Ázia nám vyjedá čokoládu

Ázijským krajinám rastie životná úroveň a západný svet dobiehajú aktuálne aj v konzumnejšom spôsobe života.

19.06.2014 07:00
debata (1)

Jedným z dôsledkov je zvýšený dopyt po čokoláde. Úroda kakaa Ázijcom nestačí. Aj preto sa očakáva koncom leta zdraženie čokolády o 3 až 5 percent oproti súčasnému stavu. Priemerná cena stogramovej mliečnej čokolády sa aktuálne v našich obchodoch pohybuje na úrovni 0,89 eura. Situáciou trpí aj kvalita výrobkov, ktorá môže ísť ďalej dole.

„Kakao už v tomto roku zdražilo o 15 percent. Naposledy bolo takto drahé v septembri 2011. Napriek rekordnej produkcii sa očakáva už tretí rok po sebe celosvetový nedostatok. Dôvodom je rýchly rast spotreby v Ázii. V najbližších desiatich rokoch by tento región mal byť zodpovedný za tri štvrtiny rastu dopytu,“ hovorí analytik spoločnosti Colosseum Boris Tomčiak.

Podľa Patria online môže byť pritom úroda kakaa v Pobreží Slonoviny a Ghane, ktoré sa na globálnej produkcii podieľajú viac ako polovicou, slabá pre mierne zrážky. Ak totiž struky, v ktorých sú uložené bôby, používané po rozdrvení na výrobu čokolády, nedostanú dostatočnú vlahu, nemôžu plnohodnotne dozrieť.

Až tretinu čokolády zatiaľ stále zjedia západní Európania, za ktorými nasleduje Severná Amerika. Spoločnosť pre výskum trhu Euromonitor očakáva, že celosvetový predaj čokolády tento rok vzrastie o dve percentá, pričom hlavným ťahúňom by mala byť Ázia s 5-percentným nárastom sladkého apetítu. Úroda nepokryje dopyt a deficitné obdobie by malo trvať najdlhšie v histórii až do roku 2018.

Niektoré spoločnosti z toho dôvodu upravujú zloženie či gramáž čokoládových výrobkov. Trendom sa napríklad v Česku stáva používanie rastlinného tuku. Slovenskí výrobcovia tento spôsob úpravy čokolády vylučujú. „Stratili by sme tým svoju pozíciu a meno na trhu,“ hovorí Eva Žáčiková zo spoločnosti Cacaotica, slovenského výrobcu prémiových čokolád Illu. Ako surovinu pre svoje výrobky nakupujú belgickú čokoládu Callebaut.

„Cena nám stúpla už minulý rok, pri mliečnej až o vyše 20 percent, pri horkej o niečo menej. Ceny kvalitných čokolád s vysokým podielom kakaového masla rastú dlhodobo a my sme už ceny museli korigovať, čo samozrejme zákazníci často komentujú ako našu obchodnícku pažravosť. My sme však v prvom rade výrobcovia, ktorí sa snažia o vlastný prístup na trh práve z dôvodu vysokých obchodných marží obchodníkov pri sprostredkovanom predaji,“ konštatuje Žáčiková. Ako uvádza, aj čokoláda má svoju sezónnosť predaja. Najviac ide na odbyt od novembra do Vianoc, druhý predajný boom zažíva počas Veľkej noci. „Leto patrí melónom a zmrzline, čokoláda sa takmer nepredáva,“ poznamenáva Žáčiková.

Za vyššie ceny čokolády môže aj menová politika Európskej centrálnej banky. Slabšie euro predražuje nákupy z dolárových destinácií.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #čokoláda #Ázia