Mýto v obciach by mohlo vyniesť 41 miliónov eur ročne

Pre zrušenie platenia mýta v intravilánoch miest a obcí v dĺžke takmer tisíc kilometrov môže prísť štát zhruba o 41 mil. eur ročne.

03.04.2014 12:54
debata (2)

Z toho na cestách I. triedy by sa v prípade zachovania úhrady mýta v intravilánoch mohlo vybrať za rok okolo 37,6 mil. eur a na diaľniciach asi 4 mil. eur. Vyplýva to z aktualizovaných výpočtov Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a. s. v Žiline na základe výberu mýta v minulom roku. Nulovú sadzbu mýta v intravilánoch zaviedlo ministerstvo dopravy k 15. marcu po dohode s autodopravcami, ktorých časť hrozila štrajkom. Za prejazdy cez mestá a obce tak dopravcovia platili dva a pol mesiaca od začiatku tohto roka.

Generálny riaditeľ VÚD Ľubomír Palčák naďalej tvrdí, že štát nemal ustúpiť v otázke spoplatnenia intravilánov. Podľa neho by mal skôr hľadať možnosti na zlepšenie podmienok pre cestných dopravcov, napríklad vo forme zníženia sadzieb dane z motorových vozidiel, vratky zo spotrebnej dane z nafty či väčších zliav z mýtnych sadzieb. „Nie je veľký priestor zaťažovať slovenských dopravcov, ale najproblematic­kejšie na tom je, že 20 mil. eur vlastne ušetria zahraniční dopravcovia, ktorí prejdú cez naše obce a nezaplatia ani cent,“ povedal Palčák pre agentúru SITA. „Nevidím žiaden dôvod, aby zahraniční dopravcovia za to neplatili,“ dodal.

Uvedená suma, ktorú by zaplatili zahraniční dopravcovia, by podľa Palčáka mohla ísť na zlepšenie stavu ciest II. a III. triedy. „Keby sa našiel kľúč, ako dostať tieto peniaze pre vyššie územné celky, alebo keby to bolo na výstavbu infraštruktúry z pohľadu Národnej diaľničnej spoločnosti,“ dodal Palčák. Do budúcnosti treba podľa neho hľadať skôr spôsob, ako tieto peniaze dostať do systému.

VÚD pri výpočte možných príjmov z mýta v intravilánoch vychádzal z toho, že výber mýta na cestách I. triedy vlani predstavoval 54 mil. eur. Je to v prepočte vyše 38 tis. eur na jeden kilometer spoplatnených ciest tejto kategórie. „Na základe toho sme vyrátali, koľko by teoreticky štát vybral v intravilánoch,“ povedal Palčák. Na šiestich úsekoch ciest I. triedy v dĺžke 225 kilometrov, na ktorých dopravcovia platia od začiatku tohto roka, by podľa neho výnosy mýta mohli dosiahnuť 8,3 mil. eur ročne.

Príjmy z výberu mýta v minulom roku dosiahli viac ako 159 mil. eur, čo je medziročne o 2,3 % viac. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. po zavedení zmien v mýte začiatkom tohto roka plánovala, že v tomto roku mýto vynesie vyše 183 mil. eur. „Myslím si, že keďže sa v intravilánoch už neplatí, bude ťažké dodržať tento plán,“ predpokladá Palčák.

2 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #Mýto #obec