Súd umožnil Doprastavu reštrukturalizáciu, stavať bude ďalej

Okresný súd Bratislava I rozhodol o začatí reštrukturalizačného konania voči stavebnej spoločnosti Doprastav na jej návrh.

11.04.2014 17:07
debata (1)

Rozhodnutie súdu bolo zverejnené v piatok v Obchodnom vestníku. „Cieľom reštrukturalizácie je dostať spoločnosť do stavu, aby mohla uhrádzať svoje záväzky načas,“ informoval hovorca Doprastavu Michal Krajčír. Neuviedol, koľko spoločnosť dlhuje svojim veriteľom, resp. dodávateľom.

Doprastav požiadal o súhlas s reštruktura­lizáciou 24. marca. Zdôvodnil to vysokými záväzkami a nezaplatenými faktúrami za investorom objednané práce na výstavbe ciest v Poľsku, pre ktoré sa už firma obrátila aj na príslušný poľský súd. Presnú výšku škody dosahujúcej niekoľko desiatok miliónov eur určia znalci. Neoficiálne sa hovorí o 40 mil. eur.

„Spoločnosť v čase reštrukturalizácie bude v zmysle zákona plniť všetky svoje záväzky a bude sa snažiť, aby boli veritelia uspokojení v čo možno najväčšom rozsahu,“ uviedol Krajčír ešte v závere marca. Ako dodal, reštrukturalizácia je dočasný stav a cieľom tohto nevyhnutného kroku je ozdraviť a stabilizovať spoločnosť tak, aby mohla naďalej pokračovať vo svojej činnosti a plniť svoje zmluvné záväzky. Doprastav má v súčasnosti zakontrahované viaceré zákazky, ktoré podľa hovorcu riadne realizuje a bude v čase reštrukturalizácie realizovať v zmysle podpísaných zmlúv. Podľa spoločnosti nehrozí prepúšťanie zamestnancov, naopak, je pravdepodobné, že bude prijímať nových ľudí.

Doprastav ubezpečil, že počas reštrukturalizácie dokáže vykonávať vlastné práce na realizovaných a rozbiehajúcich sa diaľničných stavbách v SR. Spoločnosť je zároveň pripravená plniť si svoje záväzky voči subdodávateľom. „Doprastav má aktuálne približne 1 100 zamestnancov. Na nové diaľničné úseky, ktoré staviame alebo začneme stavať, budeme prijímať zamestnancov podľa potreby,“ vyhlásil Krajčír. Spoločnosť spolu s inými partnermi stavia úseky diaľnice D1 Fričovce – Svinia (plán dokončenia v roku 2015), rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň (2015), D3 Svrčinovec – Skalité (2016) a D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka (2018).

Doprastav tvrdí, že je pripravený realizovať aj stavbu 13,5-kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Súčasťou stavby je tunel Višňové v dĺžke 7,5 km. „Očakávame, že nás NDS osloví a podpíšeme zmluvu,“ uviedol v piatok Krajčír. Rada Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž zamietla odvolanie spoločností Skanska a Strabag v tendri na stavbu uvedenej diaľnice. Združenie oboch firiem predtým neuspelo na úrade s námietkami proti svojmu opätovnému vylúčeniu zo súťaže.

Skanska a Strabag navrhli doprojektovať a postaviť diaľnicu Lietavská Lúčka – Dubná Skala za najnižšiu cenu 338,29 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Je to 37,7 % z pôvodne predpokladanej ceny prác 896,53 mil. eur. Druhú najlacnejšiu ponuku predložilo konzorcium firiem Doprastav, Metrostav a Marti Contractors, a to 382,83 mil. eur, čo je 42,7 % z odhadovaných nákladov. Národná diaľničná spoločnosť, a.s., vzhľadom na účasť Doprastavu s ďalšími piatimi firmami na kartelovej dohode v minulosti, by sa v prípade diaľnice s tunelom Višňové mohla dohodnúť s ďalším uchádzačom.

Doprastav má pre kartel zaplatiť Protimonopolnému úradu SR pokutu 6,57 mil. eur. ÚVO má rozhodnúť, ako majú verejní obstarávatelia pre kartelovú dohodu postupovať k stavebným firmám. Hrozí im nielen zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, ale aj vylúčenie z bežiacich tendrov.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Doprastav #stavebníctvo #reštrukturalizácia