Na Putinovu pomstu sú pripravení len v žilinskej Kii

Rusko zvažuje, že odvetnými sankciami zasiahne Európu na najcitlivejšom mieste. Ruský prezident Vladimir Putin má na stole návrh na zákaz dovozu automobilov z EÚ. Na výrobe áut je pritom postavené európske, ale aj slovenské hospodárstvo. Ruské médiá informovali aj o zastavení dovozu zdravotníckych pomôcok z EÚ.

18.08.2014 20:00 , aktualizované: 19.08.2014 07:00
Kia, automobilka, Žilina Foto: ,
Zo žilinskej Kie sa do Ruska vyvážajú autá v rozloženom stave a neskôr sa v Rusku zmontujú. Takto automobilka obchádza clá a najnovšie sa môže vyhnúť aj sankciám, ktoré zvažuje ruský prezident Vladimir Putin.
debata (194)

Z automobiliek na Slovensku žilinská Kia montuje autá až v Rusku, a tak by sankcie nepocítila. Inak je to však v bratislavskom Volkswagene, pre ktorého je Rusko významný odberateľ. Z trnavského PSA Peugeot Citroën, naopak, ide do Ruska len malá časť produkcie.

Zákaz dovozu áut má prísť, ak by EÚ ešte sprísnila doterajšie sankcie za obsadenie Krymu a postoj Ruska k bojom na Ukrajine. Európske štáty zatiaľ predovšetkým stopli do Ruska vývoz zbraní, niektorých strojov a tiež obmedzili prístup ruských finančných inštitúcií k lacným európskym pôžičkám.

Rusi zase odvetne na rok zastavili dovoz viacerých druhov európskych potravín. Ovocinárov a zeleninárov za to už Brusel finančne odškodnil sumou 125 miliónov eur. V prípade automobiliek by však išlo o miliardy eur. Naposledy výrobcovia áut dostávali kompenzácie počas krízy v roku 2009, a to cez takzvané šrotovné.

Z dovozu je v Rusku každé štvrté osobné auto. Zo Slovenska do Ruska sa vlani predali osobné automobily v hodnote 623 miliónov eur a ďalšie stovky miliónov eur tvoril vývoz častí karosérií a súčiastok. Na Slovensku automobilový priemysel pokrýva približne 26 percent nášho exportu, vďaka čomu dáva priamo aj nepriamo prácu až pre 200-tisíc ľudí. Časť produkcie do Ruska vyváža aj česká Škoda, v ktorej závodoch pracujú aj stovky Slovákov.

To, že žilinská Kia je pripravená na prípadný zákaz dovozu automobilov z Európskej únie do Ruska, je otázka ciel. Pre vysoké 30-percentné clá totiž už dnes autá zo žilinskej Kie smerujú do Ruska v rozobratom stave. Slovenskému automobilovému priemyslu by veľké výrobné problémy spôsobil až úplný zákaz dovozu všetkých automobilových súčiastok, čo je málo pravdepodobné, keďže by sa tým zrušili nielen európske, ale aj ruské pracovné miesta.

„V rozloženom stave vyváža do Ruska automobily len žilinská Kia,“ uviedol Jaroslav Holeček, prezident Zväzu automobilového priemyslu SR. Takýto export sa uskutočňuje aj z iných krajín Európskej únie vždy na základe zmluvy s ruskou vládou. Cieľom je európske automobilky motivovať priamo v Rusku k výstavbe závodov slúžiacich na zmontovanie rozobratých vozidiel. V krajine tak postupom času už vznikli závody automobiliek Ford, Volkswagen, Škoda, Toyota či Hyundai Motor.

„Nakoniec sa celá výroba pre ruský trh presunie priamo do Ruska,“ myslí si Holeček. Súčasná „vojna sankcií“ medzi Ruskom a EÚ k tomu môže zrejme ešte viac prispieť. Včera napríklad aj nemecký Volkswagen potvrdil, že nič nemení na plánoch preinvestovať v Rusku do roku 2018 až 1,2 miliardy eur.

Ruský trh je dôležitý pre žilinskú Kiu aj bratislavský Volkswagen. „Rovnako ako minulý rok aj v roku 2014 exportujeme do Ruska približne pätinu našej ročnej produkcie. Doteraz sme v dôsledku prijatých sankcií nezaznamenali žiadny priamy vplyv na výrobu v našom závode,“ povedal hovorca Kia Motors Slovakia Jozef Bačé. Automobilka nechce špekulovať o tom, či by ju vývoz rozobratých vozidiel ochránil aj v prípade úplného zákazu vývozu automobilov. Žilinská Kia v roku 2013 vyrobila 313-tisíc automobilov a 60-tisíc vozidiel smerovalo priamo do Ruska.

Celé automobily do Ruska vyváža napriek vysokým clám bratislavský závod Volkswagenu. Pri kúpe luxusných SUV vozidiel typu Volkswagen Touareg, Audi Q7 či Porsche Cayenne nie je pre zákazníkov rozhodujúca cena, ale kvalita kúpeného automobilu a práve bratislavský závod sa stal najlepšou automobilkou koncernu Volkswagen za rok 2013.

„Rusko patrí medzi našich 10 najväčších trhov,“ potvrdil Vladimír Machalík, hovorca Volkswagen Slovakia. „Situácia súvisiaca s Ukrajinou nás neovplyvnila. Dianie na Ukrajine aj v Rusku však pozorne sledujeme. K možným situáciám je predčasné sa vyjadrovať,“ dodal Machalík. Pre ruský trh sa autá pripravujú v prevádzke v Košiciach.

Tretia na Slovensku vyrábajúca automobilka PSA Peugeot Citroën vyviezla v minulom roku do Ruska len zopár Peugeotov 208. „Náš export, teda vývoz trnavskej automobilky, do Ruska je nepatrný,“ povedal Peter Švec, hovorca PSA Peugeot Citroën Slovakia. Trnavská automobilka sa totiž zameriava na výrobu menších automobilov určených hlavne pre európsky trh.

Slovenský automobilový priemysel môže v súčasnosti zasiahnuť aj razantný prepad predaja na ruskom automobilovom trhu. „Posledné údaje hovoria o poklese predaja o 27 percent. To zasiahne prostredníctvom znížených zákaziek aj slovenských subdodávateľov,“ priblížil Holeček. Napríklad priamo v Rusku musela investície pozastaviť Matador Group zameraná práve na výrobu súčiastok pre automobilový priemysel.

Slovensko si v roku 2013 upevnilo pozíciu automobilovej veľmoci, keďže po prepočte na tisíc obyvateľov sa v domácej ekonomike vyrobilo 182 automobilov, čo je najviac na svete. O výrobe v druhej polovici roku 2014 rozhodne vývoj v prijímaní sankcií medzi Európskou úniou a Ruskom.

© Autorské práva vyhradené

194 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #Rusko #sankcie