nedoriešená. Skomplikoval ju vlaňajší zosuv pôdy pri Šútove.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #Hubová - Ivachnová