Stavebné firmy usvedčené z kartelu sú už späť v hre

Stavebné firmy, ktoré usvedčili z kartelovej dohody, sa už koncom augusta tohto roka budú môcť ďalej uchádzať o miliónové verejné zákazky.

14.08.2014 08:30
debata

Šestica firiem mala pritom v tendroch dostať červenú na tri roky od decembrového rozsudku Najvyššieho súdu, ktorý potvrdil, že ku kartelovej dohode skutočne došlo a stal sa právoplatným v marci tohto roku. Úrad pre verejné obstarávanie však tvrdí, že dištanc začal stavbárom plynúť od spáchania kartelovej dohody, teda od mája roku 2004. Vtedy sa totiž mali dohodnúť na cenách za výstavbu diaľnice D1 Mengusovce – Jánovce Skanska, Doprastav, Strabag, Inžinierske stavby, Betamont a MotaEngil.

Skanska a MotaEngil sa do súťaží dostanú späť 22. augusta, pre Doprastav a Strabag platí termín 29. augusta. Zvyšným dvom firmám už zákaz vypršal. Tendrový úrad ešte pred vydaním rozhodnutia tvrdil, že firmy s kartelovou nálepkou vyčiarkne zo zoznamu podnikateľov na dlhé obdobie, dokonca sa uvažovalo o akomsi čiernom registri.

"Dištančná doba začala účastníkom kartelovej dohody plynúť dňom uverejnenia oznámenia o vyhlásení súťaže, v ktorej sa dopustili kolúzneho konania, to je od 11. mája 2004. Plynutie dištančnej doby bolo prerušené na základe rozhodnutí Krajského súdu v Bratislave povoľujúcich odklad. To znamená, že subjektom, ktoré v roku 2004 uzatvorili kartelovú dohodu, plynula doba päťročného dištancu od 11. mája 2004 až do obdobia od 7. decembra 2006 do 15. mája 2007,“ znie výkladové stanovisko Úradu pre verejné obstarávanie.

Kartelovým firmám sa končí stopka
Šestica firiem sa dohodla, koľko si vypýtajú za postavenie osemkilometrového diaľničného úseku D1 Mengusovce – Jánovce  
Dištanc začal platiť všetkým šiestim firmám od mája 2004 – uverejnené vyhlásenie verejnej súťaže na diaľnicu  
Prerušený bol jednotlivo v závislosti od rozhodnutí Krajského súdu v Bratislave o odklade  
Opäť začal plynúť v marci 2014 – nadobudol právoplatnosť rozsudok Najvyššieho súdu SR z decembra 2013  
Za kartelovú dohodu mali firmy dokopy zaplatiť 45-miliónovú pokutu – v lehote splatnosti ju uhradila len Skanska, dva týždne po splatnosti Inžinierske stavby  

Uvažovaný päťročný dištanc sa nakoniec zmenil novelou zákona o verejnom obstarávaní. "Pôvodne päťročná dištančná doba vo verejných obstarávaniach sa zmenila na trojročnú. Z dôvodu spravodlivej aplikácie právnych noriem a ústavného zákazu diskriminácie je potrebné pre zákaz účasti dotknutých subjektov vo verejných obstarávaniach aplikovať trojročnú dištančnú dobu,“ vysvetľuje úrad.

Koniec trojročného zákazu tak úrad určil pre šesticu firiem individuálne v závislosti od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia Krajského súdu v Bratislave o odklade vykonateľnosti rozhodnutia Rady Protimonopolného úradu Slovenskej republiky pre jednotlivého účastníka kartelovej dohody a z toho vyplývajúceho chýbajúceho času do uplynutia trojročnej stopky. Namiesto toho, aby firmám skončil zákaz vo verejných súťažiach okolo roku 2017, do hry o miliónové zákazky napríklad na výstavbu diaľnic a rýchlociest sa dostali po necelom polroku.

O tvrdom treste pre stavebné firmy hovoril minister dopravy Ján Počiatek. "Myslíme si, že za kartelovú dohodu šiestich firiem by mal nasledovať prísny trest, pretože ide o flagrantné porušenie pravidiel verejného obstarávania,“ povedal nedávno Martin Kóňa, ministrov hovorca. Teraz rezort dopravy odkázal, že rešpektuje rozhodnutie Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý je nezávislým ústredným orgánom štátnej správy pre oblasť verejného obstarávania.

Zita Táborská, šéfka Úradu pre verejné obstarávanie, vravela začiatkom roka, že sa ráta s čiernym zoznamom osôb, ktoré by sa nemali zúčastňovať na verejnom obstarávaní. Neseriózni podnikatelia by dostali zákaz účasti v súťažiach na tri roky. „Budú tam menovite firmy, ktoré pravidelne porušovali zákon,“ tvrdila Táborská.

Dopravný analytik Ondrej Matej (SDKÚ) z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo hovorí, že firmy dostali za kartelovú dohodu veľmi mierny trest. "Rozhodnutie úradu o začiatku dištančnej doby sa malo odvíjať od právoplatnosti rozhodnutia Najvyššieho súdu, teda od marca tohto roku. Ten totiž jasne povedal, že kartel sa stal. Preto si myslím, že je to všetko účelovo našité na mieru stavebným firmám, aby im bolo čo najmenej poškodené,“ nazdáva sa Matej. Dodáva tiež, že ostatným spoločnostiam, ktoré sa zapájajú do verejných zákaziek, to dáva jasný návod, ako sa správať v súťažiach. "A teda, že sa im takmer nič nestane, keď uzatvoria kartelovú dohodu. Veď toto nie je pre nich žiadny výkričník,“ vraví Matej.

Za kartel dostala navyše šestica stavebných firiem pokutu v celkovej výške takmer 45 miliónov eur. V lehote splatnosti ju uhradila len Skanska, v jej prípade išlo o necelých 9 miliónov eur. Po vyše dvoch týždňoch po lehote splatnosti zaplatili trojmiliónovú pokutu Inžinierske stavby. MotaEngil má zaplatiť vyše 13 miliónov eur, Strabag 12 miliónov eur, Doprastav necelých 7 miliónov eur a Betamont 131-tisíc eur. Protimonopolný úrad si začal nezaplatené pokuty od firiem vymáhať.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #stavebníctvo #kartel