Facebook prevezme Whatsapp, môže mu to pomôcť u mladých

Prevzatie služby na odosielanie správ Whatsapp, ktorú za 19 miliárd dolárov kupuje spoločnosť Facebook, približuje túto najväčšiu internetovú sociálnu sieť bližšie k centru mobilnej komunikácie a môže jej pomôcť získať ďalších používateľov medzi mladými. Tvrdia to analytici, oslovení agentúrou Reuters. Podľa niektorých názorov však môže cena za rýchlo rastúcu spoločnosť vyvolávať pochybnosti.

20.02.2014 12:25
debata (2)

Whatsapp umožňuje ľuďom posielať textové správy medzi mobilmi najrôznejších značiek prostredníctvom pripojenia cez internet a vyhnúť sa tak poplatkom účtovaným mobilnými operátormi.

Whatsapp, ktorej názov je odvodený od anglických výrazov pre aplikáciu a pre otázku ‚Čo je nové?‘, založili ukrajinský prisťahovalec Jan Koum, ktorý nedokončil vysokú školu a bývalý študent Stanfordskej univerzity Brian Acton. Obaja podľa denníka Forbes pracovali v inom internetovom gigante Yahoo! a obaja sa uchádzali o prácu vo Facebooku, avšak neúspešne.

Facebook v stredu oznámil, že tohto rýchlo rastúceho prevádzkovateľa aplikácie pre komunikáciu medzi inteligentnými mobilmi kupuje za 19 miliárd dolárov v hotovosti a v akciách. Akvizícia, ktorá zodpovedá približne 11 percentám trhovej hodnoty Facebooku, je doposiaľ najväčšia pre túto spoločnosť, ale aj pre technologických gigantov Google, Microsoft alebo Apple. Napríklad spoločnosť Apple, najhodnotnejšia značka na svete, nikdy neurobila obchod tohto druhu za viac ako miliardu dolárov, napísala agentúra AP.

Dohoda zabezpečuje Facebooku prístup k novým používateľom, vrátane niektorých „násťročných“, ktorí sa vyhýbajú sociálnym sieťam hlavného prúdu. Ľudia im hovoria ‚Facebook nikdy‘, tvrdí Jeremy Liew, partner v spoločnosti Lightspeed. Analytička výskumného centra eMarketer Cathy Boyleová pre britskú BBC uviedla, že služba má okrem základne mladších používateľov pre Facebook význam aj pre svoju popularitu v zahraničí. Na mnoho zahraničných trhov podľa nej prenikla hlbšie než Facebook.

Podľa niektorých hlasov ale prevzatie pravdepodobne posilní obavy, že Facebook a iné technologické firmy začínajú ísť po nových sľubných produktoch a službách príliš horlivo.

„Očakávam, že sa pri tomto obchode objaví veľká skepsa. Ľudia o tom budú premýšľať a povedia si, ou-ou, to za to zaplatili až tak veľa?“ tvrdí podľa agentúry AP Anthony Michael Sabino z americkej Univerzity sv. Jána.

Whatsapp, o ktorej Reuters píše ako o rozprávkovom príbehu mladých rýchlo rastúcich firiem v Silicon Valley, tvrdí, že jej počet aktívnych používateľov za päť rokov existencie stúpol na 450 miliónov a že v súčasnej dobe registruje milión nových užívateľov denne. Podľa médií ale nie je jasné, ako sama seba zaplatí. Za jej využívanie teraz používatelia platia ročný poplatok jeden dolár, ktorý sa účtuje až po prvom roku používania služby.

Spoluzakladateľ Facebooku Mark Zuckerberg a Koum uviedli, že Whatsapp bude ďalej fungovať nezávisle a sľúbili, že bude naďalej bez reklám. To, ako bude spoločnosť zarábať peniaze mimo ročný poplatok, ale neoznámili.

„Správnou stratégiou je naďalej sa sústrediť na rast a produkt,“ vyhlásil podľa Reuters Zuckerberg.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #facebook #Whatsapp