Najdrahšiu diaľnicu môžu stavať menší stavbári

Severnú diaľnicu D1 od Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, ktorej súčasťou je komplikovaný tunel Višňové, môžu nakoniec postaviť menšie firmy zo súťaže.

03.04.2014 12:00
tunel Višňové, D1 Foto: ,
Západný portál diaľničného tunela Višňové - Dubná skala s vyústením prieskumnej štôlne.
debata (2)

Ak totiž Úrad pre verejné obstarávanie schváli zákaz pôsobenia v tendroch pre stavebné spoločnosti usvedčené z kartelu, k mimoriadne lukratívnej zákazke sa dostane Dúha alebo Hant BA DS.

Medzi firmami, ktoré musia zaplatiť 45-miliónovú pokutu za kartelovú dohodu z roku 2006 je Doprastav, Skanska DS, Strabag (tieto tri firmy boli zatiaľ k zákazke na výstavbu tunela najbližšie, pozn. red.), Inžinierske stavby, Betamont a MotaEngil. Ich tvrdé potrestanie presadzuje aj minister dopravy Ján Počiatek.

"Áno, myslíme si, že za kartelovú dohodu šiestich firiem by mal nasledovať prísny trest, pretože ide o flagrantné porušenie pravidiel verejného obstarávania,“ povedal Martin Kóňa, ministrov hovorca. Najlacnejšia Skanska so Strabagom chceli postaviť 14-kilometrovú diaľnicu s osemkilometrovým tunelom za 338 miliónov eur, Doprastav ponúkol cenu o 44,5 milióna vyššiu. Dúha nacenila stavebné práce na 409 miliónov eur a Hant BA DS na takmer 463 miliónov eur. Posledný v súťaži bol Váhostav, no ten predpokladá, že k nemu sa zákazka rozhodne nedostane.

"To, že by sme uspeli, sa už stať nemôže. Jeden z našich partnerov, spoločne s ktorým sme predložili ponuku na Višňové, je už v konkurze (Alpine, pozn. red.). Druhá vec je, že sme nepredlžovali platnosť ponuky,“ povedal nedávno pre Pravdu šéf Váhostavu Ján Kato. Kato mal na mysli peniaze viazané v banke vo forme zábezpeky, ktoré však stále držia zvyšní dvaja uchádzači. Tender sa však naťahuje už takmer dva roky, a preto by firmy zrejme viac uvítali, keby sa umožnilo súťažiť nanovo, namiesto toho, aby sa neustále odďaľovali lehoty rozhodnutia.

Ak štátni diaľničiari pridelia obriu zákazku jednej z menších slovenských firiem, čo naznačuje aj samotný šéf Národnej diaľničnej spoločnosti, nemuseli by sa obávať, že stavbu nezvládnu. Dúha aj Hant BA DS sú v konzorciách a spoločne s nimi chcú tunel Višňové stavať talianske špičkové firmy.

Napríklad Dúha, za ktorou by mal stáť vplyvný podnikateľ Miroslav Remeta, išla do tendra spoločne s talianskou Impregilo S.p.A. Tá získala vlani zákazku na vybudovanie metra v Rijáde za šesť miliárd eur. Taliansky partner Hantu BA DS zase v referenciách uviedol diaľnicu Salerno – Reggio Calabria, na ktorej je 18 kilometrov tunelov a 12 kilometrov mostov. Turínska firma sa tiež od novembra 2011 podieľa na verejno–súkromnom PPP projekte diaľnice Pedemontana Veneta v hodnote dve miliardy eur.

"Ak Úrad pre verejné obstarávanie bude mať problém s účasťou kartelových firiem vo verejných súťažiach, nezostane nám nič iné, len tieto firmy vylúčiť a potom zostanú v súťaži spoločnosti, ktorých sa toto nariadenie týkať nebude,“ reagoval Milan Gajdoš, šéf diaľničiarov. Vedenie spoločností Dúha a Hant BA DS sa k prípadnému úspechu v súťaži o Višňové nevyjadrilo.

Tendrový úrad ešte nemá úplne jasno v tom, ako sa s kartelovou dohodou vyrovná. "Viackrát sme sa už vyjadrili, že pri vypracovaní stanoviska, teda usmernenia, sa musíme vyrovnať s viacerými faktormi – ako je napríklad dĺžka uloženia zákazu vo verejnom obstarávaní, rovnako aj obdobie, keď má zákaz účasti vo verejnom obstarávaní platiť. Je samozrejme aj v záujme úradu, aby bolo stanovisko vydané v čo najkratšom možnom čase – pri zohľadnení vyššie uvedeného,“ povedal Ján Mažgút, hovorca Úradu pre verejné obstarávanie.

Štát by mal zároveň čo najviac tlačiť na začatie výstavby tunela za Žilinou. Úspešnosť vlády na konci volebného obdobia totiž závisí aj od postavenia mimoriadne náročného a pre komplexnosť D1 potrebného úseku. Predpokladalo sa, že stavať sa začne v roku 2013 a o päť a pol roka sa tunel s diaľnicou odovzdá motoristom. Kóňa tvrdí, že si trúfajú odštartovať výstavbu ešte tento rok. Do roku 2016 chce rezort dopravy dokonca odovzdať 310 kilometrov diaľnic a rýchlociest. "Áno, je to naša ambícia,“ potvrdil Kóňa. Až 183 kilometrov ciest by sa však do výstavby malo dostať práve až v roku 2016, teda v čase ďalších parlamentných volieb.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #D1 #diaľnice #tunel Višňové