Bezplatné vlaky preriedia počty autobusov

Veľké zľavy na železnici, ktoré ohlásil vládny Smer, by mali zvýšiť obsadenosť vlakov a znížiť záujem o autobusy.

06.07.2014 20:00 , aktualizované: 07.07.2014 07:00
vlak, železnica Foto: , ,
Presun ľudí do bezplatných vlakov môže so sebou priniesť rušenie prímestských aj diaľkových autobusových liniek.
debata (38)

Málo obsadené autobusy by tak mohli na regionálnych trasách skončiť. Vláda pripravuje cestovanie vlakom zadarmo pre študentov a penzistov a polovičnú zľavu pre pracujúcich. Medzi cestujúcimi, ktorí budú od 17. novembra jazdiť zadarmo vlakmi, budú aj takí, ktorí predtým chodili do práce a školy autobusom.

Autobusové prímestské linky majú pod palcom vyššie územné celky, ktoré si objednávajú služby dopravcov. Tie už teraz predpokladajú, že istá časť cestujúcich z autobusov odíde a dá prednosť vlaku pre cenu či dostatok miest na cestovanie. Priemerná obsadenosť vo vlakoch je asi 40 percent.

„Na územiach, na ktorých sú prevádzkované vlaky aj autobusy, očakávame výrazný pokles počtu cestujúcich v autobusovej doprave, čo bude mať negatívny dosah na náš rozpočet, ktorý poskytuje príspevky autobusovým dopravcom na základe zmlúv o službách vo verejnom záujme,“ tvrdí Zuzana Bobriková, hovorkyňa predsedu Košického samosprávneho kra­ja.

Podľa nej "v prípade, ak dôjde k zníženiu počtu prepravených osôb na konkrétnych autobusových spojoch, dôjde v spolupráci s dopravcami a obcami k prehodnoteniu dopravnej ponuky“.

Bobriková hovorí, že proti bezplatným vlakom nemôžu bojovať ani ďalším cenovým zvýhodnením autobusových lístkov. "Od roku 2011 sa napriek výraznému nárastu nákladov dopravcov a neustálemu úbytku cestujúcich výška cestovného nemenila,“ argumentuje Bobriková. Rozpočet majú napätý aj v susednej prešovskej župe. "Všetky zľavy i bezplatné cestovanie v konečnom dôsledku niekto musí zaplatiť, a na to samosprávny kraj nemá.

Na vykrývanie strát v prímestskej autobusovej doprave poskytujeme ročne 18 miliónov eur. Sú to naše vlastné prostriedky, ktoré by sme inak mohli použiť na rozvoj regiónu a zabezpečenie ďalších kompetencií,“ priznáva Veronika Fitzeková, hovorkyňa predsedu Prešovského samosprávneho kra­ja.

Vraví, že autobusoví dopravcovia budú musieť udržať cestujúcich len kvalitnými službami, keďže s cenou sa smerom dole nepohnú. V tomto regióne zdvihli od začiatku roka základné a osobitné cestovné v priemere o sedem percent. Dôvodom na úpravu bolo predovšetkým zvýšenie vstupných nákladov a pokles počtu cestujúcich. Za posledné štyri roky totiž nastúpilo v Prešovskom kraji do prímestských autobusových spojov o päť miliónov cestujúcich menej.

Bezplatné vlaky spôsobia škrt cez rozpočet aj v žilinskej župe. Práve tá má veľmi dobre rozvinutú železničnú dopravu a ľudia už teraz často volia cestu vlakom. Vlaky na tratiach v okolí Žiliny, Čadce, Makova, Rajca či Vrútok dosahujú obsadenosť okolo 60 percent, v špičke až 90 percent.

„Celú situáciu v súčasnosti analyzujeme. V minulom roku sme dotovali zo svojho rozpočtu zľavy pre seniorov, ŤZP, študentov či matky s deťmi sumou 13,8 milióna eur, čo je oproti roku 2005 nárast o viac ako 100 percent,“ poznamenala Hana Danová, hovorkyňa predsedu Žilinského samosprávneho kra­ja.

Župa postupne od roku 2006 za 50 miliónov eur zmodernizovala vozový park a autobusy majú dnes priemerný vek necelých šesť rokov. „Aj napriek enormnému nárastu potreby úhrady straty z výkonov vo verejnom záujme v rámci zabezpečovania prímestskej autobusovej dopravy na území kraja sme neznížili štandard dopravnej obslužnosti svojho územia,“ dodáva Danová.

Samosprávy hovoria v prípade vlakov zadarmo o nesystémovom kroku, ktorý neberie ohľad na nerovnomernosť železničnej dopravnej ponuky. Štát má totiž niekoľko lokalít, kde na železničných tratiach už vlaky nepremávajú alebo koľaje tu jednoducho chýbajú. Takými sú napríklad Veľký Krtíš, Krupina, Svidník, Stropkov, Medzilaborce, Plešivec, Fiľakovo či mestá na Spiši.

„Mali by sa prijímať efektívne opatrenia, ktoré sa budú týkať všetkých typov verejnej dopravy a podľa možnosti aj čo najväčšej časti obyvateľstva. V opačnom prípade dôjde k deformáciám dopravného trhu verejnej dopravy. Zásadné zvýhodnenie iba jedného z druhov verejnej dopravy zákonite spôsobí zníženie počtu cestujúcich v iných druhoch dopravy, hlavne v prímestskej autobusovej doprave,“ vraví Bobriková. Podľa nej by sa mala presunúť sociálna politika v pravidelnej autobusovej dopravy na štát formou priamej kompenzácie sociálnych zliav poskytovaných v doprave vo verejnom záujme a takisto by sa malo začať uvažovať o odpustení mýtnych poplatkov autobusom.

O týchto opatreniach budú podľa Bobrikovej hovoriť aj s ostanými župami a spoločne ako združenie všetkých samospráv ich budú žiadať. Premiér Robert Fico však po sneme strany tvrdil, že štát má v rukách železnice a na autobusovú dopravu má menší dosah, keďže tá už bola v minulosti sprivatizovaná.

Rezort dopravy podporuje úľavy na železnici, pretože ju považuje za ekologickejšiu. Aj v iných vyspelých štátoch sa viac podporujú vlaky, ale podobné rozsiahle úľavy a bezplatné cestovanie, ktoré sa v podobe študentov a penzistov má dotknúť spolu až štvrtiny cestujúcich na železnici, v iných krajinách nie je. Odlevu cestujúcich sa sčasti obávajú aj v diaľkových autobusoch.

„Cestujúcich študentov a detí je približne 30 percent. Predpokladáme, že odlev študentov do vlakov bude malý. Vlak je aj dnes lacnejší ako autobus, nemá však dostatočné pokrytie územia porovnateľné s autobusmi,“ nazdáva sa Eva Vozárová, hovorkyňa Slovak Lines.

© Autorské práva vyhradené

38 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #ŽSR