Diaľničiari chcú ťahať štvorprúdovku na Maďarsko

Rýchlostná cesta R3 od Zvolena po Šahy by sa mala podľa plánov začať stavať o šesť rokov.

03.09.2014 07:00
Zvolen, cesta, stavba, diaľnice Foto: ,
Diaľnicu zo Zvolena do Šiah majú začať stavať o šesť rokov.
debata (7)

Štvorprúdovku, ktorá je súčasťou medzinárodného cestného ťahu od Poľska do Maďarska naprieč našou krajinou, potrebujú vo Zvolene, v Krupine, Dudinciach či v Dobrej Nive ako soľ. Teraz totiž všetka tranzitujúca doprava prechádza po ceste prvej triedy priamo cez spomínané lokality a rýchlostná R3 ju neskôr odkloní mimo centier.

Štátni diaľničiari si dali vypracovať štúdiu realizovateľnosti, ktorá prinesie odpovede na to, akú trasu zvoliť a akú sumu zo štátneho rozpočtu a eurofondov bude potrebné odkrojiť. Súčasťou 70–kilometrovej diaľnice by mali byť aj dva dlhšie tunely – štvorkilometrový tunel Baba a takmer trojkilometrový tunel Hanišberg. Okrem nich bude potrebné postaviť aj 108 mostov.

„Akým spôsobom, trasovaním, respektíve v akom technickom riešení a kapacitnom vyhotovení bude vhodné realizovať tento úsek, musí dať odpoveď práve štúdia realizovateľnosti. Intenzita dopravy na tomto cestnom ťahu, najmä pri maďarských hraniciach, nie je síce až taká vysoká, ale cesta má svoj medzinárodný význam a je určite vhodné hľadať optimálnu alternatívu jej sprevádzkovania. Pri súčasnom dopyte po tomto ťahu cesty R3 vyjadrenom súčasnými intenzitami dopravy bude podľa môjho názoru vyžadovať Európska komisia ako jednu alternatívu aj preverenie možnosti zvýšenia kapacity a technickej úpravy súčasnej cesty prvej triedy,“ uvažuje Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného. Podľa Kajánka bude len na zhotoviteľovi, akým spôsobom dokáže v štúdii preveriť túto možnosť a následne obhájiť zámery sprevádzkovať plnohodnotnú rýchlostnú cestu.

Sedemdesiat kilometrov dlhá trasa sa má začínať na rýchlostnej ceste R1 v križovatke Budča. Od obce Breziny bude pokračovať na juh v súbehu s cestou prvej triedy I/66 na mesto Krupina, Dudince a Šahy. Koniec rýchlostnej R3 je v mieste hraničného priechodu Šahy na štátnej hranici s Maďarskom.

„Rýchlostná cesta R3 je navrhovaná v trase medzinárodného cestného ťahu E77 od Krakova po Budapešť. Takto významná komunikácia prechádza priamo cez intravilán mesta Zvolen a predstavuje bariéru v dopravnom prepojení južných častí, ako sú sídlisko Sekier, Môťová, Neresnica a Pod Dráhami s centrom mesta. Máme eminentný záujem na vybudovaní rýchlostnej cesty a jej odklonení od intravilánu mesta. Tranzitujúce vozidlá majú totiž negatívny vplyv na plynulosť cestnej premávky, hlučnosť a prašnosť na komunikácii Krupinská a Lučenecká cesta. Odklonenie R3 mimo intravilánu mesta jednoznačne zlepší dopravnú situáciu vo Zvolene,“ vraví Peter Kašša, vedúci odboru územného plánovania na Mestskom úrade vo Zvolene.

Ako Kašša pokračuje, vybudovanie rýchlostnej cesty R3 je navrhnuté v územnom pláne Zvolena už od roku 2004. „Na veľkú dopravnú záťaž na Lučeneckej ceste a veľké zdržanie v dopravných špičkách stále poukazujú obyvatelia Sekiera, ale aj návštevníci kúpaliska Neresnica. Dopravná záťaž na predmetných komunikáciách je aj dôvodom nemožnosti ďalšieho urbanistického rozvoja uvedených častí mesta,“ pokračuje Kašša.

Rýchlostná R3 pomôže aj obyvateľom obce Dobrá Niva, cez ktorú vedie cesta prvej triedy a naprieč dedinou sa tak preženie denne aj 10–tisíc áut. Tie často nerešpektujú povolenú päťdesiatku. Vybudovaná diaľnica bude smerovať mimo katastra obce. Z hľadiska vedenia trasy si teda obyvatelia Dobrej Nivy oddýchnu od nadmerného denného tranzitu.

Na základe rôznorodosti, dĺžky územia a lokálnych podmienok sa nedá určiť jeden konkrétny variant, ako naplánovať R3. Optimálny variant by mal byť teda kombináciou variantov v jednotlivých úsekoch podľa pripomienok obcí, ale aj vplyvov výstavby na krajinu. Je totiž potrebné zohľadniť prítomnosť prírodných liečivých zdrojov v Slatine, chráneného územia Štiavnické vrchy, prírodnej rezervácie Mäsiarsky bok s 5. stupňom ochrany, Tesárskej rokliny, Dudinských travertínov, parku v Hokovciach a Horných Semerovciach či Zlepencovej terasy. Štvorprúdovka R3 sa v Žiari nad Hronom cez R1 neskôr plynule napojí na R3 smerom do Turčianskych Teplíc, Martina, Dolného Kubína a Tvrdošína. Autá sa tak dostanú až do Poľska.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #rýchlostná cesta #diaľnice