Privatizáciu Carga má v rukách znalec

Úspech či neúspech privatizácie vlakových nákladných vozňov bude mať v rukách znalec.

26.02.2014 20:30
cargo, vlaky, železnice, vagóny Foto:
Za spätný prenájom tisícok vozňov získa vlastník Cargo Wagon počas ôsmich rokov od Carga dokopy 240 miliónov eur.
debata (3)

Jeho posudok ovplyvní cenu, za ktorú dostane nákladné vozne víťazný záujemca o dcérsku firmu ZSSK Cargo. Štát očakáva, že z predaja väčšinového balíka akcií dcérskej firmy a vozňov získa vyše 200 miliónov eur. Záujemcovia však budú súťažiť len o akcie.

Znalecký posudok však môže priniesť aj omnoho nižšiu cifru za vozne. Podstatné totiž je, či bude znalec vychádzať z trhovej, alebo účtovnej hodnoty vozňov. Znalecký posudok ešte hotový nie je, otázne zostáva aj to, či jeho výsledok sprístupní štát verejnosti. Prepravca na znalecký posudok určenia hodnoty vozňov verejnú súťaž nevypísal. Posudok by mala robiť spoločnosť, s ktorou ZSSK Cargo spolupracuje už dlhšie, a preto nebolo podľa nich potrebné hľadať novú.

Zarobí privatizér na štáte?

Pri plánovanom predaji vagónov sa však vynára niekoľko otázok. Vzhľadom na nastavené podmienky je predpoklad, že privatizérovi sa vráti investovaná suma skôr ako za osem rokov. Rýchlu návratnosť pre privatizérov, ktorá naznačovala nízke privatizačné ceny, Smer v minulosti kritizoval. Išlo o predaje energetických firiem počas Dzurindových vlád.

Štát prišiel s myšlienkou vytvorenia dcéry Cargo Wagon ako s receptom na oddlženie štátneho Carga. Zo všetkých vozňov vo vlastníctve Carga je približne 5-tisíc nadbytočných, čo bolo spôsobené predovšetkým významným prepadom prepravných výkonov vplyvom svetovej finančnej a hospodárskej krízy, a výnos z odpredaja vozňov by mal čiastočne pokryť takmer polmiliardový dlh Carga. Do obnovy či nákupu nových vozňov sa však veľa neinvestovalo. Cargo totiž zakúpilo od roku 2005 celkovo 1¤255 nových nákladných vozňov a prestavbou nevyužívaných radov vozňov získalo 1¤338 modernizovaných vozňov. Celkovo však nákladný prepravca disponuje 12¤300 vozňami.

Exkluzívna zmluva na prenájom

Vlastník dcérskej firmy Cargo Wagon, ktorá bude mať na starosti manažment parku nákladných vozňov, teda kúpi od Carga všetky vozne, no zároveň ešte získa exkluzívnu zmluvu na prenájom približne 8-tisíc vozňov pre Cargo. Toľko vozňov totiž potrebuje Cargo pre svoju existenciu. Za spätný prenájom tisícok vozňov získa vlastník Cargo Wagon počas ôsmich rokov od Carga dokopy 240 miliónov eur. O zvyšných viac ako 4-tisíc vozňov sa bude musieť vlastník Cargo Wagon postarať a umiestniť ich na prepravnom trhu.

V úzkom výbere vlastníka dcéry Carga mali zostať už len štyria uchádzači. Tí budú o 66-percentný podiel v Cargo Wagon súťažiť cez elektronickú aukciu, kde sa má vyvolávacia cena začínať na sume 6,6 milióna eur. "Čiže budúci vlastník sa zúčastní na aukcii napríklad za sedem, osem miliónov eur. Nadobudne 66-percentný podiel v dcére Cargo Wagon a jediné, čo je povinný urobiť, je preukázať, že banka mu dá úver vo výške približne 186 miliónov eur, ktorý by mal v budúcnosti slúžiť na kúpu vagónov. Nikde však nie je napísané, že tieto peniaze budú účelovo viazané na kúpu vagónov a že tak ako majoritný vlastník musí urobiť,“ vraví Ondrej Matej (SDKÚ) z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo, ktorý má tieto informácie zo súťažných podmienok predaja vagónov.

Cargo pochybnosti odmieta

Podľa neho sa mali vozne vložiť do dcérskej spoločnosti ako vklad a následne elektronickou aukciou sa malo o tento vklad súťažiť. Nemá sa teda súťažiť o prázdnu firmu. "Cargo nebude pred vstupom strategického investora vkladať vozne do imania spoločnosti Cargo Wagon. V čase aukcie v dcérskej spoločnosti budú pre všetkých záujemcov o akcie známe fixné parametre, ktoré budú musieť splniť a akceptovať. Tieto parametre budú pre všetkých rovnaké – cena za predaj 12 350 nákladných vozňov stanovená znaleckým posudkom, pevná cena za spätný prenájom 8 200 vozňov na obdobie 8 rokov a záväzok oboch strán, že po nadobudnutí účinnosti transakčnej dokumentácie zvýšia obaja akcionári základné imanie spoločnosti Cargo Wagon,“ povedal Martin Halanda, hovorca nákladného prepravcu Cargo, a zároveň podotkol, že iba ak sa potenciálny investor zaviaže k splneniu týchto podmienok a preukáže spôsob a výšku financovania kúpy vozňov, bude sa môcť zúčastniť na súťaži o akcionársky podiel v dcérskej spoločnosti.

„Ak by bol úver v plnej výške použitý na nákup vozňov, investor získa už pri aukcii niečo vyše 50 miliónov eur, teda ak zohľadníme výšku úveru a kontrakt o spätnom prenájme vagónov pre ZSSK Cargo,“ argumentuje zase Matej. Aukcia mala byť podľa neho naplánovaná na začiatok marca, no odložila sa až na aprílový termín po prezidentských voľbách. Transakcia pritom podľa Mateja neprebieha podľa zákona o verejnom obstarávaní ani podľa zákona o veľkej privatizácii. "Riadi sa uznesením vlády, a preto sa uchádzači nemôžu ani odvolávať proti rozhodnutiam,“ uvažuje Matej.

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #Cargo