Únia autodopravcov tlačí na štát, chce úľavy

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá zostáva naďalej v štrajkovej pohotovosti, nie je spokojná s tempom napĺňania jej požiadaviek na zlepšenie podmienok podnikania v doprave.

22.05.2014 14:39
debata (3)

Ako po rokovaní na ministerstve dopravy vo štvrtok povedal zastupujúci predseda únie autodopravcov Róbert Huran, trvajú na tom, aby sa potrebné zmeny v legislatíve zaviedli čo najskôr. Trvá to podľa neho príliš dlho, naťahuje sa čas a dopravcom tak vznikajú veľké škody, napríklad aj pre stále vysoké pokuty a poplatky.

UNAS žiada zníženie a zjednotenie doterajších sadzieb dane z motorových vozidiel na polovicu. Ministerstvo financií chce znížiť túto daň, ktorú určujú samosprávne kraje, na najnižšiu úroveň v SR, čiže v Banskobystrickom kraji. Zníženie by bolo okolo 10 %. „S týmto návrhom nie sme spokojní, nakoľko naše dane z motorových vozidiel po zavedení mýta neklesli a sú na dvojnásobných úrovniach napríklad v porovnaní s Českou republikou,“ povedal Huran po rokovaní, na ktorom sa zúčastnili zástupcovia ministerstiev dopravy a financií i Národnej diaľničnej spoločnosti.

Podľa rezortu financií by takéto značné zníženie sadzby dane spôsobilo veľký výpadok v príjmoch krajov. „Tomu rozumieme, ale nie je to náš problém. Musia si to vyriešiť na vládnej úrovni tak, aby neboli poškodené záujmy vyšších územných celkov, ale ani autodopravy,“ poznamenal Huran. Jednotná a znížená daň z motorových vozidiel by mala platiť od začiatku roka 2015.

Autodopravcovia požiadali ministerstvo financií, aby vyňalo poplatok takmer 20 eur, ktorý sa účtuje k cenám nafty, alebo ho započítalo do spotrebnej dane z nafty. „Tento krok by mal za následok, že sa zníži cena nafty nielen pre dopravcov, ale aj všetkých občanov a ľudí jazdiacich v autách. Očakávame, že ak by sa to prijalo, bude to mať veľmi pozitívne následky pre štátny rozpočet a znížila by sa cena nafty pre všetkých o 5 až 10 centov,“ uviedol Huran. Uvedený poplatok sa odvádza Agentúre pre núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov a spôsobuje, že cena nafty v SR je vyššia ako v Rakúsku. Ministerstvo financií podľa Hurana prisľúbilo prehodnotiť poplatok, ktorý nie je v iných štátoch.

UNAS trvá aj na refundácii spotrebnej dane z nafty, ako je to viacerých štátoch Európskej únie (EÚ), napríklad v Slovinsku. Na základe rozdielu medzi sadzbou spotrebnej dane v krajine a jej minimálnou sadzbou v EÚ by vratka podľa Hurana mohla v SR dosiahnuť 30 eur za tisíc litrov. „Autodopravcovia by na Slovensku omnoho viac tankovali a štátny rozpočet by na tom získal,“ očakáva Huran. K požiadavke refundácie spotrebnej dane z nafty sa rezort financií stavia skôr odmietavo. „My na tom trváme z principiálnych dôvodov, funguje to v iných krajinách,“ dodal.

Autodopravcovia tiež navrhovali, aby na mýtnych palubných jednotkách mohli mať permanentný debet, čiže stratu. Od tohto návrhu však ustúpili, lebo ministerstvá dopravy a financií s tým nesúhlasia. Podľa pôvodnej dohody majú mať dopravcovia nárok na debet 12 eur raz počas šiestich mesiacov bez pokuty. Potvrdili dohodu o znížení mýtnych pokút na priemernú úroveň európskych štátov (v súčasnosti je v SR pokuta 1 500 eur). „Zároveň žiadame kompetentné orgány, aby to realizovali čo najskôr. Autodopravcovia doplácajú na šialene vysoké pokuty ohrozujúce existenciu,“ dodal Huran.

UNAS chcela prerokovať aj otázku zákazových značiek, resp. ich logického umiestňovania, ale zástupcovia rezortu vnútra na stretnutí neboli. Huran pripomenul absurdnú situáciu v Humennom, kde pre zákazovú značku bolo ohrozených okolo štyristo zamestnancov závodu. Rezort dopravy to zdôvodnil zlyhaním na úrovni daného okresu. UNAS vyzvala ministerstvo, aby vyvodilo personálne opatrenia voči zodpovedným osobám, ktoré to spôsobili. O zákazových značkách majú rokovať na stretnutí koncom júna.

3 debata chyba
Viac na túto tému: #doprava #UNAS