Bratislava a Košice výrazne investujú do električiek

Bratislava a Košice rekonštruujú koľaje a nakupujú desiatky električiek. V bratislavskej mestskej časti Dúbravka vymieňa dopravný podnik koľaje, ktoré viedli na trati Hanulova – Pri kríži a boli v havarijnom stave. Električky museli tadiaľ prechádzať zníženou rýchlosťou. Na východe Slovenska sa takisto zmodernizujú koľaje. Investícia do ich obnovy má byť najväčšia za posledné desaťročia. Obe metropoly využijú na obnovu koľají eurofondy.

09.09.2014 07:01
oprava električkovej trate, Dúbravka, električka Foto: ,
Rekonštrukcia električkovej trate v bratislavskej mestskej časti Dúbravka. Po nových koľajach by v budúcom roku mali premávať aj nové električky.
debata (9)

Električky sa tiež podarilo nakúpiť z európskych peňazí, ktoré by inak prepadli pre nezrealizovanú podzemnú vlakovú stanicu v Bratislave. Nové koľaje či nákup moderných, nízkopodlažných električiek by si mestá nemohli dovoliť platiť z vlastného vrecka. Z európskych zdrojov krajina pokrýva vyše 80 percent investície. Na správne využitie eurofondov však prísne dohliadajú v Bruseli. Najnovšie má štát problém aj so zastavenými eurofondmi.

„Operačný program Doprava je na tom rovnako ako ostatné operačné programy, uhrádzanie z Európskej komisie je pozastavené. Faktúry dodávateľov našich eurofondových projektov sú riadne uhrádzané z národných zdrojov,“ potvrdil Martin Kóňa, hovorca rezortu dopravy.

Električkové trate či nástupištia v Košiciach prejdú kompletnou modernizáciou, ktorá si vypýta zhruba 40 miliónov eur. Mesto by totiž malo postupne do konca roka 2015 dostať od českého dodávateľa 28 úplne nových električiek a nasadiť ich chce na zrekonštruované trate. Metropola východného Slovenska sa tak od augusta pustila do najväčšej investície v koľajovej doprave za posledných 30 rokov.

Pôvodne sa dokonca plánovalo, že nová električková trať sa bude na Staničnom námestí napájať na železnicu a dalo by sa tak cestovať medzi mestami bez prestupovania. Na moderných koľajach totiž môžu premávať aj vlakoelektričky. Z tohto zámeru sa však nakoniec upustilo.

Vlakoelektričkám ešte neodzvonilo

„Prvá etapa stavby integrovanej koľajovej dopravy v úseku od Námestia Maratónu mieru cez Kuzmányho ulicu po Staničné námestie sa začala 1. augusta, práce by mali byť dokončené najneskôr do 31. júla 2015,“ tvrdí Linda Šnajdárová, hovorkyňa mesta Košíc. Zároveň podotkla, že stavebné práce by nijako nemali obmedziť účastníkov Medzinárodného maratónu mieru, ktorý sa koná 5. októbra a zabehnúť by si ho malo až 10–tisíc ľudí.

Zmyslom integrovanej koľajovej dopravy je však cestovanie jedným prostriedkom v meste aj za jeho hranicami. Do Košíc by tak ľudia cestovali vlakom z okolitých miest a bez prestupu by pokračovali ďalej. Prostredníctvom mestskej hromadnej dopravy, teda električiek, by sa presúvali v rámci Košíc. Z projektu stavby integrovanej dopravy tento prvok vypadol, no možno sa k nemu Košice časom vrátia.

„Dôvodom rekonštrukcie tratí je opotrebovaný koľajový zvršok, ako aj predpríprava prepojenia električkovej a železničnej trate, čím by mohli byť vytvorené podmienky pre budúcu integrovanú koľajovú dopravu v regióne,“ hovorí Šnajdárová.

Okrem výmeny električkových koľají sa za 40 miliónov eur zmodernizujú aj obratiská na Staničnom námestí a Námestí Maratónu mieru. „Zrekonštruuje sa most na Ulici protifašistických bojovníkov, nainštaluje sa 32 kamier po celej dĺžke trate, zmodernizujú sa všetky nástupištia na celej trase a doplnia nové, vybudujú sa nové prístrešky pre cestujúcich, nainštalujeme elektronické LCD tabule, ktoré poskytnú aktuálne informácie o najbližších odchodoch električiek z danej zastávky, zmodernizuje sa trakčné vedenie v nadzemnej časti električkovej trate na celom úseku a tiež cestná svetelná signalizácia s preferenciou električkovej dopravy,“ poznamenala Šnajdárová. Rekonštrukčné práce má na starosti slovensko–poľské konzorcium – Dúha v Prešove a firma ZUE z Krakova.

Nové koľaje aj nové električky

Štyridsaťmiliónovú investíciu v Košiciach pokryjú z vyše osemdesiatper­centnej časti eurofondy, desiatimi percentami prispeje štátny rozpočet. Za ďalších 40 miliónov eur nakúpia Košice moderné nízkopodlažné električky s klimatizáciou len pre vodiča. Dodá ich česká spoločnosť Pragoimex, ktorá garantuje ich 30–ročnú životnosť. Električky typu VarioLF2+ jazdia napríklad aj v Ostrave.

„Nové električky sa budú nasadzovať postupne tak, ako budú rekonštruované všetky plánované úseky električkovej trate. Posledné električky by mali byť dodané v októbri 2015 a nasadené do konca roku,“ dodala za košický dopravný podnik Šnajdárová.

Do budúcoročnej jesene príde zase do Bratislavy 30 nových električiek, ďalšie budú potom dodané v priebehu roka 2016. Pre Bratislavu ich pre zmenu vyrába česká Škoda Transportation a vypýta si za ne vyše 72 miliónov eur. Ich nákup takisto z veľkej miery zaplatí Európska únia. Okrem električiek nakúpila Bratislava aj 120 nízkopodlažných trolejbusov s klimatizáciou a kamerovým systémom. Tie stáli takmer 50 miliónov eur. Nové trolejbusy sa vyrábajú v českej Škode Electric a už na budúci rok v bratislavských uliciach kompletne nahradia tie doterajšie.

Milióny na podzemnú stanicu neprepadli

Milióny z eurofondov, za ktoré sa nakúpili električky, trolejbusy, ale aj prímestské vlaky, mali pôvodne smerovať na projekt bratislavskej Filiálky. Hrozilo však, že peniaze na tento projekt prepadnú. Na železničný projekt bolo z eurofondov naplánovaných až 424 miliónov eur a postavenie stanice malo trvať tri roky. Projekt mal pritom v pláne priniesť pre Slovákov vlakové spojenie až s Parížom. Podzemná stanica Filiálka by sa najskôr prepojila s Hlavnou stanicou, neskôr so stanicou Nové Mesto, s letiskami Bratislava a Viedeň. Stavbu podzemnej stanice by však nakoniec krajina nestihla zrealizovať do konca roka 2015.

Modernizácia košických koľají sa však z balíka peňazí na Filiálku nezaplatí. „Projekty na podporu integrovaného dopravného systému v Košiciach, medzi nimi aj modernizácia električkovej trate z Námestia Maratónu mieru na Staničné námestie vrátane obratiska, sú plánované dlhodobo a nie sú náhradou za projekt Filiálka,“ vraví Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #doprava #Košice #električka