Výroba biopalív z potravín bude obmedzená

Členské krajiny Európskej únie našli kompromis v otázke obmedzenia výroby tradičných biopalív.

15.06.2014 08:53
debata (6)

V roku 2020 sa majú podieľať maximálne na siedmich percentách spotreby v doprave. Dohodli sa na tom počas týždňa v Luxemburgu ministri zodpovední za dopravu a energetické otázky.

Podľa európskych pravidiel z roku 2008 má v roku 2020 z obnovi­teľných zdrojov pochádzať desať percent energie v doprave, čo malo znižovať skleníkové plyny aj závislosť na dovoze ropy a plynu. Pred šiestimi rokmi sa predpokladalo, že týchto desať percent budú tvoriť z najväčšej časti práve biopalivá, vtedy však ešte bez rozlíšenia na prvú alebo druhú generáciu.

Tradičné biopalivá sú vyrábané z potravinárskych plodín, ich nová generácia z alternatívnych zdrojov, ako sú morské riasy či odpadky.

EÚ sa snaží o prechod z tradičných biopalív k ich novej generácii predovšetkým pre snahu obmedziť skleníkové plyny, ktoré vznikajú z rastúceho využívania poľnohospodárskej pôdy na výrobu.

Námestník českého ministra priemyslu a obchodu Pavel Šolc doplnil, že súčasťou kompromisu je aj nezáväzný národný cieľ dosiahnuť najmenej 0,5 percenta výroby pokročilých biopalív.

„V tejto chvíli sa u nás nevyrábajú, a to bol najväčší kameň úrazu. Bol totiž silný akcent na to, aby sa stanovili nejaké záväzné ciele na biopalivá druhej a tretej generácie,“ podotkol Šolc.

Nezáväzný cieľ je však podľa neho tiež dôležitý signál, že EÚ smeruje k moderným biopalivám. „Ale nie je to niečo, za čo by v prípade nedodržania hrozili sankcie. Malo by to byť cieľom, ale nie je to vynútiteľné,“ podotkol.

Kompromis označil za „úkrok nabok“, keď sa EÚ snaží podporiť nie ľubovoľný typ biopalív, ale len modernejšie z nich.

„Ideálne by bolo – a tlak na to bol – aby to bolo päť percent,“ myslí si. Na základe pôvodného cieľa však už mnohé firmy investovali do výroby, dramatické zmeny by tak znamenali zmarenie týchto peňazí. Členské štáty si podľa námestníka uvedomujú nutnosť využívania pokročilých biopalív, prechod však nemôže byť skokový.

Europoslanci vlani v septembri schválili návrh, podľa ktorého majú v roku 2020 pokročilé biopalivá predstavovať najmenej 2,5 percenta spotreby. Klasické biopalivá mali podľa nich v rovnakom roku tvoriť šesť percent energie spotrebovanej v osobných a nákladných autách.

Vlani v decembri sa ale únijné ministri na svojom postoji zhodnúť nedokázali. O ich novej dohode bude musieť rokovať europarlament, teraz už v novom zložení.

Proti obmedzovaniu biopalív sú ich výrobcovia, ktorí tvrdia, že to povedie k strate pracovných miest. Rovnako tak zdôrazňujú, že je potrebné rozlišovať medzi bioetanolom, ktorý je z hľadiska emisií podľa štúdií relatívne výhodný, a bionaftou.

6 debata chyba
Viac na túto tému: #biopalivá