Na železnici bude boj. Do Košíc aj za 10 eur

Z Bratislavy do Košíc budú od decembra premávať okrem InterCity vlakov štátneho dopravcu aj súkromné IC-éčka českého RegioJetu.

25.04.2014 16:00
vlaky, doprava Foto: ,
Štátny prepravca dostane na trati z Bratislavy do Košíc konkurenciu a cena lístka na IC vlak by mala klesnúť až na 10 eur.
debata (5)

Ten chce za cestovný lístok pýtať od ľudí 10 eur. Nárok na cestovanie za túto cenu majú mať všetci, dokonca študenti si budú môcť ešte uplatniť zľavu. Dopravu z Prahy do Košíc chce zase prevádzkovať český Leo Express.

Štátny železničný dopravca ponúka cestu z Bratislavy do Košíc IC vlakom druhou triedou za 24 eur, študenti cestujú za 16 eur. RegioJet tvrdí, že cenu bude možné stlačiť ešte nižšie. Šéf štátnych železníc však hovorí, že cestovné v InterCity vlakoch by muselo byť trikrát vyššie, ako je teraz, aby im pokrylo náklady na prevádzku trasy. Cestovné v InterCity vlakoch totiž v súčasnosti kryje približne tri štvrtiny nákladov. RegioJet si už konkurenčný boj na železnici odskúšal v susednom Česku. Medzi Prahou a Ostravskom premávajú České dráhy, RegioJet a Leo Express. RegioJet je však v strate 90 miliónov českých korún, Leo Express približne 150 miliónov korún. Nie je jasné, či ide o stratu z prevádzky, alebo o stratu spôsobenú aj tým, že dopravca má pri štarte vyššie investície, a teda aj odpisy.

"Počítame s tým, že konkurencia na železnici na trase Bratislava – Žilina – Košice prinesie zníženie úrovne cestovného až pod 10 eur. Je to vývoj situácie, ktorý vidíme na iných trhoch a železničných trasách, kde vstúpila konkurencia. Súčasne predpokladáme od prvého momentu vysoký záujem o cestovanie našimi vlakmi vďaka zlomu v kvalite služieb, ktoré na železnicu prinesieme,“ tvrdí Aleš Ondrůj, hovorca RegioJetu, s tým, že cena lístka vo výške 10 eur im určite pokryje náklady na trasu z jedného konca Slovenska na druhý. Podľa neho je cena za lístok do Košíc v sume 10 eur ich expertný odhad, kam až klesne cena cestovného po vstupe konkurenčného dopravcu.

Na železnice nasadí RegioJet klimatizované vozne značky Siemens, ktoré môžu jazdiť rýchlosťou 200 km/h. "Sedačky budú v koži alebo látke, súčasťou bude detská herňa, reštauračný vozeň a vozeň typu internetová kaviareň. Vo všetkých vozňoch bude WiFi a podlahy pokryté kobercom,“ vymenúva Ondrůj. Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá InterCity vlaky prevádzkuje bez dotácie štátu, sa konkurencie zatiaľ neobáva. "Nekomentujeme vyhlásenia súkromnej spoločnosti RegioJet. K uvedenej téme aj linke bolo už povedané veľa, mnohé sa v praxi nenaplnilo. Rozvíjame svoj produkt InterCity vlakov bez ohľadu na uvedené vyjadrenia,“ vraví Jana Morháčová, hovorkyňa železničného osobného dopravcu.

Štátne železnice na spomínanú trať nasadzujú vagóny vyrobené v rokoch 2007 až 2012 a v každom spoji je reštauračný vozeň. Súpravy majú šesť až deväť vozov. InterCity vlaky zastavia v Trnave, Trenčíne, Žiline, Liptovskom Mikuláši, Poprade a Kysaku. RegioJet chce zastavovať ešte aj v ďalších staniciach. "Finálny cestovný poriadok sa ešte bude spresňovať, cieľom RegioJetu je ponúkať služby čo najväčšiemu počtu cestujúcich. Je teda predpoklad, že vlaky IC RegioJet zastavia aj v ďalších staniciach,“ povedal Ondrůj.

Či sa podarí RegioJetu pokryť náklady na trasu Bratislava – Košice desiatimi eurami, je však otázne. Štátne InterCity vlaky boli v roku 2012 v strate viac ako 3 milióny eur, vlani bola strata vo výške 1,7 milióna eur. Tržby z cestovného pritom vzrástli o 6 percent a ich obsadenosť dosiahla priemerne 70 až 75 percent.

Okrem žltých súkromných vlakov sa na slovenské trate dostanú aj čierne vlaky dopravcu Leo Express. Ten má záujem o trasu z Prahy do Košíc. Cenovú politiku však dopravca zatiaľ nerieši. "Túto trasu budeme prevádzkovať s jednotkami Stadler Flirt, ktoré sú úplne nové, v prevádzke sú od decembra 2012. Ich maximálna konštrukčná rýchlosť je 190 km/h,“ povedala Petra Lipovská z Leo Expressu.

Zo Žiliny do Prahy jazdia vlaky RegioJetu, ktorý momentálne znížil cestovné z 15 na 9 eur. Štátne železnice predávajú lístok od 29 eur. RegioJet a Leo Express bojujú o zákazníka aj na českých železniciach – medzi Prahou a Ostravou. Obidvaja dopravcovia sú však zatiaľ v strate. "Strata je spôsobená tým, že České dráhy pár dní po našom vstupe na trh znížili cenovú úroveň cestovného na podnákladovú rovinu,“ tvrdí Ondrůj.

RegioJet už na Slovensku premáva na trase Bratislava – Dunajská Streda – Komárno pravidelne každú hodinu. Predtým na tejto trati operovala štátna železničná spoločnosť a ročne zaplnila svoje vozne 760-tisíc cestujúcimi. Obsadenosť vlakov tak bola 25-percentná a štátny dopravca bol stratový. Nepomohla mu ani dotácia na vlakokilometer vo výške 6,78 eura. Práve preto dostal túto trasu do rúk súkromník. Vozne naplnil tak, že sa nimi za rok odviezlo 1,5 milióna cestujúcich. Trať však prevádzkuje naďalej za pomoci štátnej dotácie v sume 5,82 eura, čo v prípade InterCity vlakov nie je možné.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #železnice #vlak #RegioJet #ZSSK