Župani sú sklamaní z ústupkov dopravcom

Predsedovia samosprávnych krajov sa pýtajú, či v otázkach mýta, a teda spoplatnenia ciest prechádzajúcich cez ich mestá a dediny, nestratili vyjednávaciu pozíciu.

07.03.2014 12:00
Počiatek, Baška, Blanár Foto: ,
Trenčiansky župan Jaroslav Baška (vľavo), minister dopravy Ján Počiatek a žilinský župan Juraj Blanár po pracovnom rokovaní pred avizovaným štrajkom Únie autodopravcov Slovenska.
debata (6)

Rezort dopravy totiž kamionistom vo veľkom ustupuje, aby sa vyhol štrajkom. Niektorí autodopravcovia však napriek zrušeniu platenia za prejazd intravilánom či zmierneniu pokút vyhlásili ostrý štrajk. Najnovší termín, keď by do ulíc mali vyjsť ťažké kamióny a blokovať dopravu, je naplánovaný na 28. marca, teda deň pred druhým kolom prezidentským volieb.

"Nespoplatnenie intravilánov vnímame ako nesystémové. Na druhej strane vnímam snahu rezortu hľadať nejaký kompromis. Stále však platí to, že na základe čísiel z polročného monitoringu budeme prijímať rozhodnutie. A to platí aj v otázke spoplatnenia intravilánov. Síce ministerstvo teraz ustúpilo, ale keď dospejeme k názoru, že spoplatnenie intravilánov je potrebné, budeme o tom presviedčať nielen rezort, ale aj autodopravcov,“ povedal pre Pravdu Juraj Blanár, predseda Žilinského samosprávneho kra­ja.

Spolu s Jaroslavom Baškom, predsedom Trenčianskeho samosprávneho kraja, rokovali včera s ministrom dopravy Jánom Počiatkom a so štátnym tajomníkom Viktorom Stromčekom o zmenách v mýte. Blanár zároveň dodal, že momentálne prevažuje u neho sklamanie, pretože partneri, ktorí najskôr súhlasili s podmienkami, teraz pred prezidentskými voľbami vyťahujú argumenty, ktoré absolútne predtým nespomenuli.

"Starostovia a primátori v našom kraji sa pýtajú, či strácajú vyjednávaciu pozíciu. Chceme chrániť obce od zbytočných prejazdov kamiónov a tiež ochraňovať životy a majetky ľudí, ktorí pri takýchto cestách žijú,“ pokračoval Baška.

Sieť spoplatnených úsekov sa po Novom roku navýšila okrem 225 kilometrov ciest 1. triedy aj o takmer tisíc kilometrov prejazdov cez intravilány obcí, zmenili sa aj sadzby mýta a kamióny dostali plošnú stopku na cesty 3. triedy. Po niekoľkých týždňoch a hrozbách štrajku zo strany Únie autodopravcov Slovenska však rezort dopravy vyňal intravilány zo spoplatnenia. Nulovou sadzbou nakoniec spoplatnia aj obchvat Bratislavy. Kamionistom rezort dopravy znížil pokuty a umožnil ísť 12 eur do debetu na palubnej OBU jednotke.

"Naše kroky jasne potvrdzujú, že plníme dohody bez ohľadu na spolitizované akcie vedenia Únie autodopravcov, ktorému nejde o obyčajných dopravcov. Riešime skutočné problémy, ktoré dopravcov trápia, čo jasne dokazuje, že sme tu pre nich i pre ľudí. Jasne tiež vidno, kto hrá iba politickú hru,“ vraví Stromček. Blanár poznamenal, že problémom tranzitu cez mestá a obce sa zaoberali tri roky a prijímali rôzne opatrenia na zlepšenie života. "Urobili sme aj kompromis, pretože najskôr sme žiadali, aby bola plošná stopka pre vjazd kamiónov na cesty 2. a 3. triedy, no nakoniec sme súhlasili len s cestami 3. triedy. Autodopravcovia s touto dohodou súhlasili, nechápeme, prečo teraz prichádzajú s novými požiadavkami,“ uzavrel Blanár.

Detaily štrajku Únia autodopravcov spresniť odmietla, ale podľa informácií, ktoré zverejnila na internete, by sa mal štrajk začať 28. marca.

Predsedu dopravcov stiahli

Predseda Únie autodopravcov Slovenska Milan Laurinec prišiel o svoju pozíciu. Až do skončenia prezidentských volieb ho únia stiahla zo stoličky a nahradí ho doterajší podpredseda únie Róbert Huran. Laurinec sa netají tým, že je nadviazaný na Slobodný vysielač (nezávislé internetové rádio, pozn. red.) a ideovo je prepojený s prezidentskou kandidátkou Helenou Mezenskou. Osobne vyzbieral tritisíc podpisov na podporu Mezenskej. Laurinec, napriek tomu, že zastupuje dopravcov, nikdy nebol kamionistom. Je vyštudovaný pedagóg a do roku 1989 pracoval ako psychológ vo väznici v Ilave, kde mal mať problém s vedením. Laurinec sa zúčastnil aj na protestoch Gorila. Štrajk dopravcov podľa Laurinca nesúvisí s prezidentskými voľbami. Faktom však je, že je naplánovaný zatiaľ na deň pred druhým kolom volieb.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #kamión #samosprávne kraje