Kritérium najnižšej ceny vyvolalo stavbársku cenovú vojnu

Prioritné využívanie kritéria najnižšej ceny vo verejnom obstarávaní podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolta Lukáča spôsobilo v stavebníctve neprimeranú cenovú vojnu.

13.03.2014 16:36
debata (6)

Prioritné využívanie kritéria najnižšej ceny vo verejnom obstarávaní podľa prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolta Lukáča spôsobilo v stavebníctve neprimeranú cenovú vojnu.

„Firmy nielenže si vzájomne podliezali ceny, ale boli ochotné podliezať aj náklady jednotlivých komponentov stavebnej výroby. Je to jednoznačne zlé, choré a vedie len k záhube konkrétnej stavebnej firmy, ale aj projektu, ktorý má realizovať,“ povedal vo štvrtok Lukáč počas prvého Fóra slovenského stavebníctva v Bratislave.

Súčasťou konferencie, ktorej cieľom bolo hľadanie cesty stavbárov z bludného kruhu, bola panelová diskusia o vzťahu cien a kvality v stavebníctve. Ďalšími témami boli pokles domáceho stavebníctva a hlavné problémy súčasnej situácie na stavebnom trhu, vývoj cien stavebných materiálov od roku 2008 a kríza marketingu v slovenskom stavebníctve.

Prípady, keď zhotovitelia stavieb svojim subdodávateľom z rôznych dôvodov neplatia načas, sú podľa prezidenta stavebných podnikateľov na Slovensku mimoriadne rozšírené. „Pôsobí to skoro ako smrteľná choroba pre stavebníctvo. Treba na ňu nájsť liek a jedným z nich je oddémonizovať tvorbu cien,“ upozornil Lukáč. Verejní obstarávatelia by sa podľa neho namiesto toho, že sa sústreďujú na kritérium najnižšej ceny, mali zamerať najmä na to, aby bol projekt reálny. Stavebná firma by zas mala byť schopná projekt uskutočniť za ponúknutú cenu svojimi kapacitami alebo so subdodávateľmi.

Napríklad, na stavbe diaľnice D1 Dubná Skala – Turany v dĺžke 16,4 kilometra spoločnosť Váhostav – SK, a. s. nespláca záväzky dodávateľom v stanovených termínoch. Zhotoviteľ to zdôvodnil tým, že ide o stratovú stavbu. Váhostav chce záväzky na tejto stavbe uhrádzať z príjmov za iné stavby, ktoré realizuje. Stavebné práce na diaľnici v okolí Martina začali v decembri 2011 a trvať majú do konca tohto roka. Váhostav sa zaviazal diaľnicu postaviť za 137,75 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je 41,15 % z pôvodných predpokladaných nákladov 334,72 mil. eur.

„Išli do rizika a to sa prejavilo výrazne negatívnym vplyvom na to, že nie sú schopní v primeranom čase platiť svojich subdodávateľov,“ povedal Lukáč k uvedenému prípadu, ktorý na Slovensku nie je zriedkavosťou. Každý je podľa neho povinný plniť zmluvu s investorom alebo subdodávateľom. „Treba si zobrať dobré príklady z Nemecka, Francúzska či Švédska. Regulácia je tam jednoznačne nastavená tak, že keď má niekto záväzok, a to aj k subdodávateľom, tak ho má plniť. Investor je povinný v záujme úspechu svojho realizovaného projektu na to dohliadnuť,“ dodal Lukáč s tým, že ide o čisto praktickú a pre stavbárov veľmi dôležitú otázku.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #stavba #diaľnice #stavebníctvo