Na to, ako byť úspešným, existuje recept. Vydržať

Úspešné slovenské firmy a ich šikovní manažéri nevnímajú konkurenciu ako negatívum, nie sú uzavretí, skôr naopak. Pre svoje podnikanie hľadajú inšpirácie doma i v zahraničí a mnohým sa preto podarilo preraziť aj v iných krajinách.

30.06.2014 11:30
debata

Slovné spojenie „podnikanie na Slovensku“ tak pomaly, ale isto stráca svoj význam a nahrádza ho výraz „slovenské podnikanie“. A to v posledných rokoch naberá čoraz vyššie obrátky a firmy si hľadajú svoj vlastný recept na úspech. Niekto sa spojí so zahraničnou značkou, niekto prinesie na Slovensko zahraničné inovácie a iný zasa predáva slovenský produkt zahraničným záujemcom. Čo tieto cesty spája, je úspech.

Skúsenosti slovenskej firmy Natures, ktorá vyrába doplnky výživy s obsahom betaglukánu hovoria o tom, že ak chcete preraziť na zahraničnom trhu, musíte sa tváriť ako nórska značka. A to aj napriek tomu, že ponúkate ten najkvalitnejší a zároveň ekonomicky dostupný produkt na svete.

„Spolu s nórskym finančným partnerom sme založili dcérsku spoločnosť," vysvetľuje Adrián Doboly, marketingový riaditeľ spoločnosti Natures. „S touto firmou sme sa rozhodli zaútočiť na zahraničné trhy, prakticky do všetkých krajín. Žiaľ, skúsenosť je taká, že keď poviete niekde v zahraničí, že ste zo Slovenska, produkt je vyrobený na Slovensku, ľudia ani nevedia, kde to Slovensko je. Pre toto zistenie netreba ísť ďaleko, prídete naň napríklad už v blízkom Taliansku. No keď poviete Nórsko, každému pred očami zažiari nórska vlajka, nórsky losos, čistá krajina, vysoký životný štandard a podobne.“

Pod značkou Natures sa firma už aj v minulosti zúčastnila na niektorých svetových výstavách, dokonca vystavovali aj v Paríži. „Ľudia sa o náš betaglukán síce zaujímali, ale výrazný prínos z toho nebol. Nedávno sme však boli na dvoch výstavách, už aj s touto nórskou firmou, a ohlas bol úplne, úplne iný. Dá sa povedať, že to bolo sto a jedno. Pritom nikde neklameme a nepopierame, že tieto výrobky boli vyrobené na Slovensku. Na druhej strane, tohto nórskeho partnera sme si vybrali aj preto, že má kontakty všade tam, kde Natures doteraz nemal.“

Najväčší producenti vína z vinárskych závodov v Topoľčiankach ponúkajú gro svojej výroby nám Slovákom. „Ročne vyrobíme aspoň liter pre každého Slováka,“ hovorí obchodný riaditeľ Chateau Topoľčianky, Samuel Waldner, „teraz sme objavili ázijské trhy, Hongkong či Taiwan“. Svoje vína orientujú na zahraničie aj v medzinárodných súťažiach, kde pravidelne získavajú ocenenia, a tým aj záruku kvality a výhodu v podnikaní pred konkurenciou.

Slovenský výrobca bio matracov Segum pôsobí na trhoch ako Nemecko, Rakúsko, Holandsko, Belgicko a Česká republika, Maďarsko, Ukrajina, Rusko a Litva. Komunikáciou so zahraničím získava inšpirácie pre slovenských zákazníkov.

„Neprestajne sledujeme trendy, aby sme nezaostali za svetom a poprednými výrobcami a ponúkali našim zákazníkom online alebo just in time to isté, čo majú zákazníci na zahraničných trhoch. Tým že dodávame popredným svetovým výrobcom matracov, máme z druhej strany hneď z prvej ruky všetky trendy, ktoré prichádzajú a súbežne s nimi zavádzame nové trendy aj do našej výroby a ponúkame zákazníkom vždy ako prví moderné, kvalitné a overené materiály,“ tvrdí Anton Chvála, marketingový riaditeľ spoločnosti Segum.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #firmy #podnikanie #úspech #vyrobené na Slovensku