Dopravu v Bratislave vyrieši až tunel

Diaľnicu D2 smerom od Stupavy do hlavného mesta by zanedlho mohli využívať vodiči bez toho, aby za ňu platili. Rezort dopravy v utorok zvolal novinárov spolu so zástupcami mesta k diaľnici a očakávalo sa, že oznámia jej bezplatné využívanie. Napokon sa tieto zámery zatiaľ ešte nenaplnili.

01.10.2014 14:20
zápcha, Bratislava, cesta Foto: ,
Ľudia využívajú pre tranzitnú dopravu vnútromestské cestné ťahy, čím vznikajú v Bratislave zápchy.
debata (18)

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček zároveň priznáva, že definitívne sa doprava v hlavnom meste upokojí až vybudovaním diaľničného obchvatu D4 a osemkilometrového tunela Karpaty.

Viktor Stromček Foto: Ľuboš Pilc, Pravda
Viktor Stromček Viktor Stromček

Časť diaľnice D2 za mestom by mala byť zadarmo. Prečo sa podobná výnimka neuplatní aj v smere zo Senca do Bratislavy alebo z Prešova do Košíc?
Je veľký rozdiel v tom, či diaľnica alebo obslužná komunikácia mestom prechádza, a či diaľnica spája dve mestá. Kdekoľvek v Európe, kde sú obchvaty, sú tieto bezodplatné. Pri územnom genereli sa meraniami zistilo, že ľudia využívajú pre tranzitnú dopravu vnútromestské cestné ťahy a komplikujú tak dopravu Bratislavčanom. V tejto chvíli, kým nie je postavený obchvat, by toto riešenie vedelo aspoň čiastočne vyriešiť komplikovanú situáciu.

Argument hlavného mesta je ten, že do Bratislavy dochádza od Stupavy mnoho ľudí denne do práce a títo by mohli po novom využívať D2 namiesto tranzitu cez mestské časti. Čo však ostatné lokality?
Uvedomujeme si, že ku každému mestu musíme pristupovať rovnako, a teda riešenie, ktoré prijmeme, musí byť systémové. Chápem snahu hlavného mesta, že chcú, aby tento úsek bol bezodplatný. Ministerstvo dopravy však musí vychádzať z čistých empirických meraní. Nechceme podľahnúť spontánnemu rozhodnutiu. Tým, že bola vybudovaná križovatka pri Stupave, ktorá umožňuje pre ostatné mestské časti využívať diaľnicu na to, aby sa rýchlejšie dostali do mesta, museli sme sa problémom začať zaoberať. Keď bude približne koncom roka hotový kompletný dopravný generel Bratislavy, budeme vedieť aj to, aký vplyv bude mať toto riešenie na objem predaných diaľničných známok. Ale už teraz vieme, že tých Bratislavčanov, ktorí si kupujú diaľničnú známku len pre tento úsek, nie je až tak veľa. Väčšina totiž využíva nálepku na celoročný presun po spoplatnených úsekoch.

Ani bezplatný kúsok diaľnice však nemusí vyriešiť dennodenné zápchy v hlavnom meste.
Áno, definitívnym spôsobom odľahčí cestnú infraštruktúru až obchvat D4 a rýchlostná cesta R7. Tu uvažujeme o bezodplatnom fungovaní pre osobné automobily, aby obchvat plnil funkciu mestského okruhu, teda aby šofér volil nadradenú cestu, v tomto prípade obchvat D4. Tento zámer je celkom logický.

Súčasťou diaľničného obchvatu D4 je tunel Karpaty. V akom štádiu sú prípravy na jeho výstavbu?
V súčasnosti sa dokončujú geologické prieskumy, ktoré súvisia s neskoršou prípravou dokumentácie pre územné rozhodnutie. Diskusie o trasovaní boli vždy dlhé a náročné a máme ich za sebou. Sme však zase na začiatku. Tento úsek musíme realizovať veľmi citlivo a opatrne vzhľadom na prírodu, keďže tunel prechádza pohorím Karpaty a aj vzhľadom na okolité obce a vplyv na ľudí, ktorí tu žijú. Do konca tohto roka by sme mali mať upravený harmonogram prác, a teda budeme vedieť detailnejšie povedať, čo nás kedy čaká.

Prvotné úvahy hovorili o začiatku stavby tunela v roku 2017. Je to reálne?
Prioritne musíme dokončiť územné rozhodnutie, vykúpiť pozemky. Kým sa len dostaneme k územnému rozhodnutiu, čaká nás dlhá a tŕnistá cesta. Intenzívne však na tomto projekte pracujeme. Teraz sa sústreďujeme na D4 v smere od Rače po Jarovce a napojenie na rýchlostnú cestu od Dunajskej Stredy v smere do Bratislavy. Keď budeme mať hotovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie k tunelu Karpaty, budeme vedieť povedať aj to, koľko financií bude tunel stáť a aký bude zdroj financií. Následne zistíme aj termín, kedy bude tunel Karpaty pripravený na výstavbu. Tento tunel bude dlhší ako tunel Višňové, čiže náklady na jeho výstavbu budú naozaj veľmi vysoké.

Úsek prechádza chráneným územím, prírodnou rezerváciou či chráneným vtáčím územím. Neobávate sa, že zo strany ochrancov životného prostredia nebude stavba priechodná?
Pokiaľ nebudeme mať právoplatné územné rozhodnutie, je ťažké hovoriť o termínoch a konkrétnostiach. V rámci tohto konania totiž vychytáte všetky muchy a doladíte sa so všetkými zúčastnenými stranami, teda aj s ochranármi. Viem o tom, že tunel prechádza komplikovaným územím, takisto rôzne občianske združenia majú vlastnú predstavu, ako by mal tunel a jeho okolie vyzerať. V tomto budeme pragmatickí a budeme sa držať dokumentácie, ktorá bude najskôr odkomunikovaná s verejnosťou.

© Autorské práva vyhradené

18 debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #doprava #diaľnice #D4