Penta ide razantne do médií, ovládla Trend aj Plus 7 dní

, , 04.09.2014 00:00

Po pôsobení v zdravotníctve, finančných službách aj realitách si to investičná skupina Penta namierila priamo do médií.

Preberá dve slovenské vydavateľstvá 7 PLUS a TREND Holding. Do portfólia skupiny tak pribudnú týždenníky Plus 7 dní a Trend a tiež denník Plus 1 deň. Majitelia mediálnych domov nechceli komentovať, z akého dôvodu sa rozhodli predať svoje vydavateľstvá. Mediálny analytik Samuel Brečka si myslí, že nie je dobrým krokom, aby podnikateľské subjekty ovládali médiá. Podľa neho sa môže narušiť objektívnosť informácií.

Dôvodom vstupu Penty na mediálny trh podľa hovorcu Martina Danka sú finančné kritériá, ktoré sú v strednej Európe v súlade s investičnými zámermi skupiny. "Chceme našim mediálnym partnerom ponúknuť finančnú stabilitu a zároveň široké know-how. Naším cieľom je podieľať sa na vybudovaní ekonomicky úspešného modelu fungovania médií v stredoeurópskom regióne,“ povedal Danko. Cieľom Penty je podľa neho postupne rozšíriť investičné pôsobenie v médiách aj na český a poľský trh.

Podľa obchodného registra sú vlastníkmi Trendu Oliver Brunovský, ktorý je zároveň aj šéfredaktorom, Elena Klimešová a Ľubomír Hrušovský. Brunovský uviedol, že predaj sa týka celej spoločnosti. Na pozícii šéfredaktora zostáva. „Neplánujeme žiadne personálne zmeny v redakciách, ani štruktúra týždenníkov Trend a Profit sa nezmení,“ povedal Brunovský. Nemá obavu, že by sa vstupom nového majiteľa narušila objektivita informácií, tá bude podľa neho zabezpečená rovnako ako doteraz.

Vydavateľstvo 7 PLUS vzniklo v roku 1990 a je druhým najväčším vydavateľstvom na Slovensku. Predstavitelia a spoluzakladatelia vydavateľstva Jozef Dukes a Štefan Šimák uviedli, že s obchodným partnerom o predaji spoločnosti rokovali niekoľko mesiacov. Viedol ich k tomu dlhodobý pokles inzertných príjmov a strata čitateľov. „Neznamená to, že ľudia prestanú čítať, nastáva čas fúzií a veľkých investícií do digitálnych verzií printových médií a do internetového obchodu," povedal Dukes. Nový investor podľa Šimáka garantuje zachovanie nezávislosti tým, že sa dohodol s dlhoročným šéfredaktorom Milošom Luknárom na ďalšej spolupráci.

Penta chce dôsledne oddeľovať riadenie a činnosť redakcií od ich ďalších podnikateľských aktivít. "S vedením redakcií preto chceme otvorene diskutovať o jasne definovaných pravidlách v podobe etického kódexu, ktoré budú redakciám garantovať nezávislosť pri tvorbe novinárskeho obsahu,“ spresnil hovorca Danko.

Mediálny odborník Samuel Brečka vníma predaj vydavateľstiev skepticky. „Nikto nebude vkladať peniaze do takých médií, ktoré by mali byť strážnymi psami demokracie, oni jednoducho chcú na médiách zarábať. Druhá vec je tiež, že potrebujú hlasné trúby pre svoje podnikateľské záujmy,“ dodal Brečka. Finančné skupiny podľa neho postupne vytvárajú monopol v biznise, a teraz si začínajú vytvárať aj monopol na verejnú mienku.

Brečka nevylúčil ani personálnu výmenu na vrcholových pozíciách predaných titulov. Novinári sa podľa neho prispôsobia a šéfredaktorov vymenia len vtedy, ak budú chcieť viesť inú politickú líniu. Aké má Penta zámery, Brečka nedokázal odhadnúť. „Penta si môže začať kryť svoje kroky, ktoré robí. Napríklad, že sa nezačnú objavovať seriózne kritiky na kroky v oblasti zdravotníctva,“ doplnil Brečka.

Penta je stredoeurópska investičná skupina, ktorá bola založená v roku 1994. Pôsobí hlavne v zdravotníctve, finančných službách, výrobe, maloobchode a v realitnom developmente. Vlastní firmy, akými sú: stávková kancelária Fortuna, zdravotná poisťovňa Dôvera, sieť lekárni Dr.Max, Svet zdravia – združuje 12 nemocníc po celom Slovensku, polikliniky ProCare, Primabanku, Privatbanku, ktoré spolu s ďalšími retailovými spoločnosťami dosahujú ročné tržby v objeme 3,5 miliardy eur. Penta pôsobí vo viac ako desiatich krajinách Európy a má svoje zastúpenie v Prahe, Bratislave, Varšave a Mníchove.

Skupina Penta bola spomínaná v údajnom spise Gorila, ktorý poukazoval na korupčné praktiky počas druhej Dzurindovej vlády. Penta informácie v spise dlhodobo spochybňuje.

Pôvodný článok bol nahradený redakčným materiálom denníka Pravda.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Penta #médiá
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk