Na diaľniciach štartujú rozsiahle opravy ciest a mostov

Motoristov čakajú na diaľniciach v najbližších mesiacoch výrazné dopravné obmedzenia v podobe zníženej rýchlosti či zúžených pruhov.

08.05.2014 20:00 , aktualizované: 09.05.2014 07:00
Tunel Branisko Foto: ,
Uzavrú aj tunel Branisko.
debata (7)

Štátni diaľničiari sa totiž púšťajú do opráv mostov a vozoviek takmer po celom Slovensku. Uzavrú aj tunel Branisko na východe Slovenska. Celkovo si opravy a údržba ciest vypýtajú 8 miliónov eur.

Najvýraznejšie sa bude pracovať na trenčianskej D1. "Výmenu mostných záverov budeme realizovať na 4 mostoch, a to v kilometri 94 v smere do Trnavy, most sa nachádza v úseku medzi križovatkami Horná Streda a Lúka. Nasledovať bude výmena mostných záverov v kilometri 109 v oboch smeroch medzi križovatkami Rakoľuby a Chocholná, v 115. kilometri v smere do Žiliny na úseku Rakoľuby a Chocholná a výmena mostných záverov bude aj na moste v 124. kilometri v oboch smeroch na úseku Chocholná a Trenčín,“ vraví Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

zväčšiť
opravy diaľnic a ciest, mapa, graf

Práce sa podľa neho uskutočnia vždy v jednom jazdnom pruhu, ktorý bude uzatvorený, pričom doprava bude presmerovaná dopravným značením do druhého, voľného jazdného pruhu. Na mostoch v Trenčianskom kraji skončia diaľničiari koncom augusta tohto roka.

Mostné závery sa musia vymeniť aj na bratislavskom obchvate či v Liptove. "Oprava dvoch poškodených mostných záverov sa začala na estakáde Mierová – Senecká 3. mája 2014. Prvou fázou je osadenie prechodových oceľových platní na vozovku s vytvorením asfaltových nábehov. Následne sa začne so samotnými prácami na oprave mostného záveru, ktoré sa budú realizovať už pod úrovňou vozovky – teda bez obmedzenia jazdných pruhov,“ pokračuje Jánošík.

Pravý jazdný pás mosta Dovalovec, ktorý je súčasťou severnej diaľnice D1 pri Liptovskom Hrádku, vymenia v smere do Popradu. S prácami budú diaľničiari hotoví v polovici júna tohto roka. "Doprava bude presmerovaná do ľavého jazdného pásu, kde bude vedená obojsmerne,“ vysvetlil Jánošík.

Motoristi na východe Slovenska musia počítať s odstavením 5-kilometrového tunela Branisko. Tunel má iba jednu rúru a tak je doprava v ňom obojsmerná. Vzduch neprúdi z tunela von, ale stláča sa vnútri a vodiči často hovoria o neznesiteľnom zápachu od spalín, ktorý riešia napríklad zapnutou ventiláciou vnútorného okruhu. Diaľničiari aj z tohto dôvodu vykonávajú údržbu v tuneli častejšie ako v iných prípadoch, a to je samozrejme spojené s odstávkou rúry.

"Počas odstávky sa zrealizujú čistiace, stavebné a technologické práce na jednotlivých prvkoch tunela a technologických zariadeniach. Vyčistí sa osvetlenie, skontroluje požiarny vodovod či vykonajú skúšky elektrotechnických zariadení a dopravného značenia,“ tvrdí Jánošík.

Premávke by pomohlo vybudovanie aj druhej tunelovej rúry. Z pôvodných plánov začať razenie v roku 2015 sa termín posunul na rok 2020. Ľavá tunelová rúra tak bude realitou najskôr v roku 2025. "V čase trvania odstávky Braniska je naplánovaná oprava mostného záveru mosta nad križovatkou Beharovce a výmena asfaltového záveru za kovový na moste nad poľnou cestou nad Hájenkou,“ doplnil Jánošík. Trasa obchádzky bude od križovatky Beharovce po ceste prvej triedy I/18 cez horský priechod Branisko. Doprava bude takisto usmernená aj dopravným značením.

Diaľničiari neopravia len mosty, ale novú podobu dostanú aj vozovky na niektorých úsekoch. Na opravy čaká diaľnica D1 a D2 za Bratislavou, liptovská štvorprúdovka, ale aj autostráda z Prešova do Košíc či rýchlocesty na strednom Slovensku.

Keďže zima bola tohto roku mierna, odzrkadlilo sa to aj na stave ciest a nie je potrebných až toľko opráv, ako to bolo napríklad v roku 2011 či 2012. Dopravný expert Ľubomír Palčák si samozrejme vie predstaviť aj lepší technický stav, najmä na úsekoch, ktoré sú staršie ako tridsať rokov. Na takýchto úsekoch už podľa neho nestačí len vymeniť povrchový asfalt v hrúbke 4 centimetre, ale je potrebné vymeniť celý koberec.

Takisto je potrebné, aby stále pribúdali ďalšie nové kilometre diaľnic. Štátna diaľničná spoločnosť si zhruba pred mesiacom robila dopravné prieskumy v Košiciach, Prešove, Banskej Bystrici a v Žiline. Ich cieľom bolo zistiť opodstatnenosť výstavby diaľnice. Výsledky budú jasné v polovici mája.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #mosty #diaľnice #cesty